Så, här får ni en stökig bild från framsidan :)
Trädgård med odlingslådor, växter, uteplatser med stolar och bord samt vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Här kommer en lite bättre och något mer välstädat bild av "innergården" :)

En välskött innergård med gångstig, upphöjda odlingslådor med grönsaker och örter framför ett tegelhus.
Skapa konto

Lilltjejen e överlycklig, går och plockar hallon dagligen. Har blivit ett par rabarberpajer/kakor och jordgubbarna hann jag knappt smaka på innan ungarna hade krängt dem!

Även en lyx att gå ut och ta ett knippe oregano och persilja till matlagningen :D

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Nu efter antingen extrem torka eller oändligt regn så har 2 av 5 ribbor i pergolan slagit sig. Det är dock bara en av dessa som verkligen sticker i ögonen!

Funderar nu på hur jag lättast löser detta?
Att byta den ribban som slagit sig är såklart ett alternativ. Dock finns det ju ingenting som säger att nästa inte kommer slå sig lika mycket?!

Så har 3 st förslag som jag tänkte höra mig för om vad ni tycker!

1.
Slänga upp en 145a som jag jackar ur för varje ribba. Den kommer knappt ha någon bärande funktion i mina ögon men den kommer stadga upp ribborna och hålla dessa i schack.
2.
Slänga upp kortlingar mellan varje ribba. Denna lösningen är troligen den lättaste men kanske också den vekaste? Mervikten på konstruktionen blir förvisso lägre men det blir en massa skarvar och det kanske inte skapar samma stadga som förslag 1 gör, om än troligen tillräckligt.
3.
Borra i mitten på varje ribba och lägga in gängstav, typ m10 som går igenom varje ribba och har bricka och mutter på var sida. Det blir den diskretaste lösningen men kanske också den jobbigaste att genomföra.
4.
Inse mitt misstag och byta ut samtliga ribbor till 145or istället för 95or som det är nu. Detta ändrar dock utseendet :thinking:

Jag är väldigt kluven!

JAG blir så jävla trött ibland. Det krävs en del men nu känner faktiskt jag för att kräka av mig lite!

Då jag och sambon ville få lite fint på baksidan medan sommarvärmen fortfarande var här så körde jag och beställde en loungegrupp att ha under pergolan den 5de.

Väl i butiken fick jag som svar att de inte hade den hemma, men kunde lägga en beställning. Vilket leveransdatum det handlade om visste inte säljaren, det enda hen kunde säga var att det skulle komma senast den 14de.

Den 14de hade jag fortfarande inte hört någonting, så när butiken varit öppen i 4h ringer jag kundtjänst som fann detta lite konstigt, men meddela att de skulle kontakta butiken (då man inte kunde ringa direkt till butiken) och säga till dem att återkomma till mig snarast. De säger även att mitt loungeset skulle kommit den 11de då det är på tisdagar butiken får sina leveranser från huvudlagret. När det gått drygt en timme utan någon som helst kontakt från butiken ringde jag återigen kundtjänst och fick då butikens nummer.
Ringer då upp butiken och pratar med hen som jag misstänker är butikschef. Hen säger då att hen står med mina papper just precis och att något fel hänt, vilket gör att hon måste kontakta huvudkontoret. Men hen lovar att de ska återkoppla så fort de funnit felet.

4h(!!!) senare ringer en kollega till hen och säger att anledningen till varför jag inte fått mina varor är för att de haft en kund som saknat delar när hen köpte sin produkt och att de då plockat delar från en annan de hade på lager men glömt att radera denna ur lagersaldot. På så vis sa systemet att det fanns ett loungeset hemma och därmed skickades inget nytt, för det fanns ju redan i butiken. Mänskliga faktorn med andra ord.
Hen säger dock att de insett sitt misstag och rättat till detta och enligt alla deras system så kommer min produkt absolut senast den 18de. Hen säger dock att ett absolut worst case är att det kommer den 25de. Men påpekar om och om igen att allt som sagt säger den 18de. Hen frågar även om jag kunnat tänka mig att köra till en annan butik om det skulle vara så att någon i närområdet hade setet hemma varpå jag säger "självklart", men när hen kollar datorn så var Göteborg närmsta med det hemma. Inte riktigt aktuellt att köra 50mil tur och retur med släp kände jag.

Allt som allt så var chargången från mig lättsam och jag förstår att man ibland missar saker och gör misstag, inget att fälla tårar över helt enkelt! :)

MEN... nu kommer vi till delen som gör mig riktigt irriterad.

