Hej, om en månad får jag tillgång till huset jag köpt.
Den plats som det står närmast berget bredvid är en decimeter. Det är uppenbart att de försökt dränera där berget står längre bak, ligger makadam efter bergskanten, men också uppenbart inne i huset att de inte lyckats helt.
Mot grunden på andra hållet syns platonmatta mot grunden.
Det är ett dödsbo, så ingen som har någon lust att berätta om vad som är gjort när.
Grunden är delvis plintar och delvis krypgrund. Den består av tre separata delar som inte har kontakt med varandra.

Det står en gammal pump nere i utrymmet på timer som körs två gånger per dygn, när jag tittade på visningen var det uppenbart att pumpen läckte, så även om den pumpade ur en del fungerar den inte tillräckligt väl.
I utrymmet där pumpen står, på berg, finns tre "sjöar" som, när det rinner över till slut landar i lägsta punkten där pumpen står.

Huset kommer att renoveras med bla vattenburen värme i golv och ny el, samt ny plats på både badrum och kök, så grunden kommer att besökas frekvent under närmsta året.

Tidigare ägare har fått offert på plast, avfuktare, täta ventiler och öppna för rör från avfuktaren, dock inte makadam eller någon bättre lösning för att pumpa ur vatten under plasten. Av oklar anledning är det inte särskilt mycket synlig påväxt där nere, trots fuktkvoter i trä som närmar sig mättat och det luktar förhållandevis friskt. Besiktningsmannen var förvånad att allt såg så bra ut, trots allt vatten...

(Sen finns det en massa positivt att säga om huset förstås, framför allt läget. Sen är läget bra också. Nämnde jag läget?)

Men - jag vill såklart få det torrt så fort som möjligt. Hur ska jag prioritera?

Det kanske inte fanns någon tydlig frågeställning, bara allmän panik i det där inlägget.
Jag försöker precisera.
1. Visst går det inte bara att lägga plast över vattenpölarna + avfuktare och tänka sig att man ska kunna dra rör etc och tänka att det där stående vattnet under plasten inte spelar någon roll? Måste man inte åtminstone fylla på med makadam och få det hyfsat slätt under plasten?
2. Behöver jag dränera ut "sjöarna" genom att såga och spräcka upp diken och försöka få bort så mycket stående vatten som möjligt?
3. Behöver jag skapa en ordentlig grop för pumpen - och i så fall hur gör jag det i berget? Snigeldynamit? Jag antar att det blir ett jäkla borrande för att få något att spricka mitt i en häll, men kan inte se några andra alternativ. Kan du?
4. Jag kommer att vilja ha övervakning på det här, både på stående vatten och på fuktigheten ovan plasten. Hur mäter jag att pumpen fungerar? Jag antar att jag behöver en extra flottör som jag kan mäta på?

Med en ordentlig hyrd motorkap kan du skapa en pumpbrunn och sätta in en dränerings pump.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Med en ordentlig hyrd motorkap kan du skapa en pumpbrunn och sätta in en dränerings pump.
Ang fråga 3: Sågar man då i nivåer för att komma ner?

Det bästa är givetvis om du kan få vattnet att rinna ut av sig själv om det hamnar där. Men det går ju att använda en pump också. Om du lägger plast över så gör det nytta ensamt också. Det blir mindre fuktigt av vatten täckt av plast än det blir av öppet vatten.

A Avemo skrev:
Det bästa är givetvis om du kan få vattnet att rinna ut av sig själv om det hamnar där. Men det går ju att använda en pump också. Om du lägger plast över så gör det nytta ensamt också. Det blir mindre fuktigt av vatten täckt av plast än det blir av öppet vatten.
Jag kommer inte få vattnet att rinna bort utan pump, men jag skulle ju gärna vilja att vattnet i de tre olika "skålarna" i berget rinner till en punkt där jag pumpar ur det. Pumpen står på lägsta plats just nu, men försänkningen är bara några centimeter, så det blir ju aldrig torrt. Som det är nu står det väl gissningsvis 20 liter vatten på en yta av fem kvadratmeter.

