Det var inte upp till diskussion över huvud taget. Men det är nog så att 18 gradersregeln gäller fortfarande. Men det måste förstås bedömas lite från fall till fall.

Tartan

Ni har argument som håller inte bara personliga åsikter måste jag bara fråga lite...
Har ett ruckel som bara kommer att stommen kvar. Det är i dag ett fritidshus och vi kanske skall flytta dit om ca 5år. Fungerar det att ha diffspärr endast i taket med 40cm isolering och inte i väggarna 20-25cm om man har typ Airstar, öppen planlösning upp till taket, som ventilation?

Eller fungerar det med självdrag i ett modernthus med ventiler, det känns osäkert då man inte är säker på att flytta dit och hålla det varmt.

/ Tanja

Åter till huvudfrågan som jag gärna skulle vilja ha lite mer hjälp med.
Jag befinner mig i samma läge. Ingen diffspärr uppåt (50 tals hus) och ska tilläggsisolera vinden. Vinden är idag inredd och har en kombinatoin av snedtak och platt-tak. Sneddelen är inget problem eftersom jag kommer att ta bort befintlig innevägg för att få in luftspalt och sedan bygga nytt inåt rummet. Men den platta delen undrar jag över. I den ursprungliga frågan handlade det om att lägga diffusionspärr (plast) på insidan/överdelen av vinden. Idag finns det c:a 17 cm kutterspån som täcker takstolarnas "horisontella" del.
1. Är det ok att lägga plast över kutterspånet och därefter tilläggsisoleringen?
2. Ska kutterspånet bort och därefter lägga plast (blir vågformigt i och med att det går över "takstolarnas horisontella del" höjd 17 cm) och därefter tilläggsisolering? Detta innebär att en del av diffusionspärren hamnar 17 cm längre in än den övriga, ok?
3. Gäller detta bara ekofiber eller är det en grundprincip för att typ av isolering.

Tack för svar, eller finns det andra knep att ta till utan att behöva ta bort gamal råspont och börja om från början. Jag kommer i och för sig ta bort variant av äldre gipsskiva i vilket fall som helst.
4. Är det då ok att lägga in en diffusionspärr mellan äldre råspont (innetaket) och ny gips (blir det inte en massa hål i diffusionspärren om man skruvar fast gipsen i det äldre råspontade innetaket?

MVH Mats

citat
"Hade idag hemma en kille från ett företag som ev ska spruta ekofiber på min vind.
Då jag ej har ngn diffspärr uppåt så tyckte han att jag skulle riva ut isoleringen(ändå tänkt att göra det) som ligger på vinden (kallvind) *och lägga en diffspärr på ovansidan, sedan isoleringen ovanpå det.
Även sätta ordentliga luftsspalter då när vi ändå är igång (finns inga nu)

Vad jag har hört innan är att diffspärren ska ligga på insidan, mellan innertak och tak (om ni förstår vad jag menar) men enligt honom är det bara viktigt att diffspärren ligger max 2/3 delar in i isoleringen.

Vad säger ni som vet? Ska jag köra på det han säger?"

Cellulosa tex ekofiber, Thermoträ kan ta upp & avge en viss fukt. Exakt samma sak som kutterspån kan. Vilket gör att man i VISSA fall inte behöver ha någon diffspärr.

Jag har dock för mig att just ekofiber rekomenderar en Ångbroms eller diffspärr.

Ju mera isolering du lägger på desto vikigare är det med diffspärr & god innomhus ventelation (framför allt det sist nämnda).

Jag hade nog gjort som du funderar på i alternativ 4.

alt 1 & 2, fungerar i allfall i Teorin, diffspärren får vara 1/3:e del in i isoleringen sett i från den varma sidan. Dock vet jag inte hur det blir i längden. Tycker det låter riskabelt.

Mikael_L
TanjaoMarkus skrev:
Ni har argument som håller inte bara personliga åsikter måste jag bara fråga lite...
Har ett ruckel som bara kommer att stommen kvar. Det är i dag ett fritidshus och vi kanske skall flytta dit om ca 5år. Fungerar det att ha diffspärr endast i taket med 40cm isolering och inte i väggarna 20-25cm om man har typ Airstar, öppen planlösning upp till taket, som ventilation?

Eller fungerar det med självdrag i ett modernthus med ventiler, det känns osäkert då man inte är säker på att flytta dit och hålla det varmt.

/ Tanja
Menar du att sätta diffspärr provisoriskt under några år framåt, och sen ska ni bygga om (rejält) eller bygga nytt?

Om fritidshuset är friskt just nu, och alltså har varit det i många år så tycker väl jag att ni inte ska göra något alls. Vänta med alla åtgärder till dess det är dags att börja bygga (om).
Eller är det kanske så att ni kommer öka fukttrycket under dessa 5 år, genom att bo där mer? (Alltså mer matlagning och dusch osv)

Jag kanske har missat nåt, men annars:
Don't fix it if it ain't broke!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.