mexitegel mexitegel skrev:
Svärmor och svärfar fick betala 60 kr/glaset för vanligt kranvatten häromveckan nere i Danmark.
1m³ rent dricksvatten från kran "hemma" kostar ca 50kr i genomsnitt inkl allt, borde vara straffbart att ens ta betalt för vatten på restauranger etc men såklart tjänar dem flesta mest på drycker 🙃

Exostor Exostor skrev:
Har ni noterat vad extra plåtar till en ugn kostar? Om man köper en inbyggnadsugn i billigare segmentet så är det samma pris att köpa en extra ugn med plåtar som att köpa till två plåtar och en långpanna till en ugn. Samma sak med extra hylla eller dörrfack till kylskåpet.
Köpte extraplåt billigt från Amazon. Lika bra som originalet.

• Gilla
Exostor och 2 till
  • Laddar…
F
Reservdelar är ju en sån grej vissa har sinnessjuka marginaler på.

En i släkten jobbar med en viss typ av maskiner som har fjärrkontroller som ofta pajjar. Hans företag har tidigare köpt dessa av maskintillverkaren för tusentals kronor, lagt på kanske 10% och sen sålt till slutkund. Han hittade sen samma fjärrkontroll på nån spansk butik för en tiondel av priset. Så nu köper han dom där och tar 90% marginalen själv.

Funkar väl tills slutkunderna hittar till den spanska butiken själva..

• Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Firman där jag jobbar fick betala 500kr ex moms + frakt för denna "adapter" från känd värmepumpstillverkare: [länk]

9,47kr i länken för de som inte orkar kolla :)
Och hur lång var leveranstiden? Dvs hos värmepumpstillverkaren.

M
E Emanuel01 skrev:
[länk]
Kunde ha köpt 2 sådana och få massa extra grejer till nästan halva priset :/
Jag har köpt dessa från biltema efter en vinter är skruvhuvudena bruna av rost vilket blir tydligt mot den blanka plattan….resten är ok

Behövde en ny bygel till lampan på en Peugeot 407 SW. Den gick inte att köpa utan behövde köpa en helt ny strålkastare a' 11.000:-. Visserligen xenon, men varför hela strålkastaren?
Min lokala mekaniker bockade till en ny för ingenting.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
RoTe
M munge skrev:
En backspegel kostar väl typiskt 5000-10000. Vilken bil har backspegel för 300?
Apropå, backspegelglasen hade blivit fula på min 18 år gamla BMW och BMW skulle ha ca 2000kr styck för originaldel, prima piratdel 150kr.

MrJay MrJay skrev:
6 träskruvar på Flinks Järn för typ 200kr. Inget speciellt med de, bara udda mått.
Kan rekommendera Hornbach som har skruv i lösvikt. Behövde några M4 muttrar. Kostnad 1:50.

• Hornbach etikett med pris för M4 sexkantsmutter. Priset är 1,50 kr, med nettovikt 0,003 kg och jämförpris 500,50 kr/kg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
F
L Lenny11 skrev:
Kan rekommendera Hornbach som har skruv i lösvikt. Behövde några M4 muttrar. Kostnad 1:50.
Byggmax också men ganska begränsat urval. Men toppen när man bara behöver ett fåtal.

L least skrev:
Och hur lång var leveranstiden? Dvs hos värmepumpstillverkaren.
Den var restad så jag kolla på en annan maskin vad den där adaptern var för något. Kund ville ha extern styrning. Slet isär en skrotad Panasonic innedel på firman och tog en kontakt där.
Fick den levererad efter 3-4veckor.

L Lenny11 skrev:
Bra tips och välkommen till forumet! Fungerar även på bland annat Bauhaus.

Påminner mig om när jag behövd lite klen slang typ spolarvätskeslang, se bilden nedan. Var dock osäker på exakt vilken sort jag ville ha så jag köpte en fem/sex femcentimeters bitar i lösvikt på Bauhaus. Killen i kassan såg mest besvärad ut när han registrerade struntbeloppen...

Bild på olika typer av slangar från Bauhaus med priser och specifikationer uppställda i ett rutnät, inklusive PVC-slangar och spiralslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
nikasp
MrJay MrJay skrev:
6 träskruvar på Flinks Järn för typ 200kr. Inget speciellt med de, bara udda mått.
Jag skruvade i vår andrabil och tänkte att de här 30 plåtskruvarna byter jag gärna till nya. Små svarteloxerade och kostade typ 25 kr styck på Skoda. De måste få utbildning i ”how to keep a straight face” när de delger priset. Blev en låda av samma typ för en liten bråkdel.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Cheesen
nikasp nikasp skrev:
Provar att starta en tråd med lite roligt/löjligt dyra grejer. Tänker i stil med att om man vill bli rånad som privatperson så bör man handla utan rabatter på Beijer eller Ahlsell.

Gick till lokala låsfirman efter några tryckesskruvar. Tänkte att de nog är löjligt dyra där, typ 25 spänn styck eller så. Blev lite förvånad när han sa 196 kr tack för fyra 90 mm M5 klippskruv 😀 (49 pesos per styck).
Som referens köpte jag två Aqara smarta dörrlås för superpris 1899 spänn styck.
Googlade vad en pvc foam board kostar efter att ha läst i en annan tråd.... Kände mig smått våldtagen av priset trots att jag inte ens tänkt köpa nån...3000 spänn för en 10mm skiva... Vågade inte kolla vad en 18mm kostade...

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Svärmor och svärfar fick betala 60 kr/glaset för vanligt kranvatten häromveckan nere i Danmark.
Ja, lär er att inte handla med danskar

Lite grann av äpplen och päron men 100 ml isopropanol (99,7%) för 57 spänn hos apotek Hjärtat jämfört med (60-<100%) hos Biltema för 100 kr/l, det sved i mitt snåla hjärta. Speciellt som jag bara skulle göra rent i batterifacket på Aimpointen. Jaja, billigare än att köra 14 mil ToR till Karlstad i varja fall.

• Ledsen
SusoDus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.