lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det här är ju motsatsen till trådens ämne, men jag har en iaf lite liknande historia.

En kökskran som läckte så illa att jag fick stänga av vattnet till lägenheten innan jag gick ut, men vad f-n var det för fabrikat? Inte Mora/FM Mattson/Grohe eller någon av de vanliga.*) Gick runt med lite foton men hittade ingen som kunde hjälpa mig, och tipset att det inte fanns några riktiga experter "innanför tullarna".

Fick iaf slut napp på bildsök på nätet: Tapwell. Klart som f-n att det skulle vara något designermärke. Hittade telefonnummer till huvudkontoret och ringde, stålsatt för att få ett fyrsiffrigt belopp och åtta månaders leveranstid.

"Hej, jag har en läckande kran här på Kungsholmen. Hur får jag tag på en ny insats?"

"Kungsholmen? Du, vi sitter på Söder. Om du kommer hit så skall du få en gratis. Släng dig på tunnelbanan nu så hinner du innan vi stänger."

Sagt och gjort, och jag fick en ny i näven. Total tid för fix 1 timme eller så. Inklusive restid. ;)

Så de steg lite i min aktning.

*) När jag tar över världsherraväldet så kommer mitt första dekret att vara att allt som har med VVS att göra måste vara tydligt märkt med RSK nummer. På utsidan. Och inget tjafs som försvinner; nej det måste vara gjutet in i detaljen!
Jag kommer rösta på dig!

• Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S Sebastian med huset skrev:
Jag kommer rösta på dig!
Ja, jag har ännu inte bestämt om det blir ett fredligt maktövertagande eller inte. Men det är ju oavsett bra att veta att man har stöd!

;)

• Haha
Kakelugnen566
  • Laddar…
P
Om dina dekret kommer att begränsa sig till obligatoriska RSK-nummer på VVS-material, så får du gärna ta makten i en statskupp för min del.

• Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
L Lenny11 skrev:
Kan rekommendera Hornbach som har skruv i lösvikt. Behövde några M4 muttrar. Kostnad 1:50.
Det var dyrt! Mer än dubbelt av vad Byggma tar. Deras kilopris är 225 kr. Där hade hela kalaset inte kostat mer än 68 öre!

Här ett annat exempel på ännu större prisskillnad.

• Bild på en varukorg online med iPhone 15 Pro SIM-kortfack, totalbelopp 238 kr, inklusive frakt och moms. Fraktalternativ visas också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Produktbild av en SIM-korthållare för iPhone 15 Pro/15 Pro Max med pris 9,47 kr och olika färgalternativ, visas som exempel på prisskillnad.
  • Wow
pmd
  • Laddar…
P
L Lenny11 skrev:
Kan rekommendera Hornbach som har skruv i lösvikt. Behövde några M4 muttrar. Kostnad 1:50.
Det tradiga med Hornbach lösvikt, är att det är styckepris på vissa saker..lagom kul när man ska ha 50 seegerringar / låsringar av lite olika dimensioner, vissa kostar 0:70 per styck, vissa kostar 0:80 per styck..🙄
Brukar annars handla på Swedol, bultar i hållfasthet 12.9 för 179:- (plus moms) per kilo är helt ok.

Yamaha motorcykel, locket till oljepåfyllning, lite över 500 spänn, standardgänga, samma som till motorsågen, piratdel 39 kr på nätet, det blev inget Yamaha-lock 😀

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
nikasp
Purre Purre skrev:
eller bara köpa lösa skruvar
[länk]
Biltema fanns i tanken men åt helt fel håll och bråttom hade jag.

L Lenny11 skrev:
Hornbach lösvikt är bra då det finns så mycket i den.
Det är inte endast skruvar och muttrar som finns i lösviktshyllan väldigt lätt hänt att jag spenderar längre tid än planerat där när jag tittar vad som finns.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Lenny11 skrev:
+1 på denna rekommendation, om man har nära till Hornbach så har de ett knasigt stort sortiment av alla möjliga skruvförband i olika material. Är där ganska ofta och handlar en liten påse för några kronor, precis det jag behöver till ett projekt. Avskyr att ha lådvis med skrot jag aldrig kommer använda.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Intressant. Kulturhistoriskt område. Restaurangen lovar att ta bort fläkten. Kör vidare i 8 år ändå. Kommunen ilsknar till. Betala kommunen för intäkterna under dessa 8 år. el gå i fängelse.
Raka rör!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Varukorgssida hos Metallvaror.se visar fyrkantigt stålrör, 1 st, totalt 741,49 SEK, med frakt 49,00 SEK. Totalpris: 790,49 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Normalpris är runt 70kr/m
De är typ 10x dyrare på alla varor de säljer, väldigt märklig webshop.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
[bild]

[länk]
"Så tröttsamt och typiskt Sverige sånt kan bara hända här, resten av världen har vettiga regler"

• Haha
Hep och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
"Så tröttsamt och typiskt Sverige sånt kan bara hända här, resten av världen har vettiga regler"
Läste du artikeln??? Detta hände i London UK och inte i Sverige.....

R roli skrev:
Läste du artikeln??? Detta hände i London UK och inte i Sverige.....
Förstod du Staffans inlägg? Det var en form av ironi riktat åt de som tycker Sverige är onödigt byråkratiskt och dyrt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.