Purre
Att inte få in vattnet bör vara prio ett, alltså leda om vattnet till så stor grad som möjligt utomhus.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Bara undrar. När man bygger hus över vatten. Vilka material används s a s i botten av huset?
Måste väl vara något som inte drar åt sig fukt gissar jag.

Fundera lite kring isolering av bjälklaget också. Det kan vara så att allt är fräscht där nere pga värmeläckage ner genom golvet och kanske en varm murstock ner till berget?
I så fall, tänk dig för noga innan du ändrar på det. Värmeläckage räddar många gamla hus från fuktproblem.

// Magnus

9 944_Driver skrev:
Fundera lite kring isolering av bjälklaget också. Det kan vara så att allt är fräscht där nere pga värmeläckage ner genom golvet och kanske en varm murstock ner till berget?
I så fall, tänk dig för noga innan du ändrar på det. Värmeläckage räddar många gamla hus från fuktproblem.

// Magnus
peoe peoe skrev:
Hej, om en månad får jag tillgång till huset jag köpt.
Den plats som det står närmast berget bredvid är en decimeter. Det är uppenbart att de försökt dränera där berget står längre bak, ligger makadam efter bergskanten, men också uppenbart inne i huset att de inte lyckats helt.
Mot grunden på andra hållet syns platonmatta mot grunden.
Det är ett dödsbo, så ingen som har någon lust att berätta om vad som är gjort när.
Grunden är delvis plintar och delvis krypgrund. Den består av tre separata delar som inte har kontakt med varandra.

Det står en gammal pump nere i utrymmet på timer som körs två gånger per dygn, när jag tittade på visningen var det uppenbart att pumpen läckte, så även om den pumpade ur en del fungerar den inte tillräckligt väl.
I utrymmet där pumpen står, på berg, finns tre "sjöar" som, när det rinner över till slut landar i lägsta punkten där pumpen står.

Huset kommer att renoveras med bla vattenburen värme i golv och ny el, samt ny plats på både badrum och kök, så grunden kommer att besökas frekvent under närmsta året.

Tidigare ägare har fått offert på plast, avfuktare, täta ventiler och öppna för rör från avfuktaren, dock inte makadam eller någon bättre lösning för att pumpa ur vatten under plasten. Av oklar anledning är det inte särskilt mycket synlig påväxt där nere, trots fuktkvoter i trä som närmar sig mättat och det luktar förhållandevis friskt. Besiktningsmannen var förvånad att allt såg så bra ut, trots allt vatten...

(Sen finns det en massa positivt att säga om huset förstås, framför allt läget. Sen är läget bra också. Nämnde jag läget?)

Men - jag vill såklart få det torrt så fort som möjligt. Hur ska jag prioritera?
Skriv ett pm till mig kan jag berätta exakt vad du ska göra.

Lockas inte in på några enkla mirakellösningar.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Hur går det med inomhuspoolen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.