Hade idag hemma en kille från ett företag som ev ska spruta ekofiber på min vind.
Då jag ej har ngn diffspärr uppåt så tyckte han att jag skulle riva ut isoleringen(ändå tänkt att göra det) som ligger på vinden (kallvind)  och lägga en diffspärr på ovansidan, sedan isoleringen ovanpå det.
Även sätta ordentliga luftsspalter då när vi ändå är igång (finns inga nu)

Vad jag har hört innan är att diffspärren ska ligga på insidan, mellan innertak och tak (om ni förstår vad jag menar) men enligt honom är det bara viktigt att diffspärren ligger max 2/3 delar in i isoleringen.

Vad säger ni som vet? Ska jag köra på det han säger?

Man brukar ju mycket riktigt sätta diffspärren så nära det varma utrymmet som möjligt, men han har rätt, det funkar att göra som han säger. För övrigt, om ni lägger diffspärren under isoleringen, så hamnar den ju i princip ovanpå innertaket, inte sant?

Ja det har du ju rätt i, tack för ditt svar .-)

Är det bättre att sätta sådan diffspärr under alla förhållanden eller är det vid något förhållande som en diffspärr kan förvärra läget? t.ex. vid någon speciell isoleringstyp på vinden eller något annat..

Om huset inte står uppvärmt på vintern är det i regel bättre att skippa diffspärren. Eller om man skulle ha ett övetryck i huset som man inte tänker göra något åt. Annars gör den nytta.

jon_h skrev:
Om huset inte står uppvärmt på vintern är det i regel bättre att skippa diffspärren. Eller om man skulle ha ett övetryck i huset som man inte tänker göra något åt. Annars gör den nytta.
Du får läsa på lite om över och undertryck. Har du övertryck i bostaden är diffspärren ett måste för att förhindra att fuktig inomhusluft trycks ut i konstruktionen och där riskerar att kondensera mot kallare ytor.
Har du ett balanserat och väl reglerat undertryck kan du skippa plasten. Då sköter ventilationen om att föra bort fuktig inomhusluft.

Men det är helt rätt som du skriver med plasten om utrymmet inte är uppvärmt. Man brukar säga att +18 grader eller mer och uppvärmt året runt, då är plasten viktig och ett måste. Under + 18 grader eller sporadiskt uppvärmt (tex fritidshus) kanske man ska fundera över plastens vara eller icke vara.

Med vänlig hälsning
Tartan

tartan skrev:
Du får läsa på lite om över och undertryck. Har du övertryck i bostaden är diffspärren ett måste för att förhindra att fuktig inomhusluft trycks ut i konstruktionen och där riskerar att kondensera mot kallare ytor.
Nja, det jag menar är att om det finns övertryck får man ett problem med konvektion av fuktig luft i huset. Om man sätter diffusionsplast bara i taket så kommer luftströmmarna av fuktig luft att koncentreras till ett mindre område, antagligen till området där plasten slutar, i mötet mellan tak och vägg. Och då får man en betydligt högre koncentration av fuktig luft på ett ställe. Detta ökar risken för lokala mögel- och rötangrepp. Menar du att detta är fel?

Japp.
Ändrar man husets förutsättningar, och i det här fallet tillägsisolerar vinden, måste man se över hela biten. Vinden kommer att bli betydligt kallare både på grund av bättre isolering, men även av ökad ventilation. Sitter det då ingen diffusionsspärr i taket kommer konvektionen mot vindsutrymmet att dra med sig lika mycket fuktig inomhusluft som förut. Skillnaden är bara att vinden nu är betydligt kallare med ökad isolering och ökad ventilation och en betydligt större risk för kondensutfällning med de problem som då kan bli.

Tidigare var det en dålig isolering med energiförluster som följd, vilket givetvis inte är bra. Det fanns dessutom ingen vindsventilation att tala om. Temperaturen på vinden var högre på grund av luftrörelserna och värmeförlusterna från bostaden men klarade detta på grund av den varmare miljön på vinden.

Man måste alltså titta över helheten.

Tartan

Men alltså, om alternativen står emellan att sätta diffspärr i enbart taket i det här fallet (alltså ej väggarna) eller att låta bli att sätta diffspärr alls, så tycker du att det är bättre att sätta den. Har jag förstått dig rätt?

För naturligtvis vet jag att det bästa är att sätta diffspärr i hela huset och få det tätt. Så påläst är jag.

