Haj
Satt upp ett duschset med stång, slang och handtag av märke Mora (har jag för mig, eller annars något av de vanliga, ifö, fmm etc).
Så efter något år gick slangen sönder, jag satt dit en likadan slang, som sen gick sönder ytterligare några år senare. Då blev det en billig slang från ÖB, som höll ett lite kortare tag.
(Och detta känns också som ett problem, att slangarna bara håller några år!)
Men när nu detta sista hände så impulsköpte jag en slang någonstans ifrån (var det inte Lidl ) och den slangen passade inte alls i fästet som sitter på duschstången - inte en chans.
Så häromveckan knallade jag genom dollarstore och la ögonen på duschslangar för endast 30 spänn, så nu impulsköpte jag igen.
Men även denna passar inte på fästet, den går in en halv cm, dvs lite för grov hylsa på slangen.
Se bild.
Så nu undrar jag, finns det någon standard för dimensionen på detta, dvs som de flesta tillverkare följer, och det är bara underliga produkter från lidl och dollarstore som är helt fel ute?
Och en bonusfråga - vad ska man köpa för slang som håller i minst 10 år? (jag såg en arrow superstrong med 5 års garanti, kan det vara något?)
Satt upp ett duschset med stång, slang och handtag av märke Mora (har jag för mig, eller annars något av de vanliga, ifö, fmm etc).
Så efter något år gick slangen sönder, jag satt dit en likadan slang, som sen gick sönder ytterligare några år senare. Då blev det en billig slang från ÖB, som höll ett lite kortare tag.
(Och detta känns också som ett problem, att slangarna bara håller några år!)
Men när nu detta sista hände så impulsköpte jag en slang någonstans ifrån (var det inte Lidl ) och den slangen passade inte alls i fästet som sitter på duschstången - inte en chans.
Så häromveckan knallade jag genom dollarstore och la ögonen på duschslangar för endast 30 spänn, så nu impulsköpte jag igen.
Men även denna passar inte på fästet, den går in en halv cm, dvs lite för grov hylsa på slangen.
Se bild.
Så nu undrar jag, finns det någon standard för dimensionen på detta, dvs som de flesta tillverkare följer, och det är bara underliga produkter från lidl och dollarstore som är helt fel ute?
Och en bonusfråga - vad ska man köpa för slang som håller i minst 10 år? (jag såg en arrow superstrong med 5 års garanti, kan det vara något?)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där med handduschhållare kan vara knepigt och irriterande. De allra flesta passar de långa G1/2” anslutningarna vilket gör att hela anslutningen går in i själva fästet.
Men det förekommer även andra handduschhållare på marknaden som har en liten skåra så att säga, vilket förhindrar att den långa G1/2” anslutningen går in. Själva anslutningen går endast halvvägs in.
Vill du ha en duschslang som håller många år framöver kan jag rekommendera denna.
Lycka till!
Men det förekommer även andra handduschhållare på marknaden som har en liten skåra så att säga, vilket förhindrar att den långa G1/2” anslutningen går in. Själva anslutningen går endast halvvägs in.
Vill du ha en duschslang som håller många år framöver kan jag rekommendera denna.
Lycka till!
Jag bumpar denna fråga.Mikael_L skrev:
Nu börjar det nämligen bli dags att klämma upp en stång för duschhandtaget.
Jag har två stänger hemma att välja på, en av märke Mora, och en annan "noname", båda har exakt samma dimension för fästet på duschhandtaget.
Jag kan ju använda något av dessa, men frågan är om jag borde lugna mig lite och köpa något annat.
För nu är jag ju less på slangar som går sönder, och det är ju skönt att inte även behöva byta väggstången i samband med att jag hittar marknadens bästa duschslang.
Liknande trådar
-
Byta från papptak till tegel. Dimension på reglar?
Byggnadsfysik -
Vägghållare till forstnerborr?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Dimensionering/antal plintar till balkong?
Altan & Uteplats -
Dimensionering av rör fram till utkanal, hur tänka?
Kök -
Räcker denna dimension för limträbalk till uterum?
Byggmaterial & Byggteknik