Den 18de, alltså igår kontaktar jag återigen butiken för att fråga om mina varor kommit in, varpå "butikschefen" med halvtaskig attityd svarar att jag kommer få ett sms när de kommit in och att de har minsann fått in 20 pallar så det kommer ta tid. Förklarar vänligt att jag bara undra för jag hade ärenden i orten där jag beställt och visste inte om jag skulle dra med mig släpet eller ej. Men det blev ett kort samtal och irritationen började växa över det bemötandet.

Jag kan förstå att de retar sig på att jag ringer och är lite påstridig, men hade de inte klantat sig så hade de ju sluppit och de faktumet att de själva inte upptäckte sitt egna fel förren jag faktiskt kontaktade dem visar ju en del om hur bra koll de har.

Så gårdagen går och jag väntar och väntar men något sms kommer aldrig. Idag ringer istället kollegan upp efter 5h öppettid på butiken och meddelar att mitt set inte kom denna gången heller. Hen börjar även säga saker som "att eftersom du inte kunde tänka dig att köra till Hässleholm för att köpa det så har vi varit schyssta och beställt frakt därifrån och hit så du ska slippa hämta det där" ....

Jag tänker, nu måste du fan skämta med mig. För det första så har aldrig Hässleholm varit på tal, det var Göteborg (STOR jäkla skillnad), för det andra så är det inte schysst mot mig, jag beställde en vara i ER butik och då är det där jag ska hämta den, inte i en annan butik 7 mil bort!

Vidare säger hen att fraktbolaget (eller vem som nu hämtar det) inte kunde idag eller imorgon, eventuellt på fredag. Men senast måndag-tisdag. Hen säger återigen att de gjort detta för att vara schyssta och för att jag ska slippa vänta till nästa tisdag. Så när det väl kommer så behövde jag bara köra in och betala och hämta det. Hen avslutar med att säga att setet nu är restat på lagret och att detta är den bästa lösningen de kunde fixa för att göra det smidigt för mig. Ja, jag höll på att smälla av i telefonen.

Så där är jag idag. Förbannad och rejält irriterad över inkompetensen, det dåliga bemötandet, att inte en enda ursäkt över sitt misstag utdelats men framförallt förbannad över kollegan som försöker lägga över skulden på mig!

Hade jag vetat att Hässleholm hade ett set så hade jag kunnat tänka mig att köra och hämta det mot ett visst prisavdrag. Då hade jag ju sluppit hela den här charaden och fått det snabbare.

Jag är påtagligt sugen på att mer eller mindre kräva någon sorts kompensation över detta. Mest pga det dåliga bemötandet men framförallt att man inte klarat av att leverera varan trots att man vid 2 gånger sagt ett leveransdatum. Ett alternativ hade ju såklart varit att helt enkelt be dem dra åt fanders och avbeställa. Men priset är för bra och sambon har godkänt setet (vilket inte är det lättaste)

Hur hade ni gått tillväga?

Redigerat:
  • Arg
Sthlm1891
  • Laddar…
Om de beter sig såhär nu, hur tror du det blir om nått går sönder.
Be dem fara, och ta dina pengar till någon annan.

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Om de beter sig såhär nu, hur tror du det blir om nått går sönder.
Be dem fara, och ta dina pengar till någon annan.
Det är en stor kedja, så går något sönder går jag till en annan av butikerna istället... Så tänker jag :)

Kör till Hässleholm då? ;)

13th Marine 13th Marine skrev:
Kör till Hässleholm då? ;)
Jag överväger att köra inom imorgon och påtala detta mot ett prisavdrag, typ 500kr...

Men samtidigt, så ska jag lägga 2h+ av min tid för att de fuckat upp och det känns inte helt rätt, har redan lagt en timme i telefon... Borde ta betalt för min tid :crysmile:

Nä men en liten update kanske?

Utemöblerna är sedan ett år nu kompletta.. Vi fick dessutom med extra kuddar som vi inte vet vad vi ska ha till :crysmile:

Utöver det försvann grillplatsen i våras och ytan mot grannens mur fick sig ett stråk med vit makadam istället då den delen av gräsmattan var konstant fuktig. Något vi inte uppskatta och troligen inget grannens mur gillade heller.

Sedan har en rabatt vid pergolan anlagts och slutligen håller ett redskapsskjul på att ta form.

Pågående byggnation av ett redskapsskjul i trädgården med gjuten platta och enkupigt lertegel, bredvid en mur.
Skapa konto

Det blir rätt gediget. Gjuten platta då det blev billigare än att bygga ett bjälklag, och enkupigt lertegel för att matcha det som låg på grannens mur sedan tidigare. Det kommer bli stående panel, troligen i olika bredder och sedan tror vi att det blir någon grå eller svart lasyr för att framhäva trät.

• Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.