Hej allesammans..

För några år sen började jag sätta in Plejd på många ställen i huset, efter tips från.. elektrikern :D

Idag styr jag endast ute/inne-belysning och garageport med Plejdappen men skulle vilja lägga till fler funktioner, ett exempel är en sensor där jag ser ifall om porten är stängd eller inte och eventuellt ett "är kl 22:00 och porten öppen så skan den stängas".

Lämplig väg framåt?
Plejd stödjer bara Google Home idag men HomeKit är på väg. Är det lämpligare med HomeAssistant och det hacket som finns för att få in Plejd där?
Vill helst undivka flera olika gateways/appar/system men få in fler olika möjligheter.

Har en ubuntu-server ståendes så hade kunnat hosta eventuell mjukvara själv.

Sälj Plejd-puckarna och köp valfritt annat fabrikat som går att integrera med andra system.

• Gilla
  • Wow
Donn och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur funkar ett återfjädrande uttag? Skickar det ut stickproppen automatiskt? :thinking:
Haha, det straffar sig att försöka göra flera saker samtidigt, typ jobba, prata med frun och svara på inlägg.

L Likan skrev:
Vill helst undivka flera olika gateways/appar/system men få in fler olika möjligheter.

Har en ubuntu-server ståendes så hade kunnat hosta eventuell mjukvara själv.
Vill du kunna automatisera lite mera, trigga på sensorer och sätta lite smarta tidsscheman osv så behöver du ha något system som styr det, utöver Google Home. Sen är det upp till dig vad du väljer - Home Assistant är väl det som har störst "community-stöd" idag. Själv har jag valt bort det för att jag inte känner att jag har tid att pilla med ytterligare en grej och kör därför Telldusen som sköter sig bra själv men ändå kan åstadkomma en hel del.

Har ett par gånger det senaste året haft störningar på vår fiber, senast för ett par veckor sedan var det självförvållat då jag grävde av den. Under ett par dagar utan internet var jag väldigt tacksam att hemautomationen gick att köra lokalt med min fibaro home center.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
R
C claym skrev:
Inget system funkar väl externt utan internet?
Telldus fungerar självklart utan internet och svaret är ja.
Med fungerar menar jag att styra enheterna från en kontrollenhet. Kontrollenheten kan man ansluta till internet.
N NoOne2k skrev:
Själv är jag fast i träsket med z-wave och Fibaro home center 2. Det hade varit intressant att se hur fibaro home center 3 står sig mot övriga startfältet då den till skillnad från tvåan har stöd för bland annat zigbee.
Beklagar.

Har HC3 fått sin Zigbee-support än? De slog på stora trumman om detta när 3:an skulle releasas men sen visade det sig att det bara betydde att hårdvaran var förberedd för det men att supporten skulle komma "senare".

Oavsett det så skulle jag rekommendera att avveckla HC snarast. Fibaro har varit likställt med zwave sedan urminnes tider och zigbee-supporten är av ren desperation pga år av kritik mot obefintliga utvecklingstakten (nästan lika usel som Plejd). HC är fortfarande mer en renodlad zwave-controller (och ev Zigbee), jag skulle inte säga att den är i närheten av att klassas som hemautomationssystem om man jämför med vad andra lösningar klarar av. Dessutom är det fortfarande en låst, proprietär lösningd där all kritisk data ligger på kokheta USB-minnen som man måste skicka till Polen när (inte om) de går sönder.

Mitt tips är att installera en riktig lösning som kan integrera med HC, till exempel Home Assistant,och börja testköra. Med ett par klick kan du lägga in HC som en integration och då kan du börja använda alla zwave-enheter i HA precis om om de var anslutna direkt till HA via zwave. Detta samtidigt som HC kan fortsätta köras som vanligt. Är man nöjd kan man sen börja migrera sensorer etc till HA med lämplig USB-sticka för zwave.

När man inser vad man kan åstadkomma när man kör ett riktigt system så vill man aldrig gå tillbaka till lösningar som HC. Typ när man larmar av eller när HA får kontakt med din mobil via bluetooth eller wifi (dvs du kommer hem), docka robotdammsugaren, starta belysning, öka temp på golvvärmen osv. Visst kan man göra det med tex HC men det är ett jäkla meck eftersom det inte är byggt med sådant i åtanke.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
I thought Zigbee (Smartthings, Ikea..) are all mesh based today. I have a large Ikea network using Smartthings hub in GERMANY with about 25 bulbs. It became much more stable the more bulbs I added.
Jag trodde att Zigbee (Smartthings, Ikea...) är mesh-baserade idag. Jag har ett stort Ikea-nätverk med Smartthings hub i TYSKLAND med cirka 25 lampor. Det blev mycket stabilare ju fler lampor jag lade till.

teachingbirds teachingbirds skrev:
Beror på vad du menar med system? Det går självklart att bygga ett system där åtminstone det mesta funkar utan internet. Mitt system bygger på Home Assistant, och så mycket produkter som möjligt (och alla kritiska funktioner såsom lampor) körs lokalt, vilket alltså betyder att det funkar finfint utan internet. Lite småsaker går via företagens molntjänster, och de funkar ju då inte om internet skulle ligga nere, men det är bara lull-lull, som inte är katastrof att vara utan ett tag.

