56 323 läst ·
142 svar
56k läst
142 svar
Det här var lite oväntat dyrt 🤑
Jag kommer rösta på dig!lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det här är ju motsatsen till trådens ämne, men jag har en iaf lite liknande historia.
En kökskran som läckte så illa att jag fick stänga av vattnet till lägenheten innan jag gick ut, men vad f-n var det för fabrikat? Inte Mora/FM Mattson/Grohe eller någon av de vanliga.*) Gick runt med lite foton men hittade ingen som kunde hjälpa mig, och tipset att det inte fanns några riktiga experter "innanför tullarna".
Fick iaf slut napp på bildsök på nätet: Tapwell. Klart som f-n att det skulle vara något designermärke. Hittade telefonnummer till huvudkontoret och ringde, stålsatt för att få ett fyrsiffrigt belopp och åtta månaders leveranstid.
"Hej, jag har en läckande kran här på Kungsholmen. Hur får jag tag på en ny insats?"
"Kungsholmen? Du, vi sitter på Söder. Om du kommer hit så skall du få en gratis. Släng dig på tunnelbanan nu så hinner du innan vi stänger."
Sagt och gjort, och jag fick en ny i näven. Total tid för fix 1 timme eller så. Inklusive restid.
Så de steg lite i min aktning.
*) När jag tar över världsherraväldet så kommer mitt första dekret att vara att allt som har med VVS att göra måste vara tydligt märkt med RSK nummer. På utsidan. Och inget tjafs som försvinner; nej det måste vara gjutet in i detaljen!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 730 inlägg
Det var dyrt! Mer än dubbelt av vad Byggma tar. Deras kilopris är 225 kr. Där hade hela kalaset inte kostat mer än 68 öre!L Lenny11 skrev:
Här ett annat exempel på ännu större prisskillnad.
Det tradiga med Hornbach lösvikt, är att det är styckepris på vissa saker..lagom kul när man ska ha 50 seegerringar / låsringar av lite olika dimensioner, vissa kostar 0:70 per styck, vissa kostar 0:80 per styck..🙄L Lenny11 skrev:
Brukar annars handla på Swedol, bultar i hållfasthet 12.9 för 179:- (plus moms) per kilo är helt ok.
Yamaha motorcykel, locket till oljepåfyllning, lite över 500 spänn, standardgänga, samma som till motorsågen, piratdel 39 kr på nätet, det blev inget Yamaha-lock 😀
Hornbach lösvikt är bra då det finns så mycket i den.L Lenny11 skrev:
Det är inte endast skruvar och muttrar som finns i lösviktshyllan väldigt lätt hänt att jag spenderar längre tid än planerat där när jag tittar vad som finns.
Självbyggare
· SE4
· 3 254 inlägg
+1 på denna rekommendation, om man har nära till Hornbach så har de ett knasigt stort sortiment av alla möjliga skruvförband i olika material. Är där ganska ofta och handlar en liten påse för några kronor, precis det jag behöver till ett projekt. Avskyr att ha lådvis med skrot jag aldrig kommer använda.L Lenny11 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/installerade-flakt-hotas-av-boter-pa-34-miljoner/
Intressant. Kulturhistoriskt område. Restaurangen lovar att ta bort fläkten. Kör vidare i 8 år ändå. Kommunen ilsknar till. Betala kommunen för intäkterna under dessa 8 år. el gå i fängelse.
Raka rör!
Raka rör!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer