Urbota Urbota skrev:
Vi kan lämna debiteringslängden därhän eftersom det endast är en räkneövning med andelstalen när en utgifts- och inkomststat väl är antagen. Debiteringslängden ska förevisas stämman (=finnas till påseende i mötesrummet) och detta skall föras till protokollet, men man röstar inte om den.

Däremot undrar jag uppriktigt vad du har för belägg för vad jag uppfattar är din slutsats om utgifts- och inkomststat, inkl. avsättningarnas storlek. Stämman (själva mötet) kan ändra i förslag, ta ställning till alternativ som förhandlas fram under mötet, göra tillägg till motioner och propositioner och så vidare. Jag ser alltså kallelse och stämmohandlingar som ett underlag för förhandlingarna och de ska finnas för påseende i god tid för att delägarnas ska kunna bilda sig en uppfattning, inte som "take it or leave it". Vilket var just det som Claes Sörmland uttryckte viss ambivalens inför.

Min (nuvarande) uppfattning är alltså diametral, nämligen att stämman (dvs. de medlemmar som finns införda i röstlängden och bevisligen deltagit) är suverän och får besluta vad den vill i kraft av att representera ägarna. Det är också ägarna som gemensamt får ta konsekvenserna av felaktiga beslut: en klandertalan riktas alltid mot föreningen som helhet (=delägarkollektivet), inte mot den som kommit med förslaget till beslut. Stämman kan alltså enligt min uppfattning inte låsas upp av "styrelsens förslag till utgifts- och inkomststat" vilket är så det är formulerat i Lantmäteriets normalstadgar. Om stämman inte godkänner styrelsens förslag ser jag inte någon relevant lagstiftning som hindrar att stämman från att förhandla fram ett förslag som kan godkännas av en majoritet, lika lite som den är förhindrad att ändra eller lägga till något i en motion. Det enda den uttryckligen är förhindrad att göra är att lägga till nya beslutspunkter som inte omnämnts i kallelsen. Om stämman beslutar om ändringar i förslaget till utgifts- och inkomststat får alltså sittande styrelse snällt pinna iväg och upprätta en ny debiteringslängd som kan förevisas stämman.

Och sedan är det dags för punkten "val av ledamöter till styrelsen"...

/Urbota
Jag håller med om allt, men jag letade efter en öppning för att poströstning skulle kunna vara tillåtet, och hittade inget som direkt förbjuder ett system med poströstning utifrån hur ärenden ska hanteras, det vill säga att jag hittade inget som direkt motsäger att stämman kan välja att anta eller förkasta ett ärende, vilket krävs vid poströstning. Men som jag också har skrivit tidigare är ju det normala att man diskuterar saker på stämman. Jag har själv suttit som ordförande på en stämma som har ändrat i Utgifts- och inkomststaten och där styrelsen då behövt uppdatera debiteringslängden.

Och som vi har konstaterat tidigare i denna tråd; Nacka tingsrätt, Mark- och miljödomstolen, i mål F 5101-20, ansåg att innebörden av 49 § SFL är att medlem måste närvara personligen eller genom ombud för att kunna utöva rösträtt, vilket utesluter poströstning. Däremot kan man förstås utnyttja möjligheterna för att utvidga omröstning med ombud.

Urbota
M martin.sveg skrev:
Jag håller med om allt, men jag letade efter en öppning för att poströstning skulle kunna vara tillåtet, och hittade inget som direkt förbjuder ett system med poströstning utifrån hur ärenden ska hanteras, det vill säga att jag hittade inget som direkt motsäger att stämman kan välja att anta eller förkasta ett ärende, vilket krävs vid poströstning. Men som jag också har skrivit tidigare är ju det normala att man diskuterar saker på stämman. Jag har själv suttit som ordförande på en stämma som har ändrat i Utgifts- och inkomststaten och där styrelsen då behövt uppdatera debiteringslängden.

Och som vi har konstaterat tidigare i denna tråd; Nacka tingsrätt, Mark- och miljödomstolen, i mål F 5101-20, ansåg att innebörden av 49 § SFL är att medlem måste närvara personligen eller genom ombud för att kunna utöva rösträtt, vilket utesluter poströstning. Däremot kan man förstås utnyttja möjligheterna för att utvidga omröstning med ombud.
Tack! Nu mår jag MYCKET bättre. :-) Domen från Nacka Tingsrätt är verkligen välbehövlig eftersom som amatör inte riktigt har "rätta blicken" för lagtexter. Det är synd att domar från lägre rätter inte är sökbara. En hel del "självklarheter" (för en rådman vid en MMD) är redan utredda, men inte lättillgängliga.

