1 192 läst ·
21 svar
1k läst
21 svar
Digitala stämmor / röstningar samfälligheter
Jag vill bara uppdatera (och kanske väcka tråden igen) om det är någon som är intresserad av detta.
Vår samfällighet röstade med stor majoritet att möjliggöra hybridstämmor (nästan 85%) så nu återstår det att få in ändringen i stadgarna. Om alla svaranden var uppriktiga i sina svar skulle detta innebära en dubblering av antalet deltagare på årsstämman (optimistiskt räknat).
Vi undersökte saken närmare kring poströstning och insåg att det nog inte är möjligt för en samfällighet att använda sig av poströstning (Nacka tingsrätt Mål nr F 5101-20), så där gick vi bet.
Som en följdfråga på detta, finns det någon som har rekommendationer på system eller arbetssätt för att genomföra hybridstämmor? Är det värt att försöka trixa med detta själv eller är det "värt" kostnaden att köpa in någon färdigt lösning inför varje stämma?
Vår samfällighet röstade med stor majoritet att möjliggöra hybridstämmor (nästan 85%) så nu återstår det att få in ändringen i stadgarna. Om alla svaranden var uppriktiga i sina svar skulle detta innebära en dubblering av antalet deltagare på årsstämman (optimistiskt räknat).
Vi undersökte saken närmare kring poströstning och insåg att det nog inte är möjligt för en samfällighet att använda sig av poströstning (Nacka tingsrätt Mål nr F 5101-20), så där gick vi bet.
Som en följdfråga på detta, finns det någon som har rekommendationer på system eller arbetssätt för att genomföra hybridstämmor? Är det värt att försöka trixa med detta själv eller är det "värt" kostnaden att köpa in någon färdigt lösning inför varje stämma?
Intressant!A Antagligen skrev:Jag vill bara uppdatera (och kanske väcka tråden igen) om det är någon som är intresserad av detta.
Vår samfällighet röstade med stor majoritet att möjliggöra hybridstämmor (nästan 85%) så nu återstår det att få in ändringen i stadgarna. Om alla svaranden var uppriktiga i sina svar skulle detta innebära en dubblering av antalet deltagare på årsstämman (optimistiskt räknat).
Vi undersökte saken närmare kring poströstning och insåg att det nog inte är möjligt för en samfällighet att använda sig av poströstning (Nacka tingsrätt Mål nr F 5101-20), så där gick vi bet.
Som en följdfråga på detta, finns det någon som har rekommendationer på system eller arbetssätt för att genomföra hybridstämmor? Är det värt att försöka trixa med detta själv eller är det "värt" kostnaden att köpa in någon färdigt lösning inför varje stämma?
Nacka tingsrätt, Mark- och miljödomstolen, mål F 5101-20, ansåg att innebörden av 49 § SFL är att medlem måste närvara personligen eller genom ombud för att kunna utöva rösträtt, vilket utesluter poströstning.
Däremot skulle man kunna reglera ombud med röstinstruktion. Exempelvis kan stadgarna tillåta att en medlem lämnar en skriftlig eller elektronisk fullmakt med röstinstruktion till ett ombud som faktiskt deltar vid stämman. Eftersom 49 § tredje stycket säger att andra stycket kan frångås i stadgarna, kan stadgarna alltså öppna för att ett ombud får företräda fler än en medlem.
En stadgebestämmelse som håller sig inom 49 § SFL skulle kunna lyda som följer:
"Medlems rösträtt får utövas genom ombud. Ombud får, om fullmakt ges skriftligen eller på annat av styrelsen godtaget sätt, företräda fler än en medlem. Fullmakten får innehålla röstinstruktioner. Röst får endast avges av medlem som deltar vid stämman eller av ombud som deltar vid stämman."
Då får man nästan samma funktion som poströstning, förutom att poströsten måste knytas till en person som går på stämman.
Angående hybridstämmor så fungerar väl de med Lantmäteriets normalstadgar som tillåter digitala stämmor. Sedan har man förutom ett digitalt videomöte även ett konferensrum med skärm och kamera som deltar i videomötet, så kan alla som vill komma fysiskt göra det. Det är väl det enklaste och billigaste sättet. Sedan om man använder Teams eller Zoom eller om man köper in ett dyrt system för stämmorna med omröstningssystem, beror väl på hur stor samfällighetsföreningen är och hur mycket pengar man vill lägga på det.A Antagligen skrev:Jag vill bara uppdatera (och kanske väcka tråden igen) om det är någon som är intresserad av detta.
Vår samfällighet röstade med stor majoritet att möjliggöra hybridstämmor (nästan 85%) så nu återstår det att få in ändringen i stadgarna. Om alla svaranden var uppriktiga i sina svar skulle detta innebära en dubblering av antalet deltagare på årsstämman (optimistiskt räknat).
Vi undersökte saken närmare kring poströstning och insåg att det nog inte är möjligt för en samfällighet att använda sig av poströstning (Nacka tingsrätt Mål nr F 5101-20), så där gick vi bet.
Som en följdfråga på detta, finns det någon som har rekommendationer på system eller arbetssätt för att genomföra hybridstämmor? Är det värt att försöka trixa med detta själv eller är det "värt" kostnaden att köpa in någon färdigt lösning inför varje stämma?
