Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad du behöver för rör/slang beror främst på hur många strängar du ska ha.
En sträng klarar sig med dubbla 16-slang, två strängar kräver 20mm slang minst.
Ska man förbereda utan vetskap om vad som komma skall så skulle jag dra minst 20mm slang, kanske 25mm.
Ja varför inte 25, det är ju ingen större merkostnad.

Det ska vara dubbla rör/slangar, man sätter plus och minus-ledarna i varsitt rör. Jag vet inte om det är något riktigt krav, men så brukar det göras, och tar du ut en firma sen för installation är det troligt att de kräver att få montera ett rör till ifall det bara finns ett.

Genomföringen genom taket måste läggas en del möda på, det får ju inte skadas kablar där, men det måste samtidigt vara byggnadsmässigt tätt.
Ev kan rören/slangen läggas i detta skede på ett sådant sätt att man kommer åt ändarna och kan förlänga med ytterligare slang med en skarvmuff och ordna sig upp på taket i senare skede.


Solcellskablarna är i sig dubbelisolerade och med spänningstålighet för DC-likspänningen som kan komma ifråga, så rören/slangen behöver i sig inte vara av någon speciell sort, förutom vara UV-stabila där solljus kommer åt.
Behövs det någon DC-brytare?
Det kan kanske din lokala räddningstjänst svara på. Kolla deras hemsida, många har börjat ha något skrivet om ang deras krav på solcellsinstallationer.
Grejen är ju att vad man än sätter för DC-brytare kommer det ju ändå vara full spätta på taket så fort solen lyser, så det löser inte så mycket.
Den installation jag gjort, där satt vi överspänningsskydd på DC-sidan nära invertern, och där blir det en DC-brytpunkt ifall man tar ur "patronerna" som utgör skyddet (de är bytbara då stora överspänningar kan förstöra dem), och det andra sättet att bryta DC är att ta ur kablarna ur växelriktaren. Men taket i sig kan vi inte få strömlöst.
(Det var inte dom på bilden, de här var tydligen bara på 500VDC, men bilden illustrerar skydden ifråga)


Du kan lägga slangarna kloss bredvid varandra, det behöver inte vara något avstånd. Med dubbla av kablarnas egen isolering samt 2 isolerande rörväggar så är det tok-safe.

Kanske ev lite bättre att ha de jämsides så mycket och tätt som möjligt, åska har större chans att orsaka stora differensspänningar ifall kablar löper längre ifrån varandra. Men detta tror jag är mest ett överteoretisk resonemang, som inte tål kontakt med verkligheten . :D
Hur får du det till att patronerna i ÖSP blir brytpunkt på DC sidan? De ligger ju mellan spänning och jord.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Minst 10 mm på slangens diameter och 10 cm mellan slangarna. Ja, det är separata plus- och minuskablar, enledare, var o en dubbelisolerad. Jag är dock osäker på den motståndskraften hos de UV-beständiga skyddsslangar som används. Jag får uppfattningen att de i huvudsak gör installationen enklare och snyggare och inte ger så mycket mekaniskt skydd.

Det kommer nog att dröja ett antal år. Ännu så länge har vi några ospecifika grundregler plus en massa tyckande. Det kan vara bra att ta i lite mer än vad som rekommenderas idag.
Flexslang som är UV beständig och godkänd är mekaniskt lika tålig som vilken annan godkänd slang för elinstallationer som helst, ex PM's slang.
 
Alltså inte speciellt tålig mot mekanisk åverkan som t.ex snö och is.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Alltså inte speciellt tålig mot mekanisk åverkan som t.ex snö och is.
De klarar 750N, dvs mer än många gulrör som grävs ner...
 
Nu var det ju inte tåligheten mot ingjutning jag var ute efter.
 
Mikael_L
R Robert-san01 skrev:
Hur får du det till att patronerna i ÖSP blir brytpunkt på DC sidan? De ligger ju mellan spänning och jord.
Sant, jag måste fundera/kolla vad jag gjort, kanske kommer ihåg fel, eller så tänkte vi fel där.
Men egentligen hade vi först helt tänkt strunta i möjlighet att bryta DC-sidan.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Alltså inte speciellt tålig mot mekanisk åverkan som t.ex snö och is.
Den mesta av kabel/rör-installationen ligger som regel skyddad under panelerna, fastsatt på stativen osv.
Många gånger är inget direkt speciellt blottat för väder osc sol.

Men du är ute efter rätt sak, dvs att helt vanligt elinstallations-sunt-förnuft måste få råda även här, dvs att man tar hänsyn till alla omgivningsfaktorer.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nu var det ju inte tåligheten mot ingjutning jag var ute efter.
Mekaniska styrkan är fullt tillräcklig för de UV beständiga flexrören som komplement. Slangen är inte det enda och primära skyddet utan ett extra.
 
R Robert-san01 skrev:
Mekaniska styrkan är fullt tillräcklig för de UV beständiga flexrören som komplement. Slangen är inte det enda och primära skyddet utan ett extra.
Full tillräckligt för vad?
Menar du
- Spikskydd och gnagarskydd vid dold förläggning i vägg och genomföringar som TS undrar över?
- Skydd mot väder och mekanisk påverkan vid utanpåliggande montage på fasad, även det i trådens anda?
- Skydd mot vatten, snö och is i detta exempel? https://www.byggahus.se/forum/threads/kabeldragning-fran-solceller-till-under-takpanna.443562/
567385-9a7d6d2fbdddec7aa0e9517410dae53a.jpg

Eller är slangarna bara ett sätt att göra en enklare och snyggare installation?
 
Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Full tillräckligt för vad?
Menar du
- Spikskydd och gnagarskydd vid dold förläggning i vägg och genomföringar som TS undrar över?
- Skydd mot väder och mekanisk påverkan vid utanpåliggande montage på fasad, även det i trådens anda?
- Skydd mot vatten, snö och is i detta exempel? [länk]
[bild]

Eller är slangarna bara ett sätt att göra en enklare och snyggare installation?
Du får börja sätta dig in i vad det handlar om... Installationen skall vara korrekt projekterad och utförd.

Om det räcker med naken kabel eller om det behövs robotslang beror på situationen och resultatet av riskanalysen.
 
R Robert-san01 skrev:
Du får börja sätta dig in i vad det handlar om... Installationen skall vara korrekt projekterad och utförd.

Om det räcker med naken kabel eller om det behövs robotslang beror på situationen och resultatet av riskanalysen.
Ok, jag förstår, du har alltså ingen kunskap att tillföra i sakfrågan i denna tråd. Men jag förstår inte, vad gör du här då?

Aah, jag ser nu, du ville klanka på någon som skrev en blunder...
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, jag förstår, du har alltså ingen kunskap att tillföra i sakfrågan i denna tråd. Men jag förstår inte, vad gör du här då?

Aah, jag ser nu, du ville klanka på någon som skrev en blunder...
Du skall nog fortsätta vara hobbyelektriker...
 
R Robert-san01 skrev:
Mekaniska styrkan är fullt tillräcklig för de UV beständiga flexrören som komplement. Slangen är inte det enda och primära skyddet utan ett extra.
Ok, vilka typer av primära skydd brukar användas i denna typ av installation?
 
L Lilllen skrev:
Ok, vilka typer av primära skydd brukar användas i denna typ av installation?

Metallstomme i form av en vinkelprofil mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.