/Urbota

• Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Urbota Urbota skrev:
Det är synd att domar från lägre rätter inte är sökbara.
It’s a feature, not a bug.

I svensk rättstradition är inte domar från underrätter vägledande. Vad Nacka tingsrätt kommer fram till binder inte en annan tingsrätt, eller ens andra domare i Nacka, att döma likadant.
Urbota Urbota skrev:
En hel del "självklarheter" (för en rådman vid en MMD) är redan utredda, men inte lättillgängliga.
Ja, på den grunden kan de förstås vara intressanta, men det är ju också oerhört svårt att avgöra om det finns risker med att ta de ”självklarheter” som nämnde rådman kommer fram till för faktiskt självklara.

Underrättsdomar finns tillgängliga i rättsdatabaser som Juno, så de går att få tag på enkelt om man betalar för det, men bygger man sina resonemang på dem så bygger man på lösan sand.

C cpalm skrev:
Det jag menar är t.ex. att om mötet hålls kvällstid är det orättvist för den som jobbar kväll,
Konstigt resonemang. Vad har det med rättvisa att göra vilka arbetstider mötesdeltagarna har? Menar du i förlängningen att det är orättvist att alla inte har samma jobb? Man kan ju tycka vad man vill om den saken.
C cpalm skrev:
om mötet hålls på svenska är det orättvist mot den som inte förstår svenska,
Samma sak här. Vad har det med rättvisa att göra vilka språkkunskaper mötesdeltagarna har? Är det orättvist att inte kunna svenska?
C cpalm skrev:
den som har god förståelse för juridiken och ekonomin har lättare att ta till sig föreningens redovisning, osv. osv.
Naturligtvis är det så. Men vad har det med rättvisa att göra att mötesdeltagarna inte har exakt samma kunskaper inom alla områden?

Alla människor måste inte vara lika på millimetern för att det skall vara rättvist.
C cpalm skrev:
Så länge alla medlemmar erbjuds exakt samma möjlighet att välja om man vill delta fysiskt eller digitalt ser jag inget problem med likabehandling?
Nu närmar du dig problemet. Naturligtvis har alla medlemmar samma möjlighet att delta oavsett om det är ett digitalt eller fysiskt möte. Där finns inget problem med likabehandling.

Det som däremot inte är likabehandling är att medlemmar som deltar digitalt inte har samma möjlighet att interagera och påverka mötet som de som deltar fysiskt. Samt att de som deltar fysiskt inte har samma möjligheter som de som deltar digitalt. Det är anledningen att inte ha sk hybridmöten.

C
O O skrev:
Det som däremot inte är likabehandling är att medlemmar som deltar digitalt inte har samma möjlighet att interagera och påverka mötet som de som deltar fysiskt.
Du menar alltså att det ur ett demokratiskt perspektiv är bättre att den som t.ex. befinner sig på annan ort och inte har möjlighet att delta fysiskt får avstå från att delta i mötet, snarare än att delta digitalt?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
O O skrev:
Det som däremot inte är likabehandling är att medlemmar som deltar digitalt inte har samma möjlighet att interagera och påverka mötet som de som deltar fysiskt. Samt att de som deltar fysiskt inte har samma möjligheter som de som deltar digitalt. Det är anledningen att inte ha sk hybridmöten.
Det där är ju bara ett demokratiskt problem och bristande likabehandling ifall man skulle tvinga vissa medlemmar att delta digitalt respektive fysiskt. Så länge det är fritt val för var och en på vilket sätt man vill delta ser jag inga problem med att erbjuda olika möjligheter.

• Gilla
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
Urbota
Jag har svarat "interfolierat". Det förstör förvisso lite av "flödet" från tidigare citat, men nu blev det så...
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
It’s a feature, not a bug.

