P
Handyman 1 skrev:
Var har du hittat att pumpen kallas servis,har aldrig hört det uttrycket?
Det är inte bara pump isåfall utan även nivåvakt och givare.
Kan vara mer också.
sitter en stor plast låda som allt är monterat i.
Jag har jobbat med den äldre generationen i verkstäder där man talade om vad saker hette Och fungerade.. en gång... Hade man inte lyssnat då fick man skylla sig själv... Och klara sig själv...

verkmästare med runt 45 år i yrket..
Ingen har då reagerat negativt på när jag sagt servis om detta... Men det är klart att allt ska väl heta annorlunda idag för att passa...

Gråt inte #nino.
Det går att sälja en hyfsat ”ny” bil med trasig motor på blocket.

I höstas kuggade kamremmen över på min Citroën C4 (2012 års modell 16000mil)
Sålde den för 27000:-

Funderade först på att själv byta motor, men
valde att inte göra det.
Körde en budgivning på blocket och jag blev förvånad över att priset drog iväg.

//AA

• Gilla
nino
  • Laddar…
P
Handyman 1 skrev:
Jobbade några år på nittiotalet som mekaniker,haft motorer som intresse hela livet men har faktiskt aldrig stött på den benämningen,vattenservise är det närmaste! lokala skillnader kanske,måste dock vara svårt att beställa en servis från autodoc tex?:)
De pratar jag inte med.. Utan får kolla på bränsle delar.. ;)

Bara man vet vad man pratar om kvittar det väl om man har olika namn på saker

Vill inte ha tjafs i tråden :)

Är väldigt tacksam för alla som tar sig tid att skriva

• Gilla
1
  • Laddar…
Har EGR nämnts i tråden?

Tycker var och varannan diesel har problem med dessa. Hade en tidigare firmabil där den gav upp. Tappade ork och svarade inte på gas. En manuellt växlad, tappade den ork och man tryckte ner kopplingen för att varva upp lite tvärdog den, hade man fart gick den helkasst och helt utan ork men höll sig igång och gick att köra (ryckigt och illalåtande) men dog vid första korsning man behövde stanna vid, var dock inga större problem att få igång den med startknappen igen.

Hade problem på privata också, men vet inte om det var mekaniskt eller datorn som skyddade. Stod "drivlinefel fortsatt färd möjlig" tappade lite ork stötvis innan för att sen plötsligt bli väldig slö, och visa varningen toppade kanske runt 100km/h.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
P
J JFrisk skrev:
Har EGR nämnts i tråden?

Tycker var och varannan diesel har problem med dessa. Hade en tidigare firmabil där den gav upp. Tappade ork och svarade inte på gas. En manuellt växlad, tappade den ork och man tryckte ner kopplingen för att varva upp lite tvärdog den, hade man fart gick den helkasst och helt utan ork men höll sig igång och gick att köra (ryckigt och illalåtande) men dog vid första korsning man behövde stanna vid, var dock inga större problem att få igång den med startknappen igen.

Hade problem på privata också, men vet inte om det var mekaniskt eller datorn som skyddade. Stod "drivlinefel fortsatt färd möjlig" tappade lite ork stötvis innan för att sen plötsligt bli väldig slö, och visa varningen toppade kanske runt 100km/h.
Kan ibland ses med att den tar undan vatten...

P
nino nino skrev:
Bara man vet vad man pratar om kvittar det väl om man har olika namn på saker

Vill inte ha tjafs i tråden :)

Är väldigt tacksam för alla som tar sig tid att skriva
Ja sedan så utvecklas väl språken över vad grejer heter... ni som bor och är verksamma närmare städerna där man mer följer engelska ord och meningar över saker kan ju få höra att den heter si och så...
Medans idioten här på landsbygden säger det den hette en gång i tiden, för jag har ingen anledning till att byta upp mitt språk;):thinking:

P
1. Problem med motorens prestanda
Ett av de första symptomen på ett problem med EGR-ventilen är problem med motorens prestanda. En igensatt eller felaktig EGR-ventil kan störa fordonets luft-bränsleförhållande, vilket kan orsaka problem med motorens prestanda, såsom minskad effekt, acceleration och ojämn bränsleeffektivitet.