Rätt uppfattat. Där det går sätts diffspärr. Jag förstår att det är mycket svårt att sätta diffspärr i väggarna utan att renovera hela huset.
Det man måste göra är att se helheten. Man måste alltså i första hand se över ventilationen och med den se till att uppnå ett litet undertryck och därmed förhindra att varm fuktig luft pyser ut i konstruktionen. Och om man då kan sätta diffusionsspärr på vissa ställen gör man det.
Och tilläggsisolerar man vinden, så är inte kostnaden för ett par enkla frånluftsfläktar mycket att bråka om. Det är betydligt dyrare att sanera en möglig vind. Och det får man förr eller senare i de flesta fall.

Gå in på Boverket och leta fram fakta om diffusion och ventilation. Det finns även tester som visar hur snabbt mögelsporerna får fäste i gynnsam miljö just på vindar som blivit tilläggsisolerade.

Med vänlig hälsning

Tartan

Alltså, tartan, jag har allt det du skriver helt klart för mig. Jag jobbar som snickare och vet hur man gör, och att man naturligtvis ser över ventilation och diffusionsspärr när man gör en sådan ändring. Det här är basic grejer. Men det enda jag skrev tidigare var att om man hade ett övertryck som man vägrade göra någonting åt så tyckte jag att det kunde vara ett skäl att vara försiktig med diffspärren, just för att man inte vet var luften tar vägen och att det i det läget skulle kunna förvärra. Det står jag fast vid och jag har inte hört något argument från dig till varför det vore bättre att koncentrera konvektionen av fuktig luft till en mindre yta

Men naturligtvis ser man över helheten som du nu skrivit flera gånger, och naturligtvis gör man någonting åt ventilationen om man har övertryck. Jag har aldrig påstått någonting annat.

Så bra, då är vi ju överens. För det där "om man inte gör något åt ventilationen..." existerar inte för mig. Man måste som sagt se helheten, och då ska diffusionsspärren vara där om det finns en minsta möjlighet, och det fanns det ju i detta fallet.

Jag har också jobbat som snickare, i 27 år, men nu skolat om mig. Jag har tidigare en utbildning i byggfysik med diffusion och konvektion som ämne på universitetsnivå.
Är även utbildare av konstruktionslösningar certifierad av boverket. Kommer precis nu hem från ett seminarium om diffusion och fuktvandring med SP, Boverket, Ett försäkringsbolag samt Byggkeramikrådet som arrangör.

Vi var där, ca 40 byggföretagare samt några andra som oss lärare, för att få mer kött på benen om diffusionsspärrar och var i en konstruktion dessa ska sitta. Meningen är att vi ska sprida denna kunskap vidare till just snickare och byggare som tvivlar på plastens vara eller icke vara.

Hoppas du köper mina argument.

Tartan

Jag köper helt dina argument, och det har jag gjort från början. Jag tror faktiskt inte att jag egentligen sagt någonting du inte håller med om. Vi pratade nog förbi varandra där, och naturligtvis finns inte detta "om man inte gör nånting åt övertrycket" i verkligheten. För det gör man såklart. Det var mer en hypotetisk iakttagelse.

För övrigt, just det där seminariet och dess resultat är jag ganska nyfiken på. Jag pratade med BKR senast igår, och ser fram emot att se resultaten av de nya branschreglerna och se vilka lösningar som de olka tätskiktsleverantörerna kommer upp med.

Förresten, om du har tid och lust skulle det vara intressant att höra dina tankar kring diskussionen i denna tråd, för det är väl det seminariet har handlat om i huvudsak?

Jag håller med SP om tätskikt mm. Det var just denna Anders som höll ett av föredragen idag om enkelt eller dubbelt tätskikt.
Och många vattenskador har ju haft dessa problem han beskriver, även om inte alla råkar ut för detta.
Men som sagt så kommer nya bestämmelser från halvårsskiftet, och tills dess måste tätskiktsleverantörerna ta fram ett tätskikt som klarar de nya gränserna.

Men den diskussionen måste kanske fortsätta på annan plats, för denna tråd spårar väl ur annars.

Ha det bra

Tartan

Mikael_L
jon_h skrev:
...>klipp<... pratade nog förbi varandra där, och naturligtvis finns inte detta "om man inte gör nånting åt övertrycket" i verkligheten. För det gör man såklart. Det var mer en hypotetisk iakttagelse.
Hypotetiskt eller inte, så tycker jag ändå att det var (/är) bra att även detta tas upp när diffusionsspärr diskuteras, för det är viktigt att alla som läser en sådan här tråd är insatt även i den biten. Annars blir risken att vi framtiden får ännu fler mögliga vindar.
Och det hjälps inte att det förmodligen redan står i gamla trådar, vi vet inte vilka trådar som blir lästa av hemmafixarna (som mig).

Tartan, fick du någon ny info, nya rön, om ouppvärmda fritidshus och diffusionspärr på semenariet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.