56 323 läst ·
142 svar
56k läst
142 svar
Det här var lite oväntat dyrt 🤑
Comfortbutiken är just ett sådant exempelE Emanuel01 skrev:
Skulle köpa en toastol IFÖ där men de var dyrare än IFÖ’s listpris, åkte till Finspång och det blev nästa 40% billigare
Precis så jag gjorde när en mätapparat, en turbidimeter, slutade fungera på jobbet , vattenlabbet på reningsverket i Kristinehamn , på 80-talet. Öppnade apparaten och upptäckte att en liten spindel hade tagit fel väg över kretskortet och kortslutit en IC-krets. Ringde Hach i Stockholm och gav dem kretsens nummer. De skickade kretsen packad i en t-shirt tillsammans med en lapp som sade att kretsen var så billig attt de inte nändes ta betalt för den för expeditionskostnaden var väldigt mycket mer än kretsens pris. Tog kortet och kretsen till den lokale radiohandlaren som snabbt bytte den medan jag väntade. Pris: en femtilapp i kaffekassan.Workingclasshero skrev:
Polare skulle byta en trasig elktronikmoj på en maskin på Astras line då den stod still. Hyffsat akut då line stod stilla. Ny moj 10k och 2 veckors leveranstid från maskintillverkaren i Italien. Han meckar då isär mojen, och på insidan av locket stod både leverantör och telefonnummer, han åkte de 2 milen till Älvsjö och fick den trasiga delen gratis.
Det är ungefär samma när det gäller aktuella fordonsdata. car.info har mer detaljer, som oftast inte är så intressanta. T.ex. massor av mått på detaljer på bilen. Sånt kanske kan vara intressant om man letar efter en bil för ett mycket specifikt användningsområde.RoTe skrev:
Transportstyrelsens websida är mer överskådlig, emrm.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 702 inlägg
eller bara köpa lösa skruvarE Emanuel01 skrev:
https://www.biltema.se/bygg/beslag/dorrbeslag/lasdetaljer/klippskruv-m5-x-90-mm-2-st-2000057366
Tyckte mina smeg plåtar va billiga😆. Å kan tipsa om www.reservex.se om man behöver reservdelar till vitvaror hushålsapparater elektronik. Köpt fack å lådor till hyffsade priser tycker jaExostor skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 730 inlägg
Ja, det här är ju motsatsen till trådens ämne, men jag har en iaf lite liknande historia.Workingclasshero skrev:
Polare skulle byta en trasig elktronikmoj på en maskin på Astras line då den stod still. Hyffsat akut då line stod stilla. Ny moj 10k och 2 veckors leveranstid från maskintillverkaren i Italien. Han meckar då isär mojen, och på insidan av locket stod både leverantör och telefonnummer, han åkte de 2 milen till Älvsjö och fick den trasiga delen gratis.
En kökskran som läckte så illa att jag fick stänga av vattnet till lägenheten innan jag gick ut, men vad f-n var det för fabrikat? Inte Mora/FM Mattson/Grohe eller någon av de vanliga.*) Gick runt med lite foton men hittade ingen som kunde hjälpa mig, och tipset att det inte fanns några riktiga experter "innanför tullarna".
Fick iaf slut napp på bildsök på nätet: Tapwell. Klart som f-n att det skulle vara något designermärke. Hittade telefonnummer till huvudkontoret och ringde, stålsatt för att få ett fyrsiffrigt belopp och åtta månaders leveranstid.
"Hej, jag har en läckande kran här på Kungsholmen. Hur får jag tag på en ny insats?"
"Kungsholmen? Du, vi sitter på Söder. Om du kommer hit så skall du få en gratis. Släng dig på tunnelbanan nu så hinner du innan vi stänger."
Sagt och gjort, och jag fick en ny i näven. Total tid för fix 1 timme eller så. Inklusive restid.
Så de steg lite i min aktning.
*) När jag tar över världsherraväldet så kommer mitt första dekret att vara att allt som har med VVS att göra måste vara tydligt märkt med RSK nummer. På utsidan. Och inget tjafs som försvinner; nej det måste vara gjutet in i detaljen!