Är det verkligen så att husföretag och säljare är ointresserade av att sälja? Om dom inte säljer något, vad lever dom då på? Bara undrar så vi kan ta efter ;)

KarlXII skrev:
Knappast. Jag tror sarpat har blivit hypnotiserad och hjärntvättad av det onda Eksjöhus, och kan bara sjunga dess lov.
Kom igen om ett halvår när bygget startat och han skriver tårfyllda poster om när Eksjöhus byggarklantar lagt badrumskaklet  på vardagsrumsgolvet, kaklat med takteglet och lagt parketten på taket.
karl det är bara en sak jag undrar...hur kan jag veta om jag är hypnotiserad eller inte?hmm...provar med...eksjöhus har säljare som verkar tro att de säljer begagnade bilar! såja...det gick ju bra, jag är nog inte hypnotiserad trots allt ;D

Problemen bara fortsätter; nu har en ny sida med inlägg kring detta ämne börjat, vill bara avsluta mina inlägg här med att skriva:

Jag har t o m diskuterat med VD:n för en stor trähustillverkare. Som svar på kritiken om ointresserade och arroganta försäljare, ansåg VD:n sammanfattningsvis något i stilen "att hans säljare gör helt rätt; kunden är till för husföretaget och om det inte passar kan VD:n inte rå för det."

Det behövs kanske inte förtydligas vilket företag det handlar om, ledtråden är att de satsar på trevnad.

Boppen skrev:
Jag har t o m diskuterat med VD:n för en stor trähustillverkare. Som svar på kritiken om ointresserade och arroganta försäljare, ansåg VD:n sammanfattningsvis något i stilen "att hans säljare gör helt rätt; kunden är till för husföretaget och om det inte passar kan VD:n inte rå för det."

Jamen, det är ju bra. Då vet vi det.
VDn tar alltså sina säljares sida och struntar i oss köpare.

Det är tur att det finns andra tillverkare och leverantörer!

Vänd på det och se det ur säljarens synvinkel! Hurofta tror du att en kund går till ett husföretag för att utnyttja deras tjänster för att sedan sättas sig med en annan dito och göra upp en affär. Berättar du då för den andra säljaren vad som är på gång. Kanske därav ett ljumt intresse!

Bobjo! Helt korrekt inlägg!!

Se det ur säljarens synvinkel Det står säljaren fritt att välja, om och till vem han vill sälja.

Se det ur köparens synvinkel ...

I den här tråden verkar det vara två olika saker som diskuteras. Det ena är att vissa husleverantörer inte verkar ha något större intresse av att sälja fler hus. Detta tycker inte jag är något stort problem. Jag har varit i kontakt med 8 husleverantörer, och av dem visade 2 ett svalt intresse. Dem sorterade jag bort omgående. Hos de andra 6 har jag fått ett mycket gott bemötande.

Och Bobjo, jag talar om för de säljare jag är i kontakt med vilka andra som jag för diskussioner med. Tappar en säljare intresset pga att han utsätts för konkurrens skall man ana ugglor i mossen.

Den andra diskussionen gäller säljare som verkar tappa intresset så snart kontraktet är påskrivet. Detta är svårare att hantera. Det gäller väl att försöka ta referenser inte bara på husföretaget, utan också på säljaren. Jag har också sorterat bort alla företag som inte har säljare som sitter tillräckligt nära för att jag skall kunna åka och titta dem i ögonen vid behov. Vet inte vad mer man kan göra. Använd känslan i magen. Gör inte en affär med en säljare du inte litar på, även om han/hon erbjuder det snyggaste och billigaste huset.

Vill tillägga att självklart uppträder merparten hussäljare/husföretag helt korrekt och till alla ni som träffar på dem vill jag bara säga att ni kan vara lyckliga.

Håller i övrigt i princip med Dig, Arny!

Problemet med ointresse att sälja hus är dock inte riktigt så enkelt som Du beskriver.

Det hade funkat jättebra om det vore ett paket smör vi talar om; då kan man alltid gå till en annan affär och köpa av dem. Ytterst får jag i alla fall den produkt jag vill ha.

På småhusmarknaden däremot finns kanske ett 20-tal hustillverkare varav bara några få tilltalar varje köpare. Att i detta läge "tappa" en tillverkare och deras "fina och tilltalande hus" bara för att säljare eller ledning är ointresserade att sälja känns egendomligt!!!

