29 275 läst ·
204 svar
29k läst
204 svar
Det sista spånsugssystemet...
Javisst, så var det. När jag hämtade profilputsen hade de en sån där (vad den nu heter), som jag tittade på och tänkte att den där verkar ju vara riktigt användbar. Jag tror till och med att jag tog en bild på den och visade dig. Därav förvirringen.Daniel_N skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Coolt, en precis likadan! Jag är väldigt nöjd med min (hämtade den på en skola i Jönköping). Den är mycket bättre än den stora tallriksputsen som jag hade tidigare. Bordet är lätt att luta väldigt exakt (typ totala motsatsen till Bjärnum kantputsen). Jag saknar dock oscillering.mattiasp skrev:
Har en likadan inköpt från en nedlagd modellverkstad det är en mycket trevlig maskin.
Framförallt när små bitar ska putsas till så slipper man problemet med att sandpappret " hugger biten " dvs mer kontroll på putsningen.
Alla zimermanns maskiner är en fröjd att använda har ett par till.
Framförallt när små bitar ska putsas till så slipper man problemet med att sandpappret " hugger biten " dvs mer kontroll på putsningen.
Alla zimermanns maskiner är en fröjd att använda har ett par till.
Jag har en lärling med huvudet på skaft. Han kommer in idag för helgpasset, kollar på inkopplingen av tappmaskinen, förstår att det är förskjutet till vänster för att spara plats till arbetsbänken. Tittar ett tag till o kommer sen på att om vi förlänger röret till 80mm-utsuget med 100mm så kommer slangen att gå i det närmaste rakt ner istället för i en S-kurva. Tja, finns inte så mycket mer att säga än att några veckors intensivt arbete med att räta ut böjar och koppla så rakt och effektivt vi kan verkligen har gett resultat. Också väldigt roligt med anställda som bryr sig så mycket om hur slutresultatet blir!Daniel_N skrev:
[bild]
Tappmaskin inkopplad! Som synes borde grenarna börjat lite längre till höger (de svänger onödigt tillbaka), men där har vi en arbetsbänk och jag ville inte ta av det området i onödan.
Blev 300 rör fram o sen 3x150 (varav en grenar ner till 80mm). Sen ett 250 spjäll som öppnar för de två sista 150mm rören.
Den andra förgreningen från höger pekar neråt vilket inte är optimalt, men det var svårt att få plats m spjällen på annat sätt, så börjar med att testa såhär så får vi se hur det går.
Igår blev det lite tid till med spånsugsrören. En hel del spännband (som jag hängde upp systemet i tillfälligt när det byggdes) är nu utbytta och det permanenta montaget är påbörjat. Dessutom har jag invigt min MIG-svets och för första gången i mitt liv svetsat MIG. Det blev att svetsa på ett 0,7mm 160mm spånsugsrör på en konisk anslutning till rikthyveln. Det var väldigt svårt, mest pga att jag var kass. Men jag fick i alla fall känna mig ung - så dåligt har jag inte svetsat på mer än 25 år! Till slut blev det dock godtagbart och nu är det 160mm till rikten också, känns väldigt bra. Teoretiskt ökade flödet med knappt 40%, kan väl inte riktigt påstå att man märkte så stor skillnad, men det känns i alla fall bra att ha optimerat så gott man kan.
Snart blir det dags att öka från 150 till 160mm utsug från planhyveln. Men där är det mycket tjockare gods och det kommer att bli pinnsvetsen, vilket kommer att göra allting enklare och snabbare
Snart blir det dags att öka från 150 till 160mm utsug från planhyveln. Men där är det mycket tjockare gods och det kommer att bli pinnsvetsen, vilket kommer att göra allting enklare och snabbare
Idag hann praktikanten dessutom med att dra de sista bitarna slang till de sista spjällen, så nu har alla spjäll tryckluft! Otroligt så smidigt det är att koppla med PA-slang och tillhörande kopplingar. Till spjällen är det 6mm slang, ska nu dra fram så att jag har 8mm slang till tappmaskinen, den behöver det till de tryckluftsdrivna spännarmarna som håller virket på plats.
Medlem
· stockholms län
· 271 inlägg
Jag personligen hade ju inte använt pinnasvetsen om jag hade tillgång till en MIG/MAG-svets om den är kraftig nog för godstjockleken på materialet. I alla fall inte om man kan stå inomhus där gasen inte blåser iväg. Det är ju så mycket lättare att svetsa med än med pinne.