En utmärkt rapport!! Mycket imponerande !!! Jag skulle bara vilja lägga till ett par kommentarer.

1. Om du väljer en etablerad produkt som SmartThings behöver du inte bli elektronikingenjör! De kan ofta installeras av vanliga människor med lite hjälp från Internet...

2. För enbart belysning föreslår jag numera i dag Casambi snarare än Zigbee. Det är dyrt men mycket stabilt och kan fungera bra utan en gateway.

3. Försök alltid att välja ett "mesh"-baserat system som Zigbee, Z-wave, BLE, Casambi... och köp alltid fler "noder" så att nätverket har många vägar för att ta sig från en nod till nästa. Med andra ord bör du köpa in dig i ett större nätverk för stabilitetens skull...

Redaktionen Redaktionen skrev:
I min artikelserie om smart hem har vi kommit till att välja gateway. Här beskriver jag vad en gateway är, en liten introduktion till att bygga en egen gateway, vilka färdiga som finns att välja på och fyra bra gateways som jag kan rekommendera.

Du kan läsa artikeln här: Det smarta hemmet - vilken gateway skall man välja?
Redaktionen Redaktionen skrev:
I min artikelserie om smart hem har vi kommit till att välja gateway. Här beskriver jag vad en gateway är, en liten introduktion till att bygga en egen gateway, vilka färdiga som finns att välja på och fyra bra gateways som jag kan rekommendera.

Du kan läsa artikeln här: Det smarta hemmet - vilken gateway skall man välja?
Hm..
Det är väl Plejd som gäller om du frågar din elektriker ?

• Haha
  • Gilla
Lidd och 2 till
  • Laddar…
S SaroLasse skrev:
Hm..
Det är väl Plejd som gäller om du frågar din elektriker ?
Så är det! Min langare tycker jag ska börja med heroin förövrigt.

• Haha
  • Gilla
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
Thos Thos skrev:
En utmärkt rapport!! Mycket imponerande !!! Jag skulle bara vilja lägga till ett par kommentarer.

1. Om du väljer en etablerad produkt som SmartThings behöver du inte bli elektronikingenjör! De kan ofta installeras av vanliga människor med lite hjälp från Internet...

2. För enbart belysning föreslår jag numera i dag Casambi snarare än Zigbee. Det är dyrt men mycket stabilt och kan fungera bra utan en gateway.

3. Försök alltid att välja ett "mesh"-baserat system som Zigbee, Z-wave, BLE, Casambi... och köp alltid fler "noder" så att nätverket har många vägar för att ta sig från en nod till nästa. Med andra ord bör du köpa in dig i ett större nätverk för stabilitetens skull...
Tack för feedbacken. Ja, det var lite så som jag tänkte när jag kompletterade med en SmartThings, dvs resten av familjen skall kunna använda sakerna också.

Rörande Mesh, så har det både fördelar och nackdelar. Xiaomis prylar (åtminstone en del av dem) stöder inte mesh fullt ut, så de måste paras liggande sida vid sida med gatewayen eller den förstärkare som du vill att de skall använda. Det finns nog fler tillverkare som har tagit lite genvägar också utifrån vad jag läst. IKEA och de stora märkena verkar inte ha gjort det dock.

R
Som vanligt blir det total förvirring när man använder begreppen fel. En Gateway är i sammanhanget en enhet som kopplar ihop ett eller flera olika nätverk/protokoll. Det är inte nödvändigtvis ens samma fysiska enhet som en kontrollenhet (styrkort) för exepelvis Zigbee eller Zwave.

Lite som att alla började kalla trådlösa accesspunkter för router eller likställer Wifi med internet.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
B Bockan skrev:
Har själv Telldus, Tellstick ZNet lite v2, är det något du har testat?
Jag har testat Telldus USB-sticka, men jag valde själv RFXTRX istället pga bättre stabilitet (då). Telldus håller ju som flera andra företag på att sakta migrera bort från 433.92MHz (pga teknologins brister), de har ju även stöd för Z-wave numera. Jag valde dock bort dem från artikeln då de inte har stöd för ZigBee (som jag tror kommer att bli rätt så dominerande framöver) och då det känns som deras saker mest är aktuellt för de som redan är igång med sitt smarta hem.

• Gilla
claym
  • Laddar…
Man måste inte ha någon Gateway. Det är något av en anakronism, numera har man ju WiFi överallt ändå. ZigBee är en licensierad teknik, vilket gör det svårt för mindre företag att konkurrera med produkter. Man måste betala medlemsavgift till en "Allians", vilket begränsar konkurrensen och håller priserna uppe. Det finns massor av produkter, typ glödlampor, vägguttag etc. som går direkt över WiFi, men man måste vara lite händig för att bygga upp ett system på det sättet.

V viddeman skrev:
Man måste inte ha någon Gateway. Det är något av en anakronism, numera har man ju WiFi överallt ändå. ZigBee är en licensierad teknik, vilket gör det svårt för mindre företag att konkurrera med produkter. Man måste betala medlemsavgift till en "Allians", vilket begränsar konkurrensen och håller priserna uppe. Det finns massor av produkter, typ glödlampor, vägguttag etc. som går direkt över WiFi, men man måste vara lite händig för att bygga upp ett system på det sättet.
Vill man ha saker på sitt WIFI då? Du bör ju fundera tre fyra varv på dina brandväggsregler och VLAN innan det låter som en bra ide.