Men du kan ju inte styra lampor etc på distans utan nät. Inget system fungerar externt utan nät (dvs på distans slå på / av saker)

C claym skrev:
Men du kan ju inte styra lampor etc på distans utan nät. Inget system fungerar externt utan nät (dvs på distans slå på / av saker)
Helt utan internet funkar det ju inte. Men du behöver ju ingen molntjänst för att kunna access saker remote om man vill det. Wireguard eller annan VPN så är ju saken biff! :)

Eller ja, öppna en port i routern...

C claym skrev:
Självklart inte, det är ju inte fysiskt möjligt. Däremot kommer mina automationer osv fortfarande gå på som vanligt. Inte speciellt ofta jag behöver komma åt saker hemma manuellt på distans för att styra.

• Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Varför valde man inte ta in UbiSys? Tycker att de också verkar seriösa även om jag inte själv har någon erfarenhet. Är detta något ni avråder från att använda investera i?

J Jan_Backman skrev:
Ja, men inte för min fru eller för mina barn. Jag har försökt att sätta mig in i vad de klarar av att sätta upp och använda, inte vad jag klarar av... :cool:
Jag avsåg inte familjen utan oss admins...;)

useless useless skrev:
Sälj Plejd-puckarna och köp valfritt annat fabrikat som går att integrera med andra system.
Det jag gillar med Plejd är att det har precis det jag behöver när det kommer till belysning.
Utebelysningen på astro som jag endast rör någon gång per år (oftast för jag vill tända efter solnedgång på sommaren och innan solnedgång på vintern). I våra 4 sovrum tänds taklampor som vanligt och på knappen bredvid släcker jag fönsterlampan. Stabilt och enkelt.

Är det Shelly jag ska byta ut dem till eller vad föreslås?

S Solvind skrev:
Varför valde man inte ta in UbiSys? Tycker att de också verkar seriösa även om jag inte själv har någon erfarenhet. Är detta något ni avråder från att använda investera i?
Jag tittade även på denna. Dels så hittade jag inte den till försäljning i Sverige, jag hittade deras switchar i Sverige, men inte själva gatewayen. Jag kollade också hur mycket mjukvaran uppdaterats på GitHub och det hade inte skett någonting de fyra senaste åren och dessutom så var intresset för den rätt lågt på Internet. Med allt detta sammantaget så valde jag att inte ta med deras produkt.

Det finns många produkter inom detta området, jag har därför varit tvungen att begränsa mitt urval och valt att fokusera på de som det finns störst intresse för. Det innebär inte nödvändigtvis att det är de bästa.

Om du skall köpa den eller inte, beror helt på vad du är ute efter. Jag hade inte gjort det utifrån hur lite som har hänt runt den de senaste åren. Notera också att den är rätt så dyr. Jag hade valt en Samsung SmartThings (mycket billigare) som instegsprodukt och sedan känt efter vad det är jag saknar i denna innan jag väljer nytt system därefter (om jag inte nöjer mig med SmartThings förstås). Men det är hur jag hade agerat utifrån min bakgrund inom området.

L Likan skrev:
Det jag gillar med Plejd är att det har precis det jag behöver när det kommer till belysning.
Utebelysningen på astro som jag endast rör någon gång per år (oftast för jag vill tända efter solnedgång på sommaren och innan solnedgång på vintern). I våra 4 sovrum tänds taklampor som vanligt och på knappen bredvid släcker jag fönsterlampan. Stabilt och enkelt.

Är det Shelly jag ska byta ut dem till eller vad föreslås?
Det är väldigt svårt att rekommendera andra att gå en viss riktning, men som jag skrev tidigare så har jag ZigBee-puckar som gör samma sak och som jag kan komplettera med saker från IKEA, OSRAM, Philips, Xiaomi och många andra tillverkare. Konkurrensen driver ned priserna kraftigt. Det finns även gott om billiga produkter på AliExpress, Banggood och eBay, men man bör då kolla upp produkterna ordentligt i förväg (genom att skanna av nätet).

En sak som Plejd har tänkt på är dock att man kan ge begränsad access till brytarna på kontot, dvs barnen kan få ett eget konto utan att få tillgång till att släcka på varandras rum. Jag valde å min sida att inte ge barnen egna konton, de kan gott gå till strömbrytarna då de ändå sitter framför datorerna hela dagarna (distansundervisning + spelande + läxläsning via datorn med kompisarna).

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag avsåg inte familjen utan oss admins...;)
Och jag avsåg att även familjen skall kunna vara admins, när jag varit ute och rest med jobbet så har familjen ibland haft svårt att hantera sakerna hemma - det är något jag aktivt försöker komma ifrån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.