Claes Sörmland
Grovbetong på säck är billigt. Så ett alternativ kan vara att gjuta igen svackorna i berget så att vatten inte kan stå där.

• Gilla
Kustvägen och 3 till
  • Laddar…
Jag har gjutit igen en del håligheter i berget under mitt hus. Men eftersom betongen absorberar vatten är det inte helt effektivt. Det är nästan alltid kondens på plasten över betongen. Det är det inte i samma utsträckning där det bara är berg under. Visst kan man gjuta. Men det är inte säkert att det är en avgörande fördel mot att lägga grus i skrevorna och plasta över.

• Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
H
Hade samma problem i mitt hus att det stod vatten där.
Hus från 1938 men ingen påväxt under.
Jag hade dock ingen pump utan det stod alltid vatten där.
Väl väldigt bra ventilation dock under huset då det inte fanns lucka eller ventiler.
Så jag fick en att komma med en sugbil så vi fick ut all jord och skit.
Fyllde med grus så det blev jämt under sen på med plast.
Täta ventiler, in med lucka sen in med en sorbtionsavfuktare.
Den går väldigt sällan, ser dock kondens på andra sidan plasten men det gör inget.
Har fint klimat under huset nu.

Inte mitt område, men borde man inte kunna spränga/spräcka en dräneringsränna utanför huset, så att inget vatten följer bergskanten in under huset?

Davidbagare
Hade samma i vår krypgrund. Rann grundvatten längs ett berg under huset. Vi la in makadam och höjde marknivån i krypgrunden, sen plasta in och sorptionsavfuktare. Vi hade turen att vattnet var under lägsta punkten av husgrunden.

Om jag ska lägga makadam - hur hade ni gjort - dragit en ränna genom berget för att dränera ner till lägsta punkt, eller bara lägga på makadam?
Pratade med en byggare som föreslog plast direkt på berget och makadam ovanpå, så blev det mer lättjobbat. Men man vill väl att plasten skall ligga slätt? Å andra sidan kommer jag ju behöva jobba ovanpå med rör och ledningar, så det skulle ju vara lite praktiskt...

Nu har jag inget problem med berg hemma, men vår källare ligger stora delar av året under grundvattennivån vilket inte är helt praktiskt. Vi har en dagvattenbrunn med gråvattenpump som trycker ut vatten vid behov. Vi har aldrig vatten i källaren.

Jag har sågat rännor på berget bakom huset som leder vattnet runt huset istället för genom. Det har fungerat bra. Tidigare hade vi en bäck genom källaren när det regnade mycket men nu kommer det inte in något vatten alls vilket är bättre än jag hade räknat med.
Jag hyrde motorkap i omgångar för en 400mm-klinga. Köpte egen klinga (ca4000kr) och det var rätt val såhär i efterhand.

Jobbet är drygt som f*n men man gör det förhoppningsvis bara en gång eftersom att det är berg..

Bild på en del av rännan, är klar med sågandet men har inte återfyllt.

Spruta vatten på berget för att avgöra hur du ska såga beroende på hur vattnet rinner. Såga spår med ca 1-2cm mellanrum och slå bort flagor.

• Sågad ränna i berget bakom ett hus för att omdirigera vatten, omgiven av jord och vegetation. Ej återfylld, bergigt och stenigt område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrbackstrom och 3 till
  • Laddar…
peoe peoe skrev:
Om jag ska lägga makadam - hur hade ni gjort - dragit en ränna genom berget för att dränera ner till lägsta punkt, eller bara lägga på makadam?
Pratade med en byggare som föreslog plast direkt på berget och makadam ovanpå, så blev det mer lättjobbat. Men man vill väl att plasten skall ligga slätt? Å andra sidan kommer jag ju behöva jobba ovanpå med rör och ledningar, så det skulle ju vara lite praktiskt...
Förutom att vidta alla åtgärder för att hindra vatten att rinna dit. Så ska du göra en bättre och djupare brunn under huset. Istället för en pump på timer, ska du skaffa en dränkbar pump, som pumpar när nivån stiger. Sen kan du med fördel, lägga en plast eller ett lock på brunnen.

• Gilla
mrbackstrom och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.