Dieselbilarnas framtid

34k läst  683 svar

1. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Inga problem, kommer aldrig att köra bil till Stockholm.
    Men det finns ju fler städer, och när detta förbudsraseri börjar rulla så når det säkert även lilla Halmstad och Jönköping.

2. M
    Husägare · Nivå 11
    För inte alltför länge sedan 2012, så var min Toyota Avensis en "miljöbil" och premierades med skattesubvention. Drar 0,45 och är en 119 gram per km. Euro 5.
    Det var innan NOx kom i fokus.

Att man gör nya upptäckter om miljöfara är helt i sin ordning, men att ändra förutsättningarna för oss som trodde vi gjorde ett bra val är inte bara stöld, det sänker förtroendet till 0 för politiker och vilka spelregler som gäller.

Självklart justerar man bara reglerna för NYA fordon.

3. A
    Medlem · Nivå 17
    I grunden är väl problemet att biltillverkarna under flera år har gjort bilar som i verklig trafik släppt ut mycket mer kväveoxider än testerna visat. Visst är det samtidigt olyckligt att testerna varit så missvisande. Men det är kortsiktigt och destruktivt av biltillverkarna att bara köra på i det läget. Det borde vara ganska uppenbart att det straffar sig i längden. Dessvärre både för tillverkarna, konsumenterna och miljön.

• Laddar…
  4. D
    Medlem · Nivå 16
    Vad skulle de göra menar du? De följer ju regelverken. Det skulle inte gå att göra en bil dyrare när det inte medför något som är till nytta för köparen.

• Laddar…
  5. A
    Medlem · Nivå 17
    Det är till nytta för köparen att få använda sin två år gamla bil i stadskärnor. Det gynnar varken tillverkare eller köpare att bilar som för ett par år sedan ansågs miljövänliga blir förbjudna i innerstäder. Det är kortsiktigt att stirra sig blind på vad testerna föreskriver och ignorera hur mycket utsläpp det faktiskt blir. Och givetvis ännu mer kortsiktigt att som Volkswagen fuska med testerna.

Och många köpare är intresserade av bilar som är dyra utan att vara nyttiga. Vilken nytta är det att ha en suv i stadsmiljö till exempel?

6. C
    Medlem · Nivå 14
    Intressant att veta vad som kommer att gälla för lastbilar. Där finns det ju i praktiken inte något alternativ ens om man köper nytt idag.

• Laddar…
  7. H
    Medlem · Nivå 16
    Låter vansinnigt att förbjuda alla dieselmotorerna utom de allra nyaste i en stad.......

Det lär inte bli någon snöröjning nästa vinter och inget byggande och inga gatuarbeten och ingen lossning i hamnen. Sannolikt bryter försörjningen med basvaror ihop och industrin stannar i brist på transporter....... låter för tokigt för att vara sant.....

Jag ser det som en självklar rättighet att få sätta mig i min traktor från 1971 och köra in till stan då jag har arbete att uträtta där eller varor att frakta dit eller därifrån. Ingen byråkratjävel har rätt att blanda sig i det.
    Tur att jag bor på säkert avstånd från staden som i dag gör skäl för sitt namn...... Tokholm

• Laddar…
  8. T
    Medlem · Nivå 14
    Början av tråden har tyvärr klippts av. Så jag är som vanligt oinformerad.
    Vad är det som har hänt? Är det någon som vill/kan förbjuda dieslar i Sverige? Mig veterligen har tyska författningsdomstol klargjort att i Tyskland vissa städer har rätt att förbjuda dieslar av viss kategori i innerstaden. Vad har det för konsekvenser i Sverige?
    Även i Sverige har vissa städer för höga NOX-halter. Men steget att kunna förbjuda dieslar känns dock rätt avlägset. Vi lyder inte under tysk rättskipning.
    Eller har jag missat något?

• Laddar…
  9. M
    Husägare · Nivå 11
    Ja, den politiska debatten i flera svenska städer att införa förbudszoner för allt utom Euro 6.

10. T
    Medlem · Nivå 14
    Sålänge jag ser alla leveransbilar och arbetsfordon och gatubyggsfordon stående puttrande på tomgång, ibland i timmar, då har jag ingen som helst medlidande om de skulle portförbjudas på stan.
    Frågar man någon: varför har du bilen på tomgång?, får man häpnadsväckande svar som: Annars försvinner bromstrycket. eller: Batteriet klarar inte att dra igång motorn flera gånger om dagen. Eller: Håll käft din jävel.
    Tack för det!

11. A
    Medlem · Nivå 17
    Olikt personbilar så har lastbilar under många år uppfyllt miljökraven även i verklig trafik.

Vidare talas det om undantag för veteranfordon. Så din traktor från 1971 kommer du fortfarande att få ta in i Stockholm. Men om du skaffar en traktor från 1991 blir det möjligen värre.

• Laddar…
  12. M
    Husägare · Nivå 11
    En liten ljusglimt då i alla fall - Är stolt ägare till en Volvo BM 400 Buster 1969

• Laddar…
  13. A
    Medlem · Nivå 17
    Brukar du ofta köra den i Stockholms innerstad?

14. J
    Renoverare · Nivå 15
    I ärlighetens namn tror jag inte att dieseln är utdöende, det tror inte heller VWs VD.

Just nu är det extremt mycket fokus på hur dåligt diesel är och att siffrorna för utsläpp inte stämmer etc.

Diesel gate skandalen rullade igång någonting som jag tror bara kommer accelerera. Om dieselbilars siffror varit så felaktiga, hur är det då med bensinare egentligen.. Har svårt att tro att bara dieslar är de som har haft missvisande siffror.

Och hur miljövänlig är egentligen en hybrid? Batterierna behöver tillverkas och det är ingen direkt miljövänlig procedur. Och hur ska man hantera alla batterier när det är dags att byta om hela Sveriges maskinpark byta ut till hybrid/el?

Dagens hybrider där man har bensin tillsammans med batterier eller renodlade elbilar är inte framtidens lösning. Det är jag övertygad om.

Och tills dess att man hittar ett bra ekonomiskt alternativ så kommer jag fortsätta köra diesel! För mig innebär det en besparing på ca 1k i månaden. Nu kör jag förvisso en euro6 bil men hade jag inte gjort det och storstäderna förbjuder min diesel så hade jag så fint resonerat som så att de inte är värda mitt besök :)

• Laddar…
  15. C
    Medlem · Nivå 14
    Jovisst, men det är likväl diesel som gäller. Frågan som kommer att uppstå är förstås hur ofta man i framtiden kommer att behöva byta ut sin lastbil när kraven skärps, och vad andrahandsvärdet kommer att vara.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: