C claym skrev:
Inget system funkar väl externt utan internet?
Jo, Homeassistant.
Ett krav för mig är att slippa vara beroende av molnet. Samtidigt säkrare och det funkar även om internet går ner.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
V viddeman skrev:
Man måste inte ha någon Gateway. Det är något av en anakronism, numera har man ju WiFi överallt ändå. ZigBee är en licensierad teknik, vilket gör det svårt för mindre företag att konkurrera med produkter. Man måste betala medlemsavgift till en "Allians", vilket begränsar konkurrensen och håller priserna uppe. Det finns massor av produkter, typ glödlampor, vägguttag etc. som går direkt över WiFi, men man måste vara lite händig för att bygga upp ett system på det sättet.
Du blandar ihop Zigbee med Z-Wave. Den senare belastas helt klart av höga licenskostnader, därav bla så har Zigbee blivit mer populärt. Det finns massor med tillverkare för Zigbeegrejor redan.
Om det var dyrt med Zigbee skulle nog inte Ikea satsa på det...

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Vill man ha saker på sitt WIFI då? Du bör ju fundera tre fyra varv på dina brandväggsregler och VLAN innan det låter som en bra ide.
Absolut! Men jag tänker att om man blir penetrerad så spelar det ingen större roll om det finns en gateway eller inte. Inloggningsdata till den finns ju ändå sparad någonstans innanför brandväggen. Men du har rätt i att man måste fråga sig vad konsekvenserna blir vid intrång. En okynneständ lampa eller något allvarligare.

Jag har haft en Smartthings i ett år nu och jag tycker att den funkar bra för mina behov, jag har lite blandad belysning från ikea och några olika zigbee-sensorer som sitter lite överallt i huset. Jag har dock hört att Samsung har sålt smartthings-verksamheten till någon annan och inte tänker uppdatera den mer. Kan vara värt att kolla upp.

Tidigare i livet gjorde jag egna hopkok av mjukvara på vanliga datorer. Men jag har lärt mig att det alltid blir så att jag lägger ett par veckor på att få det att funka som jag vill. Sedan när något börjar krångla, behöver uppdateras eller jag vill lägga till något ett år senare har jag glömt allt och måste lägga en vecka till på att lära mig hur jag tänkte första gången. Då tycker jag att det är värt det med closed source molnlösningar som "bara funkar", tills tillverkaren stänger av servrarna.

• Gilla
bakterie
  • Laddar…
J Jan_Backman skrev:
Hej!
Jag testade det senaste gången i december. Men det beror ju på vilka saker man försöker ansluta också. Jag valde väl fel saker helt enkelt.

Jag har åkt på att göra en egen device handler till SmartThings också, detta då jag köpt en brytare utan att dubbelkolla att den stöddes först. Att göra egna device handlers till SmartThings är ännu jobbigare än att konfigurera HA, så där gick jag på en nit. :rofl: Detta kräver programmering och dessutom så är felsöklningen riktigt krånglig då koden då körs i molnet. Språkket heter Groovy och det kompileras i run-time av en java-motor. Inte lätt att felsöka där inte. Tur att man kunde kopiera andras kod och bara modifiera den lite.

Detta slipper man med HA då de har en större community och de flesta drivare som man behöver redan finns. Å andra sidan så fungerar det mesta väldigt snabbt och smärtfritt i Domoticz, så det beror helt på vad man väljer och vilka behov man har.
M Marbro skrev:
Jag har haft en Smartthings i ett år nu och jag tycker att den funkar bra för mina behov, jag har lite blandad belysning från ikea och några olika zigbee-sensorer som sitter lite överallt i huset. Jag har dock hört att Samsung har sålt smartthings-verksamheten till någon annan och inte tänker uppdatera den mer. Kan vara värt att kolla upp.

Tidigare i livet gjorde jag egna hopkok av mjukvara på vanliga datorer. Men jag har lärt mig att det alltid blir så att jag lägger ett par veckor på att få det att funka som jag vill. Sedan när något börjar krångla, behöver uppdateras eller jag vill lägga till något ett år senare har jag glömt allt och måste lägga en vecka till på att lära mig hur jag tänkte första gången. Då tycker jag att det är värt det med closed source molnlösningar som "bara funkar", tills tillverkaren stänger av servrarna.
Samtidigt gör ju forum o communities det hela lättare idag att lösa sådana problem.

N NoOne2k skrev:
Själv är jag fast i träsket med z-wave och Fibaro home center 2. Det hade varit intressant att se hur fibaro home center 3 står sig mot övriga startfältet då den till skillnad från tvåan har stöd för bland annat zigbee.
Ja, det hade kunnat vara intressant att titta på den lösningen också. Jag var tyvärr tvungen att begränsa mig en hel del och gick därför i huvudsak på de populäraste produkterna och de populäraste protokollen.

Tyvärr är detta med smarta hem fortfarande en rätt omogen marknad, vilket gör att det finns många produkter som skiljer sig åt en del på lite olika sätt. Man börjar dock se vissa tendenser till att den mognar. Exempelvis så verkar det stora stödet för ZigBee göra att vi får en likriktning mot detta protokoll, vi är inte i mål där, men det dyker upp mer och mer saker på ZigBee. Den stora bristen är avsaknaden av bra utomhusutrustning (termometrar mm).