I svensk rättstradition är inte domar från underrätter vägledande. Vad Nacka tingsrätt kommer fram till binder inte en annan tingsrätt, eller ens andra domare i Nacka, att döma likadant.
Ett välbehövligt förtydligande. Jag är medveten om detta och skälen förfaller mig uppenbara om man betraktar hur det svenska rättssystemet fungerar. Men som sagt, det är värt att påpekas "på allmän plats".
Ja, på den grunden kan de förstås vara intressanta, men det är ju också oerhört svårt att avgöra om det finns risker med att ta de ”självklarheter” som nämnde rådman kommer fram till för faktiskt självklara.
Jag vet inte om jag tycker det är "oerhört" svårt, men den bedömningen varierar ju beroende på hur
väl insatt i juridiken man tror att man är. :-) En del domar från underrätterna är ju välskrivna och har utförliga resonemang med hänvisningar till lag och vägledande domar. Samtidigt så rivs ju en viss del MMD-domar upp av MÖD, så visst finns det en risk.
Underrättsdomar finns tillgängliga i rättsdatabaser som Juno, så de går att få tag på enkelt om man betalar för det, men bygger man sina resonemang på dem så bygger man på lösan sand.
Jag ska titta i Juno, men tror inte att allt finns med. Vad som dock brukar finnas med vid vägledande domar är hela linjen av domar från underrätt till lagakraftvunnen dom, inklusive skiljaktiga åsikter. Det är oftast ganska bildande och intressant. I fallet med dom F 5101-20 ser jag andra saker som jag tycker är mer grundläggande än poströstningen (som inte ledde till klander eftersom den de facto inte påverkade besluten), nämligen att en samfällighetsförenings stadgarna inte kan ändras så att styrelsens underhållsplan får en status av "take it or leave it", eftersom det skulle innebära en inskränkning av medlemmarnas lagstadgade rätt att fatta beslut på stämman. Detta beslut klandrades och ändringen av stadgarna revs upp. Att domen inte överklagades tror jag beror på att MMD:s resonemang "sjönk in" hos föreningens styrelse. Hade den överklagats är min bedömning att de fått samma svar från högre rätt. Men det får stå för mig. :-)

/Urbota

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Urbota Urbota skrev:
Jag vet inte om jag tycker det är "oerhört" svårt, men /…/ visst finns det en risk.
Det är nog en rimligare syn. Nog så ofta är ju rättsfrågan ganska enkel eller redan avgjord i högre instans. Det jag ville varna för var att överrätten kan komma till en annan slutsats än underrätten – även om denna fört ett stringent resonemang utifrån de saker den bedömt. Ofta är det ”någonting annat” som exempelvis HD tar med i sin bedömning när de ändrar en dom snarare än att de värderar exakt samma parametrar annorlunda.

Urbota
Det är nog en rimligare syn. Nog så ofta är ju rättsfrågan ganska enkel eller redan avgjord i högre instans. Det jag ville varna för var att överrätten kan komma till en annan slutsats än underrätten – även om denna fört ett stringent resonemang utifrån de saker den bedömt. Ofta är det ”någonting annat” som exempelvis HD tar med i sin bedömning när de ändrar en dom snarare än att de värderar exakt samma parametrar annorlunda.
Tack. Just det där med ”något annat” tycker jag ofta är väldigt intressant att läsa i största allmänhet och det ger en viss förståelse för varför vissa domare sitter i högre rätter och andra gör det inte. Dessutom är juridik en bedömningssport. Det är ju bara högre rätter som kan skapa vägledande domar om hur saker och ting bör vara, och det vet de om. I fall där en ledamot anmäler avvikande åsikt och utvecklar den, så framgår det ofta att det skulle gå att resonera annorlunda om man ville.

/Urbota

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, de högsta instanserna har ju också lyxen att få välja vilka mål de ska ta upp. Ibland är det närmast övertydligt att de väntat på ett ”bra” mål för att få ge sig i kast med en specifik fråga.

Medan underinstanser får de mål de får, även om det iofs. krävs prövningstillstånd även till hovrätt under vissa förutsättningar.

Sen ska det ju inte vara någon magisk skillnad, utan även lägre instanser har ju samma lagar att tillämpa.

Det i svensk modern rättshistoria intressantaste sådana här målet är ett skattemål om dubbelbestraffning där HD:s minoritet tolkade internationell rätt bättre än majoriteten, NJA 2010 s. 168.

Dör stod svensk rätt mot rättighetsstadgan i Europakonventionen, så det var ingen busenkel fråga, men för första och mig veterligen enda gången underinstanser med stöd i en minoritetsposition i HD (bestående av Torgny Håstad och fyra andra justitieråd) valt att sätta internationella konventioner framför svensk lag. Tre–fyra år senare fick de en HD-majoritet med sig.

Så det kan som sagt stå och väga ibland, och även dömas fel i högsta instans. Det normals om det döms på ett tveksamt sätt är dock att det står sig, eller att man ändrar lagen för att ta sig ur en icke önskvärd situation.

• Gilla
Urbota
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.