apotekarnes
Vi håller på och bygger en liten pool hemma och har tänkt bygga ett pooltak (Att köpa ett pooltak för 40000 är inte aktuellt). Min ide är att använda galvade fyrkantsprofiler med måtten 30x30mm och med 1,5mm godstjocklek. Dessa kommer jag att bocka till valvbågar som sträcker sig över poolen (3m) med ca 1m höjd på mitten. Bågarna kommer stå med 1m mellanrum och täckas med pvc- eller polykarbonatskivor. Jag tänker mig individuella sektioner på 2m vardera på hjul som går att skjuta in under varandra. Bilden nedan är bara för att ge en ide om hur det kommer se ut. Totalkostnaden för hela taket kommer att ligga på ungefär 10000:-

Min fråga är:
Är 30x30x1,5 en lämplig dimension att använda eller kan jag gå ner till en mindre profil? Min erfarenhet av konstruktioner i stål är ganska begränsad och de gånger jag har byggt saker har dimensionerna antagligen varit ganska överdrivna. Nu vill jag dock hålla ner vikten så mycket som möjligt för att underlätta förflyttningen av sektionerna.

• Halvrundt pooltak med valvbågar och transparenta skivor över en utomhuspool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.