18 159 läst ·
104 svar
18k läst
104 svar
Diesel som går dåligt
Låter inte helt olikt hur en Ford med 1.6 TDCi betedde sig för ett antal år sedan. Första (märkes)verkstan trodde på skit i tanken och hävdade att de hittat metallspån i bränslepumpen. Andra, lokala märkesverkstan insåg omgående att det var fel i elektronikboxen för ventilstyrningen. Detta visades alltså inte som felkod. Bilen har nu rullat en bit över 30.000 mil med "utsliten bränslepump" utan problem.
njo det går bra..nino skrev:
Men det är inte säkert att det är spridaren.
Kolla så att bränsle kommer fram till spridaren är ett bra steg
Blev ingen start, den ville inte alls gå när jag var dit.
Jag som bara skruvat med bensinare skulle ha sagt att kamremmen kuggat över
När man kör på starten så hörs det att det går "tungt" och låter som misständning / tänder vid fel tidpunkt
Blev så trött och förbannad så jag tror jag skrotar skiten... tråkigt att man har lån kvar bara...
Samtidigt tror jag ju (eller hoppas) att det inte är nåt stort fel.
Har inget bra garage att vara i och där jag kan vara finns ingen luft och det är lågt till tak...
Sen kan jag ju inte diesel heller så jag vet inte var jag ska börja rota...
När man kör på starten så hörs det att det går "tungt" och låter som misständning / tänder vid fel tidpunkt
Blev så trött och förbannad så jag tror jag skrotar skiten... tråkigt att man har lån kvar bara...
Har inget bra garage att vara i och där jag kan vara finns ingen luft och det är lågt till tak...
Ja och ja har skruvat dem iD Daniel 109 skrev:
över 20 år.
äger flera själv.
Och de kan inte få tjuvluft?
Jo Jävlar... läs på.
att kamremmen hoppat är inte alls bara att lägga tillbaka och tro det är okej.
Då har i Värsta fall ventilerna slagit ihop med kolvarna och då blir det mycket jobb..
Jag har renoverat ca 20 såna motorer.
gör inte gärna om det om det inte är äldre dieslar.. moderna är inte värda besväret.
börja leta reda på multirem och kamremmen.nino skrev:
Kolla om du kommer åt att lossa kåpan från motorrummet eller om det är från höger hjulhus du måste in.
Då skall mycket bort..
Maskintok skrev:
En dieselmotor är i princip okänslig på blandningsförhållandet mellan bränsle och luft. Så länge det finns tillräckligt med luft brinner dieseln upp. Är det för lite luft så blir det sot av oförbränd diesel (vilket brukar synas när folk har trimmat sina dieslar med prylar som höjer bränsletrycket eller förlänger insprutningscykeln). Så 'tjuvluft' brukar sällan ställa till några problem på en diesel.
Är det läckage mellan turbon och motorn så suger den dessutom ingen tjuvluft eftersom det är övertryck där. Det som händer då är att den går sämre vid hög belastnting, men det borde inte vara någon skillnad vid låga varv då inte turbon laddar.
Om läckaget är stort så kan dock motorns övervakningssystem detektera att laddtrycket inte blir det förväntade och sätta motorn i 'limp mode', men den borde inte gå halvtaskigt och misstända.
inte helt sant.useless skrev:
En dieselmotor är i princip okänslig på blandningsförhållandet mellan bränsle och luft. Så länge det finns tillräckligt med luft brinner dieseln upp. Är det för lite luft så blir det sot av oförbränd diesel (vilket brukar synas när folk har trimmat sina dieslar med prylar som höjer bränsletrycket eller förlänger insprutningscykeln). Så 'tjuvluft' brukar sällan ställa till några problem på en diesel.
Är det läckage mellan turbon och motorn så suger den dessutom ingen tjuvluft eftersom det är övertryck där. Det som händer då är att den går sämre vid hög belastnting, men det borde inte vara någon skillnad vid låga varv då inte turbon laddar.
Om läckaget är stort så kan dock motorns övervakningssystem detektera att laddtrycket inte blir det förväntade och sätta motorn i 'limp mode', men den borde inte gå halvtaskigt och misstända.
tjuvluft i bränslesystemet är väldigt vanligt på moderna dieselmotorer och ger väldiga problem.
Samma med äldre när sugledning inte är tät.
Eller en spridare ej är tät.
skruvat allt från lastbil till traktor motorer.
Så jo då de är känsliga Men inte på samma sätt som en bensinmotor.
En modern diesel har en massa givare och sensorer som kan få fnatt av felaktiga värden.
En äldre diesel behöver oftast bara luftas ur bränslesystemet så är det mesta där löst.
Om inte luft och diesel smyger sig genom matarpumpen och ner till tråget..
Hade 3 traktorer i våras där detta skett och oljestickorna stod och hoppade vid körning...
Redigerat av moderator:
nino skrev:
Sen kan jag ju inte diesel heller så jag vet inte var jag ska börja rota...[/QUOTE
[bild]
börja med att kolla om det är kedja eller rem..
kedja är annat att fixa till..
Då måste du riva ner ända till kamaxlarna.
Det är alltså kamrem lika som på en bensinare?
Motorn är en 2.2 crd Mercedes motor, dom brukar ju vara skottsäkra enl mina MB åkande vänner.
Får lov att se om nån av dom har en verkstadshandbok eller om jag kan köpa en.
Vet jag vad jag ska göra så tror jag att jag löser det mesta, men det är ju veta också...
Motorn är en 2.2 crd Mercedes motor, dom brukar ju vara skottsäkra enl mina MB åkande vänner.
Får lov att se om nån av dom har en verkstadshandbok eller om jag kan köpa en.
Vet jag vad jag ska göra så tror jag att jag löser det mesta, men det är ju veta också...