2. Grov tomgång
Ett av de vanligaste symptomen på ett problem med fordonets EGR-ventil är en grov tomgång. Det är inte ovanligt att EGR-ventiler störs och fastnar i öppet läge. Detta kan leda till att recirkulering av avgaserna uppstår, vilket orsakar grov tomgång även om förhållandena inte är önskvärda.

3. Kontrollera att motorlampan lyser
Ett upplyst Check Engine Light är ett annat symptom på dålig eller felaktig EGR-ventil. Om datorn upptäcker ett problem med fordonsens EGR-ventilkrets eller -läge, stänger den av kontrollmotorljuset för att meddela drivrutinen om problemet. Kontrollmotorlampan kan också aktiveras med många andra problem, så att datorn är skannad för problemkoder rekommenderas starkt.

EGR-ventilen är en viktig utsläppskomponent, särskilt för fordon i stater med strikta utsläppsregler. Om du misstänker att din fordons EGR-ventil kan ha problem, ska du inspektera fordonet.

Kolla om motorn svarar, om det kommer svart rök vid gas pådrag som inte riktigt släpper..
Att motorn tar undan vatten utan att det finns synliga defekter...

ett bra sätt är att kolla oljestickan..
upp med den och känn på oljan..
En motor som egr ventilen är öppen på ger en tjock illa luktande klibbig olja..
Eller i värsta fall en vaniljsås...
Då vatten från kondenseringen kan komma in i förbränningen igen och då ner i vevhuset när motorn står ett tag...

Jag tyckte att det kändes mer som en dålig maskinöversättning än något jag förväntade mig av maskintok. Det är inte hans vokabulär.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Du glömde att ange vilken källa du klippt och klistrat ifrån:
[länk]
precis ursäkta.
gick lite fort.
Och jag hade inte ork att skriva allt detta..
Men skitsamma.. det var och är för TS skull så han skulle kunna kontrollera..

EGR-problem borde inte ge så märkbara symptom. framför allt inte på tomgång med en kallstartad bil.

• Gilla
nino
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
EGR-problem borde inte ge så märkbara symptom. framför allt inte på tomgång med en kallstartad bil.
Nä men för att hjälpa TS vidare så ger jag de alternativ som finns...
bättre med för mycket information än för lite... samt vid diskussion med verkstad så är det bra... För om man har informationen så kan inte verkstaden lirka med sanningen.. För att kunna sko åt sig..

Öppen EGR på en bensinmotor gör att den går mycket dåligt på låga/jämna varv, men inte under pådrag.
Kan inget om diesel, en motor jag tycker passar bäst i traktorer o lastbilar ;)

S
nino nino skrev:
Har haft dåligt med tid...
Men visst kan jag släppa lite på muttrarna vid rören och se så det kommer diesel där?
Då bör ju alla spridare få soppa? Och man kan då tänka sig att det är en spridare som felar?

[bild]
Det ser ut som en common rail diesel. Då ska du vara jäkligt försiktig när du lossar på rören. Du kan ha ett tryck uppemot 2000 bar i dom. Det kan bli skador om du har fingrar ivägen eller om det träffar ögonen. Jag hade en kund med ett liknande fel vilket visare sig vara skit i ledningarna mellan matarpump och högtryckspumpen. En common rail har inte en insprutningspump i vanlig mening utan en högtryckspump som matar ett högt tryck till ett gemensamt tryckrör, det avlånga som spridarrören går ut ifrån. Kolla att ledningarna mellan tank och filter är rena och att matarpumpen går som den ska. Den ska ge några bars tryck, vet dock inte på Merca.
Har du riktig otur så är det något lattjo med kamdrivningen men det borde verkstaden upptäckt med datorn.

Redigerat:
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.