Byggahus.se
Hej!

Vi är på gång med ganska rejäla arbeten i vår hall. Bland annat kommer den befintliga trappan att ersättas med en trappa som har klinkers.

Jag kan börja med en bild för att visa hur slutresultatet ska se ut:
Modernt trapphus med trästeg, vit vägg, inbyggd belysning och växtdekor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är endast den nedre delen som är aktuell just nu, bortse från övre trappan.

Trappan just nu ser ut så här:
Inomhusrenovering pågår, ofärdig trätrappa, verktyg och byggmaterial synliga, dörröppningar, renoveringsstök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att lägga klinkers så har jag förstått att det är starkt rekommenderat att dessa fästs på ett "dött" material så som betong eller lecablock. Därför har jag skissat upp en trappa byggd av lecablock och två gjutna betongplan. Problemet är att jag har ingen som helst känsla för hur vilplan och trappsteg bör dimensioneras för att hålla bra. Hittade en tråd här på forumet där det var trappsteg som diskuterades och TS fick då rådet att köra 6cm tjocka steg med armering nära botten på gjutningen. Jag tror att jag har lite med bredd i min trappa så det kanske är rimligt att öka på några centimeter till?

Snyggast blir det som jag gjuter hela bredden vilket är cirka 2 meter och då går ytan under trappan att använda för förvaring men det är egentligen inget som hindrar mig från att sätta stöd på mitten.

En liten enkel ritning som visar trappan från sidan. Nedersta två stegen blir lecablock. Steg 3 samt vilplan tänker jag som betong. Stödpelare är inte inritat, tänker att jag antingen gjuter dessa i runt rör eller murar med lecablock.

Sektionsteckning av en trappa med måttangivelser, konstruktionsdetaljer och skuggade steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för alla tips och idéer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.