29 273 läst ·
204 svar
29k läst
204 svar
Det sista spånsugssystemet...
Går framåt, har dock glömt att fota ordentligt. Många spjäll på plats (men inte elektroniken så nu är det som tidigare med skillnaden att spjällen är mycket trögare att öppna/stänga
). Suget är rejält, har bara provkört hyvlarna och fräsen och det är klar förbättring. Kom halvvägs in i projektet på att det blir riktigt bra och att det är lönt att lägga ner tid/pengar så jag uppgraderade 150mm spjällen till 160mm och 200mm till långbandsputsen.
Även justersågen får 1x160+2x100....kollade upp justersågen jag skall byta till i framtiden och konstigt nog verkar ingen på marknaden ha större än 1x120+1x100, dvs samma som jag har idag? Jag har i alla fall monterat en övergång till större (160) där nere och hoppas på så sätt få lite mer flöde. Förmodligen får jag försöka öka öppningen lite kring klingan också så att att det inte stryps för mkt där. På samma sätt är rikt/plan framtidssäkrade m 160mm anslutning, trots att de bara har 150 idag.
Nu letar jag dock efter bra slangklämmor. Ventonova (en förträfflig leverantör i övrigt) hade bara vanliga slangklämmor. Jag vill ha "excentertyp" så att jag extremt snabbt och utan verktyg kan koppla loss slangarna. Någon som vet var man får tag på sådana av högsta kvalitet?
Även justersågen får 1x160+2x100....kollade upp justersågen jag skall byta till i framtiden och konstigt nog verkar ingen på marknaden ha större än 1x120+1x100, dvs samma som jag har idag? Jag har i alla fall monterat en övergång till större (160) där nere och hoppas på så sätt få lite mer flöde. Förmodligen får jag försöka öka öppningen lite kring klingan också så att att det inte stryps för mkt där. På samma sätt är rikt/plan framtidssäkrade m 160mm anslutning, trots att de bara har 150 idag.
Nu letar jag dock efter bra slangklämmor. Ventonova (en förträfflig leverantör i övrigt) hade bara vanliga slangklämmor. Jag vill ha "excentertyp" så att jag extremt snabbt och utan verktyg kan koppla loss slangarna. Någon som vet var man får tag på sådana av högsta kvalitet?
Vet inte men slangklämma snabblås ger en del relevanta hits.
Utan snabblås kör jag med swedols med dubbelskruv, tycker dom är kanon. Ger bra tryck även på lätt koniska övergångar dår slangen tenderar att vilja åka av.
Utan snabblås kör jag med swedols med dubbelskruv, tycker dom är kanon. Ger bra tryck även på lätt koniska övergångar dår slangen tenderar att vilja åka av.
Vilket grymt erbjudande! Först kör du ner den till honom o sen visar du hur man snickrar! Har du något att köpa för mig med? Behöver bland annat slangklämmor, o behöver veta varför min skrivare bara fungerar på eftermiddagarna ojämn vecka!V vectrex skrev:
Du kan få skrivarsupport mot avvarande av spill av ädelträ och/eller finplyfa.Daniel_N skrev: