18 159 läst ·
104 svar
18k läst
104 svar
Diesel som går dåligt
Min startar, har startat, men går urdåligt
Ska åka och kika om en som är duktig på mb vill kika.
Problemet är ju att bilen är värd 50-60' och lämnar man på verkstad så kan det nog dra iväg med 10' lappar ganska fort då ingen verkar ha en aning om felet...
Skrotar hellre och får 20-30 (om man får så pass) än lagar för 20
Problemet är ju att bilen är värd 50-60' och lämnar man på verkstad så kan det nog dra iväg med 10' lappar ganska fort då ingen verkar ha en aning om felet...
Som amatör undrade jag först vad "jd" stod för, eller om du skrivit fel. Men gissade att du syftade på traktormärket. Eftersom TS, likt jag själv, är hobbymekare, vore det klokt om du uttrycker dig begripligt. Att förkorta John Deere, med jd, är inte bara arrogant. Det är även helt obegripligt eftersom namnförkortningar skrivs med versaler. Alltså, stora bokstäver. Såhär: JD.Maskintok skrev:
Så om du inte heller i denna tråd, har något att tillföra, annat än ditt eget självförhärligande, så fort du blir ifrågasatt med adekvata frågor, vore det bättre om du ställde dig framför spegeln istället.
Alternativt, svarar på frågan: -hur kan en trycksatt ledning suga in luft.
Staffans
Som sagts. Byt bränslefiltret först.nino skrev:
Min startar, har startat, men går urdåligt
Staffans
Tänkte på att du skrev "Skottsäker"
De som kallar en modern motor skottsäker, vet inte vad skottsäker betyder.
Jobbade för några år sen på en firma med ett 10 tal Vito (samma motor)
Vi hade väl aldrig nån motor som totalhavererade trots långa körsträckor, men det var mycket strul med olika givare mm som gjorde ett motorerna gick dåligt eller inte alls.
De som kallar en modern motor skottsäker, vet inte vad skottsäker betyder.
Jobbade för några år sen på en firma med ett 10 tal Vito (samma motor)
Vi hade väl aldrig nån motor som totalhavererade trots långa körsträckor, men det var mycket strul med olika givare mm som gjorde ett motorerna gick dåligt eller inte alls.
Det är iof mb ägare som sagt det och dom är väl lite partiska 
Är det samma i Vito menar du? Dom rostar ju nåt jävulskt eller blev det bättre?
Annars borde det gå att få tag på en upprostad sån för en billig peng och ta delar från
Är det samma i Vito menar du? Dom rostar ju nåt jävulskt eller blev det bättre?
Annars borde det gå att få tag på en upprostad sån för en billig peng och ta delar från
Det låter konstigt, för flödet är ju ganska lugnt vanligtvis. Till skillnad mot en enjektor. Men så länge Maskintok väljer att sura, istället för att förklara sig, får vi gissa.nino skrev:
Staffans
Nä då inte alls.Staffans2000 skrev:
Jag håller på med hö och fick punktering..
Så om du inte har lust att laga detta åt mig så håll dina fingrar i styr..
JD anses på detta forum att skrika fick jag lära mig i annan tråd.
vidare..
Det sitter oftast en service i tanken med en förpump.. denna bygger ett litet tryck för att fylla systemet en bit på vägen.
Sedan sitter det en flödespump inne vid motorrummet.
Denna suger och bygger resten av trycket in till kammaren för common railen.
Är det läckage på vägen från tanken till filtret eller från filtret och upp så kan det uppstå problem.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Alla pratar som om det vore en 79ans 200diesel.........Problem nr 1 är bränslefilter. Ska bytas ofta på alla commonrail. Nej man kan inte lossa ledningar till spridare som på en gammal diesel. Det är extremt högt tryck där och man kan inte felsöka så. Problem nr 2 är väl många ggr matarpump från tank. Där är det konstant flöde och lite tryck så ev fel på ledningarna märks ganska omgående. Att det skulle suga in luft där som på gamla goda tiden är ganska tveksamt. En del har ingen matarpump i tanken och vissa har. Allt beror på hur det är designat. Högtryckspumpen suger i viss mån men inte jättebra.
Går en commonrail illa så lär man ju först och främst titta på bränsletryck från högtryckspump. Är det bra så får man ju kolla styrning till spridare eller så kanske helt sonika trasig spridare. Funktionsmässigt är det ju elstyrda spridare som på en bensinare. Inte som för med radpumpar direkt.........
Går en commonrail illa så lär man ju först och främst titta på bränsletryck från högtryckspump. Är det bra så får man ju kolla styrning till spridare eller så kanske helt sonika trasig spridare. Funktionsmässigt är det ju elstyrda spridare som på en bensinare. Inte som för med radpumpar direkt.........
Men kan verkligen filtret göra att motorn typ misständer, låter högt/hårtS Stefan1972 skrev:Alla pratar som om det vore en 79ans 200diesel.........Problem nr 1 är bränslefilter. Ska bytas ofta på alla commonrail. Nej man kan inte lossa ledningar till spridare som på en gammal diesel. Det är extremt högt tryck där och man kan inte felsöka så. Problem nr 2 är väl många ggr matarpump från tank. Där är det konstant flöde och lite tryck så ev fel på ledningarna märks ganska omgående. Att det skulle suga in luft där som på gamla goda tiden är ganska tveksamt. En del har ingen matarpump i tanken och vissa har. Allt beror på hur det är designat. Högtryckspumpen suger i viss mån men inte jättebra.
Har haft en bil som remmen kuggade på och lite så, tänder fel, tidigt eller sent
Motorn går runt för att nästan stanna när den ska tända
Säger inte att det är så men det är lite så jag upplever att felet är
Hade den eller inte kuggat över på kedjan/remmen?nino skrev:
Nä inget filter får den att gå tungt..
Men däremot om ventilerna slagit ihop med kolvarna.. efter att kedjan kuggat över..
Jag har nog en öppen motor som jag kan visa hur det ser ut....
Man ska inte lufta ett common rail system..Som man luftar äldre dieslar..
öppnar man detta för att försöka så kan trycket göra så att fingrar mm skärs av.
huden kan fläkas upp...
Det ska sitta en självavluftade ventil i systemet eller gör iallafall på vissa..
Redigerat av moderator:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det finns många faktorer som spelar in. Hur hårt en commonrail går beror även på uppmätt tryck kontra vad datorn säger att pumpen ska pumpa. Går den uppenbart ojämnt och missar på nån cylinder helt så lutar det ju mer åt felande spridare eller felande styrning av spridare.nino skrev:
Jag har ingen aning om den har kuggat, den låter som en bensinbil jag hade som hade kuggat över.Maskintok skrev:Hade den eller inte kuggat över på kedjan/remmen?
Nä inget filter får den att gå tungt..
Men däremot om ventilerna slagit ihop med kolvarna.. efter att kedjan kuggat över..
Jag har nog en öppen motor som jag kan visa hur det ser ut....
Man ska inte lufta ett common rail system..Som man luftar äldre dieslar..
öppnar man detta för att försöka så kan trycket göra så att fingrar mm skärs av.
huden kan fläkas upp...
Det ska sitta en självavluftade ventil i systemet eller gör iallafall på vissa..
Jo men jag har koll på hur det ska se ut och hur det kan se ut
När den gick igång förut så lät den ungefär som när en bensinare går på 2 eller 3 cylindrarS Stefan1972 skrev:
Har för mig att dom kollade trycket med dator och det låg där det skulle