Och när det gäller hur man skall styra sina ZigBee-enheter (och andra enheter) så verkar vi gå mot mer likformiga lösningar även där. Jag tycker mig se att det blir allt mindre script och mer av enkla if-then-lösningar men med mer avancerade bi-villkor (exempelvis att man kan kräva att en lampa varit tänd i 30 minuter innan man kör villkoret).

Fibaro home center hade kunnat få vara med iom att den numera har ZigBee, men intresset när jag skannade av nätet för att besluta om vad som skall med och inte i artikeln verkade vara rätt lågt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Samtidigt gör ju forum o communities det hela lättare idag att lösa sådana problem.
Ja, men inte för min fru eller för mina barn. Jag har försökt att sätta mig in i vad de klarar av att sätta upp och använda, inte vad jag klarar av... :cool:

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Marbro skrev:

Samsung har sålt enheten som utvecklar deras smarta sensorer mm, de skall enligt vad jag läst dock ha kvar utvecklingen av SmartThings Hub.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
C claym skrev:
Inget system funkar väl externt utan internet?
Beror på vad du menar med system? Det går självklart att bygga ett system där åtminstone det mesta funkar utan internet. Mitt system bygger på Home Assistant, och så mycket produkter som möjligt (och alla kritiska funktioner såsom lampor) körs lokalt, vilket alltså betyder att det funkar finfint utan internet. Lite småsaker går via företagens molntjänster, och de funkar ju då inte om internet skulle ligga nere, men det är bara lull-lull, som inte är katastrof att vara utan ett tag.

• Gilla
jorblad och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo, Homeassistant.
Ett krav för mig är att slippa vara beroende av molnet. Samtidigt säkrare och det funkar även om internet går ner.
SmartThings kan även de göra mycket utan Internet, däremot så kräver device handlers som inte levereras (är förintegrerade) av Samsung att man har Internet då de körs i molnet. På gott och ont som allt annat.

Domoticz och OpenHAB klarar sig också utan Internet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
teachingbirds teachingbirds skrev:
Beror på vad du menar med system? Det går självklart att bygga ett system där åtminstone det mesta funkar utan internet. Mitt system bygger på Home Assistant, och så mycket produkter som möjligt (och alla kritiska funktioner såsom lampor) körs lokalt, vilket alltså betyder att det funkar finfint utan internet. Lite småsaker går via företagens molntjänster, och de funkar ju då inte om internet skulle ligga nere, men det är bara lull-lull, som inte är katastrof att vara utan ett tag.
Ingen röststyrning fungerar ju utan Internet för tillfället, bara för att ge ett exempel på begränsningar. Så jag kan inte starta dammsugaren utan att dessa fungerar, men just robotdammsugaren fungerar faktiskt inte alls utan Internet så det gör inget att röststyrningen inte fungerar för den.

Det är just enkelheten som gjort att jag fastnat för Shelly. Med en Shelly1 bakom varje lampknapp kommer lampan fortfarande gå att tända och släcka (eftersom lampknappen också styr den, via kabel) även om min gateway inte fungerar eller om jag mot förmodan konfigurerat sönder något. De är dessutom prisvärda och om man vill gå "full nerd" så går det att flasha om de med annan mjukvara.

Att wifi skulle vara krångligare är väl en sanning med modifikation, det beror nog på vad du (och jag) känner dig bekväm med. För mig är det klart enklare att sätta upp ett separat vlan för de internetanslutna smarta-hem-prylarna. Och för enkelhetens skulle hålla mig till så få leverantörer som möjligt så kanske det finns en chans att jag kommer ihåg hur det funkar.. :)

Att behöva gödsla hemmet med zwave-grejer för att få full mesh-täckning när jag redan har ett överambitiöst wifi-nät med tre accesspunkter känns bara onödigt - återigen - ur min synvinkel.

• Gilla
leby
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Det är just enkelheten som gjort att jag fastnat för Shelly. Med en Shelly1 bakom varje lampknapp kommer lampan fortfarande gå att tända och släcka (eftersom lampknappen också styr den, via kabel) även om min gateway inte fungerar eller om jag mot förmodan konfigurerat sönder något. De är dessutom prisvärda och om man vill gå "full nerd" så går det att flasha om de med annan mjukvara.

Att wifi skulle vara krångligare är väl en sanning med modifikation, det beror nog på vad du (och jag) känner dig bekväm med. För mig är det klart enklare att sätta upp ett separat vlan för de internetanslutna smarta-hem-prylarna. Och för enkelhetens skulle hålla mig till så få leverantörer som möjligt så kanske det finns en chans att jag kommer ihåg hur det funkar.. :)

Att behöva gödsla hemmet med zwave-grejer för att få full mesh-täckning när jag redan har ett överambitiöst wifi-nät med tre accesspunkter känns bara onödigt - återigen - ur min synvinkel.
Jag har ZigBee-puckar i takdosorna ovanför varje strömbrytare. Det fungerar precis likadant. Jag har dessutom satt in impulsfjädrar i dem alla (efter klagomål från familjen på att dubbelbrytarna kom i osynk annars).

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag borde ordna återfjädrande uttag jag också. Har fått kommentarer om det även jag.. :)

• Gilla
Jan_Backman
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Jag borde ordna återfjädrande uttag jag också.
Hur funkar ett återfjädrande uttag? Skickar det ut stickproppen automatiskt? :thinking:

• Haha
  • Gilla
ghow och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.