Tackar för alla svaren.
Vet någon om "strängarna" vanligtvis löper ut från solpanelsinstallationen uppe vid nock eller nere vid takfoten? Anledningen att jag frågar är för att veta vart i min gavel-fasad jag eventuellt ska planera att den infällda kanalisationen bör läggas.
Mvh Fredrik
 
F fredand44 skrev:
Tackar för alla svaren.
Vet någon om "strängarna" vanligtvis löper ut från solpanelsinstallationen uppe vid nock eller nere vid takfoten? Anledningen att jag frågar är för att veta vart i min gavel-fasad jag eventuellt ska planera att den infällda kanalisationen bör läggas.
Mvh Fredrik
Beror mer på vad som blir kortast väg till växelriktare och om det är lätt att komma fram.
 
Aha, tackar. I mitt fall kommer nog kortast vägen vara vid takfoten. Men då låter det som om samtliga strängar kan mynna ut från solpanelsinstallationen från samma ställe på installationen. Samt att solpanelerna kanske går att monteras åt olika håll, dvs en sida måste inte peka mot nock och den andra mot takfot. Det låter som om de kan vridas 180 grader så kabelanslutningar matchar kortast väg mot växelriktaren? Kan det stämma?
 
F fredand44 skrev:
Aha, tackar. I mitt fall kommer nog kortast vägen vara vid takfoten. Men då låter det som om samtliga strängar kan mynna ut från solpanelsinstallationen från samma ställe på installationen. Samt att solpanelerna kanske går att monteras åt olika håll, dvs en sida måste inte peka mot nock och den andra mot takfot. Det låter som om de kan vridas 180 grader så kabelanslutningar matchar kortast väg mot växelriktaren? Kan det stämma?
Nej, riktning ändrar man inte. Man drar bara en lite längre eller kortare kabel.
 
Aha, men det går inte på förhand säga om kablarna till och från anläggningen alltid ansluter till anläggning uppe vid nock eller nere vid takfot?
Jag tänker att man vill ha så kort kabel som möjligt.
 
F fredand44 skrev:
Aha, men det går inte på förhand säga om kablarna till och från anläggningen alltid ansluter till anläggning uppe vid nock eller nere vid takfot?
Jag tänker att man vill ha så kort kabel som möjligt.
Det vill man. Men det vanligaste är att man drar + och - samma väg för att hålla nere arean på öppna loopar.

Så planerar du med två rör till närheten av takfoten/nock så kan man sedan planera strängarna för det.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Hej
Stort tack för svaret.
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det vill man. Men det vanligaste är att man drar + och - samma väg för att hålla nere arean på öppna loopar.

Så planerar du med två rör till närheten av takfoten/nock så kan man sedan planera strängarna för det.
Har ställt frågan på annat håll men ingen svarar, är det överkurs att tvinna + och - kabel i en slang, för att minimera EMC-emissioner?
 
K karlmb skrev:
Har ställt frågan på annat håll men ingen svarar, är det överkurs att tvinna + och - kabel i en slang, för att minimera EMC-emissioner?
Definitivt- ja. Det räcker med att du lägger dem i samma slang för att minimera EMC. Tvinna ger ingen märkbar skillnad på en villa anläggning.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Definitivt- ja. Det räcker med att du lägger dem i samma slang för att minimera EMC. Tvinna ger ingen märkbar skillnad på en villa anläggning.
OK, så plus och minus för en sträng i en slang. Sedan har jag en jord som jag tänkt lägga med i den ena slangen då.
 
K karlmb skrev:
OK, så plus och minus för en sträng i en slang. Sedan har jag en jord som jag tänkt lägga med i den ena slangen då.
Är det ingen förhöjd risk på något sätt behöver det inte bli krångligare än så.

Det är viktigt att ansvarig elektriker, eller den som jobbar under hans auktorisation gör en riskbedömning så det inte finns någon förhöjd risk som kräver ex polseparering.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.