L Lilllen skrev:
Ok, vilka typer av primära skydd brukar användas i denna typ av installation?
Det brukar bli typ i denna ordning:

fritt förlagd (klammer, clips etc mot skena/underlag)
i slang/kanal
i trådkorg
i trådkorg med lock
i slang i korg
i slang i korg med lock
kabelskydd (som GoGetLost bild)
slang och kabelskydd
metallslang

Mellan/på alla dessa finns även polseparerat och polseparerat med avstånd.
 
R Robert-san01 skrev:
Det brukar bli typ i denna ordning:

fritt förlagd (klammer, clips etc mot skena/underlag)
i slang/kanal
i trådkorg
i trådkorg med lock
i slang i korg
i slang i korg med lock
kabelskydd (som GoGetLost bild)
slang och kabelskydd
metallslang

Mellan/på alla dessa finns även polseparerat och polseparerat med avstånd.
Vi på firman kör alltid i slang och kabelskydd, iaf om man går på utsida fasaden.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Vi på firman kör alltid i slang och kabelskydd, iaf om man går på utsida fasaden.
Det är ofta inte nödvändigt för att uppfylla installationskraven, men många vill ha skydd för att senare kunna måla över dem.

Våra återförsäljare vill ofta pressa priserna så vi har "standard" där vi uppfyller kraven i SEK. Vill de ha utöver det kan de få det som tillval.
 
R Robert-san01 skrev:
Det är ofta inte nödvändigt för att uppfylla installationskraven, men många vill ha skydd för att senare kunna måla över dem.

Våra återförsäljare vill ofta pressa priserna så vi har "standard" där vi uppfyller kraven i SEK. Vill de ha utöver det kan de få det som tillval.
Sant. Tror nog vi gör det för det blir oftast snyggare än svarta slangar som går ner :geek:
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
[bild]
Hej
Tackar för svaret, men visst används väl det där skyddet vid utanpåliggande kabel dragning?
I mitt fall behöver jag jag veta vad som gäller vid kanalisation inne i väggen då jag just nu bygger en ny för kablar för solpaneler, DC-ström.
Mvh
Fredrik
 
F fredand44 skrev:
Hej
Tackar för svaret, men visst används väl det där skyddet vid utanpåliggande kabel dragning?
I mitt fall behöver jag jag veta vad som gäller vid kanalisation inne i väggen då jag just nu bygger en ny för kablar för solpaneler, DC-ström.
Mvh
Fredrik
Det är inget konstigare än att du använder standard rör eller slang av tillräcklig dimension som skrivits tidigare i tråden. En stor fördel är om du väljer separata för dina plus- respektive minuskablar och du bör klara dig med 25 mm och för rakdelarna i väggen även gynnsamt med rör. Det är inga direkta konstigheter bara för att det berör PV.

Som nämnts tidigare lägg omsorg vid diverse genomföringar. Drar du skilda rör ska du inte hålla större avstånd mellan det skadar inte med som skrevs upp till 100 mm men invid varandra går också fint låt det bero på hur det bäst passar där du går fram.
 
G GoGetLost skrev:
[bild]
Tack, ja det där ser ju rejält och bra ut. Använder ni även något skydd för kabeln mellan paneler och ner till taket från panelerna?
 
R Robert-san01 skrev:
Det brukar bli typ i denna ordning:

fritt förlagd (klammer, clips etc mot skena/underlag)
i slang/kanal
i trådkorg
i trådkorg med lock
i slang i korg
i slang i korg med lock
kabelskydd (som GoGetLost bild)
slang och kabelskydd
metallslang

Mellan/på alla dessa finns även polseparerat och polseparerat med avstånd.
Tack! Hur ser sådana trådkorgar ut?
 
L Lilllen skrev:
Tack! Hur ser sådana trådkorgar ut?
Kallas även trådstege.

Galvaniserad trådstege lämplig för utomhusbruk visad på webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man behöver dock ha koll på korrosivitetsklass så den ex klarar av att sitta utomhus.
 
L Lilllen skrev:
Tack, ja det där ser ju rejält och bra ut. Använder ni även något skydd för kabeln mellan paneler och ner till taket från panelerna?

Slang
 
R Robert-san01 skrev:
Kallas även trådstege.

[bild]

Man behöver dock ha koll på korrosivitetsklass så den ex klarar av att sitta utomhus.
Aha. Gissar under paneler? Såg ju också rejält och bra ut. Kombinerat med slang så borde det ju stå emot endel. Funderar själv på att skaffa paneler framöver någon gång, och då är det intressant att veta vilka krav man ska ställa.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Slang
Ok, sådan UV-beständig plastslang, som nämns i tråden och ingen trådstege i ert fall?
 
Mikael_L
L Lilllen skrev:
Aha. Gissar under paneler? Såg ju också rejält och bra ut. Kombinerat med slang så borde det ju stå emot endel.
Man måste ju också tänka till lite hela vägen.
En trådstege må ju ge en hel del mekaniskt skydd, men samtidigt lär ju även trådstegen vara en sak som kan få enorma påfrestningar på sig när snön på taket rasar ner. Den kan säkert även frysa fast duktigt i ett sådant snölager.
Så hela montaget från början till slut måste omgärdas av att man tar hänsyn till vilka påfrestningar som saker och ting kan utsättas för. Ingen rocket science iofs, men kanske i alla fall lite mer än att bara följa en fix och färdig generell instruktion.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Trådstege är inte så vanligt på villor. Om det är platta tak händer det att de används. Oftast är det på större anläggningar där det är många kablar som den används.

På villor blir det oftast slang fastsatt på skenor likt dem som panelerna sitter på. Eller att man försöker dra slang under pannorna för att få så lite som möjligt på taket som kan vara i vägen för snö, is, löv mm.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Ok, sådan UV-beständig plastslang, som nämns i tråden och ingen trådstege i ert fall?
Tror vi alltid kör med slang oavsett och sen om det hamnar på trådstege eller under kabelskydd beror på vart och hur det ser ut.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.