56 323 läst ·
142 svar
56k läst
142 svar
Det här var lite oväntat dyrt 🤑
Ska man ha reda på saker om fordon är https://biluppgifter.se/ ett bra ställe att börja på.
Jag föredrar https://www.car.info/Kapsyl skrev:
Car.info har mycket bra information bland annat kan man ofta se tidigare försäljningar och begära källmaterial (annonsen) till e-post.P pmd skrev:
Det är intressant att se hur mycket bilar ökat i värde på senare år.
Även om de gått dubbelt så långt och blivit flera år äldre sedan föregående försäljning så kan försäljningspriset vara betydligt högre än tidigare.
Så är det alltid, småförpackningar blir svindyrt och apoteket är kända för höga priser. Behöver du kemiskt ren så har Kjell & Company litersflaskor för 179.90 ( högren IPA1000 som är lämplig för rengöring av elektronik då den dunstar helt). Går du ut på nätet kommer du ännu billigare undan.Kapsyl skrev:
Lite grann av äpplen och päron men 100 ml isopropanol (99,7%) för 57 spänn hos apotek Hjärtat jämfört med (60-<100%) hos Biltema för 100 kr/l, det sved i mitt snåla hjärta. Speciellt som jag bara skulle göra rent i batterifacket på Aimpointen. Jaja, billigare än att köra 14 mil ToR till Karlstad i varja fall.
Kommer att tänka på en gammal annons som jag inte hittar utan citerar ur minnet. Det rörde sig om det mirakulösa Himalaysaltet som såldes svindyrt i små paket då det utlovades många hälsofördelar. Det visade sig vara oraffinerat stensalt som kunde användas som vägsalt och värt ett par hundra per ton. Ett marknadsföringsargument var att saltet innehöll samtliga grundämnen från det periodiska systemet, lyckligtvis osant men säkert säljande hos personer som tror sig vara hälsosamma och naturliga men inte har några kemikunskaper.
När jag köper saker, även bil, kollar jag alltid om dom piper eller blinkar på störiga sätt. Det finns massa onödiga larm som jag inte fattar varför dom måste vara så intensiva. Är folk helt sömniga och reagerar inte om inte tvättmaskinen piper sex gånger med tre toner varje gång?RoTe skrev:
Bra, jag tycker det skulle vara otillåtet för tillverkarna att göra så man inte kan byta säkerhetskritiska funktioner så som glödlampor/torkarblad snabbt själv på macken. Det är ju alltid när det är kolsvart och regnar och man måste köra 50 mil en helgdag som halvljuset slocknar. Men visst, numera är det ju LED eller Laser så när den slocknar skrotar man bilen, inget ovanligt med 50 000kr (ja femtio tusen) för EN strålkastare.
Tyvärr inte särskilt överraskande. Att VVS-firmor debiterar sina kunder Ahlsells listpriser är ju inte direkt ovanligt. Sen tyckte väl denna firma att de skulle lägga på några procent till för de kan ju självklart inte sälja direkt till dig för sitt påstådda inköpspris.E Emanuel01 skrev:
Var en lördag med samt ett par halvkopplingar som inte gick att få tag på i vanlig bygghandel.L lbgu skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Polare skulle byta en trasig elktronikmoj på en maskin på Astras line då den stod still. Hyffsat akut då line stod stilla. Ny moj 10k och 2 veckors leveranstid från maskintillverkaren i Italien. Han meckar då isär mojen, och på insidan av locket stod både leverantör och telefonnummer, han åkte de 2 milen till Älvsjö och fick den trasiga delen gratis.F Fideliox skrev:Reservdelar är ju en sån grej vissa har sinnessjuka marginaler på.
En i släkten jobbar med en viss typ av maskiner som har fjärrkontroller som ofta pajjar. Hans företag har tidigare köpt dessa av maskintillverkaren för tusentals kronor, lagt på kanske 10% och sen sålt till slutkund. Han hittade sen samma fjärrkontroll på nån spansk butik för en tiondel av priset. Så nu köper han dom där och tar 90% marginalen själv.
Funkar väl tills slutkunderna hittar till den spanska butiken själva..