12 510 läst ·
55 svar
13k läst
55 svar
Dimension för slang/VP-rör för kabeln för solpanel
Tackar för alla svaren.
Vet någon om "strängarna" vanligtvis löper ut från solpanelsinstallationen uppe vid nock eller nere vid takfoten? Anledningen att jag frågar är för att veta vart i min gavel-fasad jag eventuellt ska planera att den infällda kanalisationen bör läggas.
Mvh Fredrik
Vet någon om "strängarna" vanligtvis löper ut från solpanelsinstallationen uppe vid nock eller nere vid takfoten? Anledningen att jag frågar är för att veta vart i min gavel-fasad jag eventuellt ska planera att den infällda kanalisationen bör läggas.
Mvh Fredrik
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Beror mer på vad som blir kortast väg till växelriktare och om det är lätt att komma fram.F fredand44 skrev:
Aha, tackar. I mitt fall kommer nog kortast vägen vara vid takfoten. Men då låter det som om samtliga strängar kan mynna ut från solpanelsinstallationen från samma ställe på installationen. Samt att solpanelerna kanske går att monteras åt olika håll, dvs en sida måste inte peka mot nock och den andra mot takfot. Det låter som om de kan vridas 180 grader så kabelanslutningar matchar kortast väg mot växelriktaren? Kan det stämma?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Nej, riktning ändrar man inte. Man drar bara en lite längre eller kortare kabel.F fredand44 skrev:Aha, tackar. I mitt fall kommer nog kortast vägen vara vid takfoten. Men då låter det som om samtliga strängar kan mynna ut från solpanelsinstallationen från samma ställe på installationen. Samt att solpanelerna kanske går att monteras åt olika håll, dvs en sida måste inte peka mot nock och den andra mot takfot. Det låter som om de kan vridas 180 grader så kabelanslutningar matchar kortast väg mot växelriktaren? Kan det stämma?
Aha, men det går inte på förhand säga om kablarna till och från anläggningen alltid ansluter till anläggning uppe vid nock eller nere vid takfot?
Jag tänker att man vill ha så kort kabel som möjligt.
Jag tänker att man vill ha så kort kabel som möjligt.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Det vill man. Men det vanligaste är att man drar + och - samma väg för att hålla nere arean på öppna loopar.F fredand44 skrev:
Så planerar du med två rör till närheten av takfoten/nock så kan man sedan planera strängarna för det.
Har ställt frågan på annat håll men ingen svarar, är det överkurs att tvinna + och - kabel i en slang, för att minimera EMC-emissioner?R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Är det ingen förhöjd risk på något sätt behöver det inte bli krångligare än så.K karlmb skrev:
Det är viktigt att ansvarig elektriker, eller den som jobbar under hans auktorisation gör en riskbedömning så det inte finns någon förhöjd risk som kräver ex polseparering.
Klicka här för att svara
