539 läst ·
4 svar
539 läst
4 svar
Dimensionera sektionsradiatorer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
VVS-ingenjören farsan är inte tillgänglig för frågor längre och jag kan villigt erkänna att jag aldrig var särskilt påläst på dimensionering av värmekällor. Han hade det i ryggraden. Behöver därför lite allmän input på en uppgradering av ett värmesystem i ett hus från 1920-talet
I dagsläget finns det ett självcirkulerande system med 1 ¼” och 1 ½” stammar i huset. Det är kopplat till kökspannan men även schuntat mot värmepumpen via en pålänkad slinga med cirkulationspump. Systemet skall rivas av flera anledningar. Golvet skall isoleras om och nytt tvårörssystem skall dras där.
I ett 24 m² vardagsrum finns idag 3st 11x14-fönster och under dessa 900x560 mm enkelradiga sektionsradiatorer från 60-talet. Kopplat på det självcirkulerande systemet och fungerar alldeles utmärkt som värmekälla. Någon gång har farsgubben räknat att de lämnar runt 2700W tillsammans. Högtemperatursystemet från värmepumpen skall behållas och det är vad jag kan läsa mig till på ritningar 75/65.
Vid uppgradering rekommenderas nu istället 1710x590 dubbla sektionsradiatorer (Lenhovda DUPLEX 38-590-15(4))som då lämnar 6600W och dessutom blir gräsligt breda under de vackra fönstren. En grundregel är att radiatorn inte skall vara bredare än fönsteröppningen av estetiska skäl.
Hur kan man ha dimensionerst så här annorlunda?
I dagsläget finns det ett självcirkulerande system med 1 ¼” och 1 ½” stammar i huset. Det är kopplat till kökspannan men även schuntat mot värmepumpen via en pålänkad slinga med cirkulationspump. Systemet skall rivas av flera anledningar. Golvet skall isoleras om och nytt tvårörssystem skall dras där.
I ett 24 m² vardagsrum finns idag 3st 11x14-fönster och under dessa 900x560 mm enkelradiga sektionsradiatorer från 60-talet. Kopplat på det självcirkulerande systemet och fungerar alldeles utmärkt som värmekälla. Någon gång har farsgubben räknat att de lämnar runt 2700W tillsammans. Högtemperatursystemet från värmepumpen skall behållas och det är vad jag kan läsa mig till på ritningar 75/65.
Vid uppgradering rekommenderas nu istället 1710x590 dubbla sektionsradiatorer (Lenhovda DUPLEX 38-590-15(4))som då lämnar 6600W och dessutom blir gräsligt breda under de vackra fönstren. En grundregel är att radiatorn inte skall vara bredare än fönsteröppningen av estetiska skäl.
Hur kan man ha dimensionerst så här annorlunda?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Tack! Det förklarar saken. Då borde de kunna gå ner till 1250-1300 breda radiatorer enligt Lenhovdas tabell om de lämnar 900W styck. Alternativt montera in ytterligare en radiator
Om möjligt så kanske du vill dimensionera de nya radiatorerna för lägre framledningstemperatur än 55 grader. Jag lyckades hitta en lösning som klarar sig med max 45 grader C framledningstemperatur vid DUT -18 grader C. Lägre framledningstemperatur ger bättre COP för värmepumpen och därmed lägre elförbrukning.
I så fall behöver du bestämma husets effektbehov vid DUT. För ett gammalt hus är det nog inte rimligt att beräkna effektbehovet utan man får gå på vad huset har dragit när det har varit riktigt kallt för orten. Beroende på geografiskt läge så kan effekten av stark vind vara stor. Att radiatorerna ska rymmas inom fönstrens bredd är ett krav tycker jag. Någon dag kanske man vill sälja huset och då ska det se vettigt ut.
I så fall behöver du bestämma husets effektbehov vid DUT. För ett gammalt hus är det nog inte rimligt att beräkna effektbehovet utan man får gå på vad huset har dragit när det har varit riktigt kallt för orten. Beroende på geografiskt läge så kan effekten av stark vind vara stor. Att radiatorerna ska rymmas inom fönstrens bredd är ett krav tycker jag. Någon dag kanske man vill sälja huset och då ska det se vettigt ut.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Hittade ett fel i beräkningen. De har räknat med att ersätta 3 st 75/65 enkelradiga radiatorer med 2 st dubbelradiga 55/45. Med 3st hamnar det på 950 mm breda radiatorer. Då är ju problemet ur världen. 👍
Klicka här för att svara