Medlem
· Blekinge
· 12 232 inlägg
Med förtidsröstning eller poströstning är det ännu svårare att fastställa röstlängan. i min vägförening har varje fastighet en röst men om bara en av två ägare är närvarandde vid stämman behöver den ha en fullmakt av den andra. Eller om båda ägarna är närvarande får dom ju inte lyfta handen båda dera. Styrelsen klarar inte av detta och det blir inte enklare digitalt.
Dessutom är det så att stämman får föreslå personer för funktionärsval och styrelsevat utöver det som valberedningen förteslår. Detta kommer inte att fungera digitalt.
Föreningar är redan nu väldigt odemokratiska. Digitalt blir det ännu sämre.
Dessutom är det så att stämman får föreslå personer för funktionärsval och styrelsevat utöver det som valberedningen förteslår. Detta kommer inte att fungera digitalt.
Föreningar är redan nu väldigt odemokratiska. Digitalt blir det ännu sämre.
Ja det är ju ett sätt att kringå detta, och om då även man kan delta på länk borde det väl även gå att koppla fullmakter till dessa personer. Ska fundera på detta om det är något vi vill försöka få till även i våra stadgar. Tack för uppslaget!M martin.sveg skrev:Intressant!
Nacka tingsrätt, Mark- och miljödomstolen, mål F 5101-20, ansåg att innebörden av 49 § SFL är att medlem måste närvara personligen eller genom ombud för att kunna utöva rösträtt, vilket utesluter poströstning.
Däremot skulle man kunna reglera ombud med röstinstruktion. Exempelvis kan stadgarna tillåta att en medlem lämnar en skriftlig eller elektronisk fullmakt med röstinstruktion till ett ombud som faktiskt deltar vid stämman. Eftersom 49 § tredje stycket säger att andra stycket kan frångås i stadgarna, kan stadgarna alltså öppna för att ett ombud får företräda fler än en medlem.
En stadgebestämmelse som håller sig inom 49 § SFL skulle kunna lyda som följer:
"Medlems rösträtt får utövas genom ombud. Ombud får, om fullmakt ges skriftligen eller på annat av styrelsen godtaget sätt, företräda fler än en medlem. Fullmakten får innehålla röstinstruktioner. Röst får endast avges av medlem som deltar vid stämman eller av ombud som deltar vid stämman."
Då får man nästan samma funktion som poströstning, förutom att poströsten måste knytas till en person som går på stämman.
Vi är rätt många i vår samfällighet så någon typ av validering av identitet skulle behövas och något där man med enkelhet kan ge medlemmar ordet och lätt räkna röster. Får se vart vi landar helt enkelt.
Behöver det vara så besvärligt?T Thomas_Blekinge skrev:Med förtidsröstning eller poströstning är det ännu svårare att fastställa röstlängan. i min vägförening har varje fastighet en röst men om bara en av två ägare är närvarandde vid stämman behöver den ha en fullmakt av den andra. Eller om båda ägarna är närvarande får dom ju inte lyfta handen båda dera. Styrelsen klarar inte av detta och det blir inte enklare digitalt.
Dessutom är det så att stämman får föreslå personer för funktionärsval och styrelsevat utöver det som valberedningen förteslår. Detta kommer inte att fungera digitalt.
Föreningar är redan nu väldigt odemokratiska. Digitalt blir det ännu sämre.
Jag tänker att varje person som deltar fysiskt på stämman prickas av mot fastigheten denne tillhör och får ett röstkort, och är det flera från fastighet som deltar så är det fortfarande bara ett röstkort som gäller för samma fastighet. Då får man bort problematiken med att flera "lyfter handen".
Motsvarande om man får in fullmakter som då givetvis avser vilken fastighet som röstar så prickas även dessa av och då ges ett extra röstkort för att representera fastigheten som gett ut fullmakten.
Nu har jag inte riktigt undersökt vilka alternativ som finns för att möjliggöra hybridstämmor, men jag tänker mig att även där göra något motsvarande. Deltagarna prickas av mot sin fastighet och får då en unik länk för att rösta kopplat till anmälda mail-addresser som också är kopplade till fastigheten, alternativt blir taggad för att se till att hushållet endast röstar en gång.
Eller tänker jag fel?
Du tänker rätt. Fysiska röstkort, ett per fastighet, är en god idé. Det blir lite mer komplicerat i ett digitalt möte, men en inloggad per fastighet eller ett unikt sätt att rösta per fastighet löser det problemet. Sedan ska man vara medveten om att det kan finnas rättighetsinnehavare som har rätt att närvara och yttra sig i frågor som berör dem, även om de inte har rösträtt. Det behöver man också tillåta.A Antagligen skrev:Behöver det vara så besvärligt?
Jag tänker att varje person som deltar fysiskt på stämman prickas av mot fastigheten denne tillhör och får ett röstkort, och är det flera från fastighet som deltar så är det fortfarande bara ett röstkort som gäller för samma fastighet. Då får man bort problematiken med att flera "lyfter handen".
Motsvarande om man får in fullmakter som då givetvis avser vilken fastighet som röstar så prickas även dessa av och då ges ett extra röstkort för att representera fastigheten som gett ut fullmakten.
Nu har jag inte riktigt undersökt vilka alternativ som finns för att möjliggöra hybridstämmor, men jag tänker mig att även där göra något motsvarande. Deltagarna prickas av mot sin fastighet och får då en unik länk för att rösta kopplat till anmälda mail-addresser som också är kopplade till fastigheten, alternativt blir taggad för att se till att hushållet endast röstar en gång.
Eller tänker jag fel?
Klicka här för att svara