• Gilla
chali
  • Laddar…
E etompau skrev:
Funkar med ZNet/Net v2 (vit låda)..
Ladda på ett program för styrning av shelly.

[länk]
Aha, tack. Nu var jag väl iof mest ute efter att styra billiga sonoff (eller liknande) och då är det väl mqtt som gäller. Där verkar det inte finnas lika bra stöd, konstigt nog....

teachingbirds teachingbirds skrev:
Home Assistant har det senaste året kommit mycket långt med att erbjuda fler och fler funktioner helt utan att skriva i konfigurationsfiler. Hur länge sen var det du testade det..?
Hej!
Jag testade det senaste gången i december. Men det beror ju på vilka saker man försöker ansluta också. Jag valde väl fel saker helt enkelt.

Jag har åkt på att göra en egen device handler till SmartThings också, detta då jag köpt en brytare utan att dubbelkolla att den stöddes först. Att göra egna device handlers till SmartThings är ännu jobbigare än att konfigurera HA, så där gick jag på en nit. :rofl: Detta kräver programmering och dessutom så är felsöklningen riktigt krånglig då koden då körs i molnet. Språkket heter Groovy och det kompileras i run-time av en java-motor. Inte lätt att felsöka där inte. Tur att man kunde kopiera andras kod och bara modifiera den lite.

Detta slipper man med HA då de har en större community och de flesta drivare som man behöver redan finns. Å andra sidan så fungerar det mesta väldigt snabbt och smärtfritt i Domoticz, så det beror helt på vad man väljer och vilka behov man har.

M mrmlz skrev:
Vill man ha saker på sitt WIFI då? Du bör ju fundera tre fyra varv på dina brandväggsregler och VLAN innan det låter som en bra ide.
Jag har massor av saker på mitt WiFi, men de flesta får inte prata med saker på Internet. Och de saker som jag inte litar på, de sitter på en helt egen WiFi-AP så att de inte har kontakt med husets övriga utrustning. Jag kommer dock åt dem då jag har en firewall och NAT som tillåter trafik från mitt vanliga nät till detta nät.

Billiga kinesiska prylar vågar jag definitivt inte lita på. De får hamna på andra sidan brandväggen.

• Gilla
mrmlz
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Instämmer, Telldus Znet lite v2 kostar väldigt lite, är simpel och fungerar med det mesta. Det går att gödlsla med billiga 433Mhz-sensorer, den kan styra Shellyprylar via wifi och fungerar med Google Home. Zwave-prylar har jag slutat använda dock, ser ingen orsak när det går att få så mycket bättre stabiltiet och räckvidd med Shellys wifi-anslutna enheter.
Jag har använt en hel del WiFi-saker tidigare, men jag går delvis ifrån detta och använder ZigBee istället. Det är så mycket enklare att hantera i längden. WiFi är lite för krångligt med nätverksinställningar och omparning. Det blir också problem då jag byter lösenord på mitt WiFi. Detta är också en orsak till att jag kör många av mina WiFi-prylar på ett eget SSID på en egen WiFi-AP, jag begränsar inte mitt vanliga WiFi (varken när det gäller hastighet eller säkerhet).

Det finns fördelar och nackdelar med allt. Jag gillar personligen dock fördelarna med ZigBee mycket mer än att nackdelarna stör mig. Som jag betonat i mina artiklar, användarvänligheten är viktig! Så utifrån detta så lägger jag det som familjen har intresse av främst på ZigBee. Det fungerar bra och familjen klarar av att para om utrustningen om det skulle behövas.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Aha, tack. Nu var jag väl iof mest ute efter att styra billiga sonoff (eller liknande) och då är det väl mqtt som gäller. Där verkar det inte finnas lika bra stöd, konstigt nog....
Jag styr mina Sonoff (och motsvarande) med både Domoticz och SmartThings. Men jag kör min egen mjukvara på dem och inte MQTT. Ogillar att MQTT går "åt fel håll". Som jag skrev tidigare så har jag en firewall som inte tillåter att kommunikation initieras från mitt nät för WiFi-prylarna, utan jag har enkelriktad kommunikation för att läsa av och styra dessa enheter. Från gateway till Sonoff (eller NodeMCU eller vad det nu må vara).

teachingbirds teachingbirds skrev:
Home Assistant har det senaste året kommit mycket långt med att erbjuda fler och fler funktioner helt utan att skriva i konfigurationsfiler. Hur länge sen var det du testade det..?
Håller med! Homeassistant är ju ganska idiotsäkrat dessa dagar. + att det går att köra på Windows

Själv är jag fast i träsket med z-wave och Fibaro home center 2. Det hade varit intressant att se hur fibaro home center 3 står sig mot övriga startfältet då den till skillnad från tvåan har stöd för bland annat zigbee.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.