6 418 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Varför kommer det helt plötsligt in en geting i mitt lilla torp
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det är nog en övervintrad drottning som tycker det börjar bli dags att dra igång våren.
Har haft en sommar med 4st getingbon och lider av det. Timmerhus är tydligen perfekt bo plats för dessa små elakingar. Ska dreva på ordentligt och lägga på träolja har jag fått höra. Det gillar inte fåglar eller andra flygfän.
Eldar du med ved? Jag hittade resterna av ett getingbo bland veden i vedboden för någon vecka sen när jag bar in ved till huset. Några dagar senare hittade vi en getingdrottning flygande i huset. Min teori är att hon satt och sov i någon springa i ett vedträ och vaknade till när hon kom in i värmen.
Kan vara solitärbin också gissningsvis.
Getingar är inte de första gulsvarta insekterna som vaknar på våren. Endast getingdrottningen övervintrar, och hon är lite större än vanliga getingar.
Är inte säker om det gäller humlor/bin/getingar men vissa djur som går i dvala över vintern sägs ibland behöva komma ut och göra ifrån sig lite tidigare än när säsongen börjar. sedan somnar de om ett tag till.
Om du har ett litet - gammalt? torp så är det förmodligen inte helt tätt utan att en del småkryp brukar kunna ta sig in och ut. Tyvärr brukar de fastna mot fönsterglasen då de dras ut mot ljus och natur, dvs de hittar inte tillbaka till sin lilla ingång/övervintringsställe. Bara att släppa ut dem och hoppas på det bästa. De är en vital del av näringskedjan, och larmrapporter om dess kollaps kommer mer eller mindre dagligdags...
Getingar är inte de första gulsvarta insekterna som vaknar på våren. Endast getingdrottningen övervintrar, och hon är lite större än vanliga getingar.
Är inte säker om det gäller humlor/bin/getingar men vissa djur som går i dvala över vintern sägs ibland behöva komma ut och göra ifrån sig lite tidigare än när säsongen börjar. sedan somnar de om ett tag till.
Om du har ett litet - gammalt? torp så är det förmodligen inte helt tätt utan att en del småkryp brukar kunna ta sig in och ut. Tyvärr brukar de fastna mot fönsterglasen då de dras ut mot ljus och natur, dvs de hittar inte tillbaka till sin lilla ingång/övervintringsställe. Bara att släppa ut dem och hoppas på det bästa. De är en vital del av näringskedjan, och larmrapporter om dess kollaps kommer mer eller mindre dagligdags...
Klicka här för att svara