793 läst ·
7 svar
793 läst
7 svar
Dåligt lukt i enskilda avloppet (Biovac) blåsiga dagar
Sedan en tid tillbaka har det kommit "pustar" av avloppsdoft i vårt badrum. Doften är intensiv några minuter men försvinner sedan. Vi har gjort allt enligt boken, rensat vattenlås, diskmedel och varmvatten, tvättat gummiringar, öppnat krypgrunden för att utesluta läckage utan framgång. När vi nu fört lite dagbok "vem spolade vad innan det doftade" så hittar vi egentligen bara en (otrolig?) gemensam faktor:
- Doften kommer när det blåser rejält (gör det ofta hos oss) doften kommer, stannar några minuter borta
- Det spelar ingen roll om två personer duschar och x antal tvättmaskiner gått det luktar även om avloppet är "använt" precis innan.
- Avloppet är enskilt och kopplat till en biovac
- Vattnet smakar/doftar inte
- Det kan vara en slump, men doften började komma efter det att jag senaste fyllde på flockningsmedlet i Biovac om det är en ledtråd?
- Doften kommer när det blåser rejält (gör det ofta hos oss) doften kommer, stannar några minuter borta
- Det spelar ingen roll om två personer duschar och x antal tvättmaskiner gått det luktar även om avloppet är "använt" precis innan.
- Det kan vara en slump, men doften började komma efter det att jag senaste fyllde på flockningsmedlet i Biovac om det är en ledtråd?
Nu kommenterade frugan att man hör kluckande i avloppet av vinden. På samma sätt som man kan höra det när vattenlåset till duschen är upplockat för rengöring och det är "öppet" ner i röret.N Nybyggaren12345 skrev:Sedan en tid tillbaka har det kommit "pustar" av avloppsdoft i vårt badrum. Doften är intensiv några minuter men försvinner sedan. Vi har gjort allt enligt boken, rensat vattenlås, diskmedel och varmvatten, tvättat gummiringar, öppnat krypgrunden för att utesluta läckage utan framgång. När vi nu fört lite dagbok "vem spolade vad innan det doftade" så hittar vi egentligen bara en (otrolig?) gemensam faktor:
Jag gissar att du har halvstopp någonstans, antingen i rören under huset/på tomten eller i reningsverket. T ex kan reningsverket vara översvämmat så att ingående avloppsledning står under vatten när det används. I så fall är det utloppet från reningsverket som är problemet. Eller så är det halvstopp i ledningen till reningsverket.
Vinden då? Ja troligen drar den pulser av stinkande avloppsluft genom systemet från reningsverket. Kanske tömmer den era vattenlås partiellt så att lukten tar sig in i huset?
Vinden då? Ja troligen drar den pulser av stinkande avloppsluft genom systemet från reningsverket. Kanske tömmer den era vattenlås partiellt så att lukten tar sig in i huset?
Redigerat:
Återstår att leta upp utloppet från biovacen i närmsta dike då och se om där är stopp...
har du öppna dess brunns/manluckor och tittat ned i verket, det kanske blir uppenbart om det är ett problem när man tittar ned i denna som översvämmning, slamflykt etc...
har du lyssnat och hört att den faktiskt arbetar som att luftpumpen går och att den tömmer/fyller arbetssatser och att luftningen fungerar - om jag inte minns helt galet så är det en SBR-verk och kör alltså en sekvens av olika moment i tur och ordning. har styrboxen stannat och luftpumpen inte arbetar eller ändrar arbetsläge på bubblandet i tankarna på många timmar så tyder det på allvarligare fel eller kanske bara saknar ström helt för att någon säkring gått.
och om styrskåpen/elektroniken inte fungerar - har du haft åska nyligen...
har du ventilationsrör genom huset till taket så kanske det fins problem där med igensättning någonstas så att avluftningen inte fungerar som tänkt längre - eftersom du har ett gluckande så är något tillstängt som troligen inte skall var tillstängt av tex ofrivillig vattenlås.
har du lyssnat och hört att den faktiskt arbetar som att luftpumpen går och att den tömmer/fyller arbetssatser och att luftningen fungerar - om jag inte minns helt galet så är det en SBR-verk och kör alltså en sekvens av olika moment i tur och ordning. har styrboxen stannat och luftpumpen inte arbetar eller ändrar arbetsläge på bubblandet i tankarna på många timmar så tyder det på allvarligare fel eller kanske bara saknar ström helt för att någon säkring gått.
och om styrskåpen/elektroniken inte fungerar - har du haft åska nyligen...
har du ventilationsrör genom huset till taket så kanske det fins problem där med igensättning någonstas så att avluftningen inte fungerar som tänkt längre - eftersom du har ett gluckande så är något tillstängt som troligen inte skall var tillstängt av tex ofrivillig vattenlås.
Redigerat:
Jag har inte skruvat upp "den andra luckan" ner i biovacen men den röda lampan som bland ammmst ska markera högt flöde har aldrig lyst om det är en ledtråd.
Har ett rör på taket japp. Dags att leta fågelbon där alltså 🙄
Har ett rör på taket japp. Dags att leta fågelbon där alltså 🙄
Klicka här för att svara