Jag sliter och har slitit på mitt jobb för att få möjlighet att kunna bygga ett eget hus till mig och min familj. Varför måste jag mer eller mindre låta min tunga bli "brun" när en hussäljare/ husföretag inte ens anstränger sig det minsta??? Bara undrar.

Hej

Det finns sist jag hörde det i storleksordningen 65 medlemmar i en förening som tillvaratar tillverkarna av små trähus intresse. Till detta kommer de som bygger i annat material, ej är medlemmar eller utländska tillverkare. Som jag ser det är det inte för få tillverkare utan för många. Det är svårt att överblicka marknaden för de flesta.

Sen håller jag med arny. Det gäller att ha lite känsla i maggropen och känna sig trygg med den du köper av. Jag kan fortfarande inte förstå de som gör mångmiljonaffärer med säljare de inte litar på. Och dessutom med egna pengar.

bobjo skrev:
Vänd på det och se det ur säljarens synvinkel! Hurofta tror du att en kund går till ett husföretag för att utnyttja deras tjänster för att sedan sättas sig med en annan dito och göra upp en affär. Berättar du då för den andra säljaren vad som är på gång. Kanske därav ett ljumt intresse!
Intressant. Så där resonerar antagligen många säljare strax före de slutar eller får sparken.
Om man går in i varje affär med antagandet att det inte blir något för att kunden säkerligen är "otrogen" blir det nog inte så många avslut...
Säljaren kan omöjligtvis veta vad kunden tänker göra. Bara det faktum att kunden vidtalat säljaren utgör ju en affärsmöjlighet som kan odlas och tillvaratas - eftersom det uppenbarligen finns ett intresse för säljarens produkt. I en sund marknad finns det alltid konkurrens, och kan man inte se varje affär som en utmaning att föra i hamn bör man pyssla med något annat.

Jag utgår från att du var ironisk, bobjo.  ;)

Boppen skrev:
På småhusmarknaden däremot finns kanske ett 20-tal hustillverkare varav bara några få tilltalar varje köpare. Att i detta läge "tappa" en tillverkare och deras "fina och tilltalande hus" bara för att säljare eller ledning är ointresserade att sälja känns egendomligt!!!
Lägg till en 0:a så kommer du närmare sanningen. Det finns tillräckligt med tillverkare för att alla ska kunna få sina önskemål tillgodosedda.

Ett tips: Det där med att ha bra kontakt med säljaren är ju förstås väldigt bra. Men, kolla upp om företaget verkligen har tänkt att kontakten ska skötas genom säljaren även efter att kontraktet är signerat. Det kan ju vara så att företaget tycker att ni ska ha kontakt med någon som sköter produktionen i stället. I så fall är det bra om man kollar upp den personen också.

nybyggd skrev:
är det bara jag som anar att sarpat är hussäljare på eksjöhus.??? :o
Jag har varit på en annan tråd vad gäller byggnation som handlar om P-märkning av hus, det underliga i denna marknad, är att det icke krävs ett förbannande dugg vad gäller kontroll av vare sig kvalite eller s.k. uppföljning trots husköp på upp till 3-4 miljoner kr alltså en livsinvestering? Jag har jobbat med 4 st husföretag under cirka 4 månadermina Kriterier har varit.
Arkitekt ritat hus (jag har ritat)
Totalentreprenad LB-Hus Myresjöhus Trivselhus Lokal Byggare:
Någorlunda krav/kontroll på vad de levererar.

Huset inga problem klarar tydligen alla?
Totalentreprenad LB-Hus
Kontroll/kvalite LB-Hus P-märkning.
Priset: 8% procent dyrare än lokalbyggaren.
Problemet var att lokalbyggaren icke kunde garantera inflyttningsdag utan att ta vite. Vilket avgjorde saken jag bor kvar i mitt gamla sketna hus och renoverar!!
Linus

Boppen, antar att d va Trivselhus VD du pratade med?!... Vi har oxå haft kontakt med honom, men vi har fått jätte bra respons (hitills). Han tog genast kontakt med säljaren som det gällde :P

Men däremot Eksjöhus brydde sig inte, fick inget direkt svar på frågan där...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.