15 982 läst ·
84 svar
16k läst
84 svar
Det smarta hemmet - vilken gateway skall man välja?
Sida 1 av 6
På konsumentens sida
· 3 422 inlägg
I min artikelserie om smart hem har vi kommit till att välja gateway. Här beskriver jag vad en gateway är, en liten introduktion till att bygga en egen gateway, vilka färdiga som finns att välja på och fyra bra gateways som jag kan rekommendera.
Du kan läsa artikeln här: Det smarta hemmet - vilken gateway skall man välja?
Tack för en djuplodande och didaktiskt författad genomgång!Redaktionen skrev:
I min artikelserie om smart hem har vi kommit till att välja gateway. Här beskriver jag vad en gateway är, en liten introduktion till att bygga en egen gateway, vilka färdiga som finns att välja på och fyra bra gateways som jag kan rekommendera.
Instämmer. Har själv sålt in och installerat 5-6 stycken telldussystem till användare som är mycket nöjda.
Lätt att komma igång med, i stort sett självförklarande prog.gränssnitt och ett lågt instegspris.
Svenskutvecklat system (Lund).
Lätt att komma igång med, i stort sett självförklarande prog.gränssnitt och ett lågt instegspris.
Svenskutvecklat system (Lund).
Medlem
· Saltsjöbaden
· 13 inlägg
Home Assistant har det senaste året kommit mycket långt med att erbjuda fler och fler funktioner helt utan att skriva i konfigurationsfiler. Hur länge sen var det du testade det..?
Och här är förresten de officiella instruktionerna för installation av Home Assistant under Windows: https://www.home-assistant.io/installation/windows
Måste tyvärr avråda från Animus Heart. Känns som att utvecklingen står still. Helt tyst från företaget också. Tveksamt om det finns kvar så länge till.
Om de kontinuerligt släppte uppdateringar med nya enheter och buggfixar hade den varit prisvärd.
Under huven är det en rpi3 med aeotech för zwave och något cc1101-chip för 433mhz. Går att flasha om och köra Home Assistant (dock utan 433mhz-stöd).
Om de kontinuerligt släppte uppdateringar med nya enheter och buggfixar hade den varit prisvärd.
Under huven är det en rpi3 med aeotech för zwave och något cc1101-chip för 433mhz. Går att flasha om och köra Home Assistant (dock utan 433mhz-stöd).
Instämmer, Telldus Znet lite v2 kostar väldigt lite, är simpel och fungerar med det mesta. Det går att gödlsla med billiga 433Mhz-sensorer, den kan styra Shellyprylar via wifi och fungerar med Google Home. Zwave-prylar har jag slutat använda dock, ser ingen orsak när det går att få så mycket bättre stabiltiet och räckvidd med Shellys wifi-anslutna enheter.
Just styrning av wifi prylar har jag saknat på mina telldus enheter, hur har du löst detta?J jliljeha skrev:Instämmer, Telldus Znet lite v2 kostar väldigt lite, är simpel och fungerar med det mesta. Det går att gödlsla med billiga 433Mhz-sensorer, den kan styra Shellyprylar via wifi och fungerar med Google Home. Zwave-prylar har jag slutat använda dock, ser ingen orsak när det går att få så mycket bättre stabiltiet och räckvidd med Shellys wifi-anslutna enheter.
Funkar med ZNet/Net v2 (vit låda)..S skyisthelimit skrev:
Ladda på ett program för styrning av shelly.
https://github.com/StyraHem/tellstick-server-plugins/wiki/Shelly-plugin-för-Telldus-Tellstick
Alltså om man är det minsta händig, så ska man ju såklart basera sin hemautomation kring HomeAssistant, allt annat är idiotiskt.
Listan på företag som ger upp, förändrar eller handikappar sina closed-source, cloud-lösningar växer ju för var dag. Varför vill man låsa in sig?
Sen kan jag väl leva med att man har en IKEA-gateway istället för en Conbee om man nu är rädd men om det inte går att integrera med homeassistant ska man hålla sig långt långt borta.
Listan på företag som ger upp, förändrar eller handikappar sina closed-source, cloud-lösningar växer ju för var dag. Varför vill man låsa in sig?
Sen kan jag väl leva med att man har en IKEA-gateway istället för en Conbee om man nu är rädd men om det inte går att integrera med homeassistant ska man hålla sig långt långt borta.