Walle85
Har en golvvärmefördelare med två termometrar (anliggningstermometer?), en för inkommande och en för returen. Eftersom dessa sitter inne i ett plåtskåp i en garderob så är det lite meckigt att komma åt att läsa av dem. Skulle vilja kunna göra detta på distans, via tex en Shelly Uni eller liknande. Så min fråga är ifall det finns några digitala varianter motsvarande DS18B20 som passar i dessa hål?
Anledningen till att jag inte kan använda en DS18B20 är för att de är så långa och mitt skåp är väldigt tajt, på millimetern att den analoga termometern får plats.

Någon som har något tips eller idéer?

En hand håller i en svart och mässingsfärgad anliggningstermometer framför ett metallrör i en fördelningsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är väl bara att sätta valfri temperaturgivare mot röret och dra lite isolering runt?

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
DS18B20 är väl ett chip som bara är någon millimeter stor och finns i en mängd sensorkapslingar.
Tex en TO92 kapsel och en limklutt är väl en väg att gå.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Walle85
useless useless skrev:
Det är väl bara att sätta valfri temperaturgivare mot röret och dra lite isolering runt?
Jo, så har jag gjort på bergvärmepumpen, har funkat bra. Men tänkte att man kunde nyttja att det fanns en plats som kommer längre in i röret så att säga och då kanske blir mer exakt. Men får väll testa att lägga en givare emot och dra några varm armaflex tejp runt och se hur bra det stämmer med den analoga.

Walle85
B Bjober skrev:
DS18B20 är väl ett chip som bara är någon millimeter stor och finns i en mängd sensorkapslingar.
Tex en TO92 kapsel och en limklutt är väl en väg att gå.
Har bara hittat givare i metall som är för långa, från Kina-skräp sajter eller sådana som är i tex en TO92 kapsling och då inte får lika bra kontakt med röret eftersom de är i plast?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.