45 422 läst ·
93 svar
45k läst
93 svar
Det har utfärdats ett patent på min idé
Sida 1 av 7
Har absolut inget att göra med hus. Men ger det ett försök ändå.
För ca 15 år sedan var jag med i en tävling där man skulle komma på en smart lösning med gps som inte fanns ännu. Tävlingen var finansierad av EU pengar och gällde studenter inom hela unionen med främsta fokus på universitetsstudenter. Den som vann skulle få hjälp att utveckla produkten av EU. Jag gjorde en rapport med hela produktbeskrivningen och skickade in den.
Jag vann inte men kom i topp 5. Då jag endast gick första året på gymnasiet la jag idén på hyllan för att damma av det senare.
Vi spolar fram till nutid. Jag fick nyligen upp i mitt nyhetsflöde att en produkt som i princip är identisk med den jag lämnade in på tävlingen. Produkten marknadsförs och säljs. Jag är nästan helt säker på att mitt tävlingsbidrag lämnades in ett decennium innan denna produkt började säljas.
Nu till min fråga:
Som ni säkert förstår hade det varit schysst med lite pengar från detta. Har jag något att stå på? Hur skulle jag gå tillväga i så fall?
Vet att jag antagligen borde kontakta jurist. Men vore bra att ha lite kött på benen innan jag eventuellt slöser mina pengar i onödan.
För ca 15 år sedan var jag med i en tävling där man skulle komma på en smart lösning med gps som inte fanns ännu. Tävlingen var finansierad av EU pengar och gällde studenter inom hela unionen med främsta fokus på universitetsstudenter. Den som vann skulle få hjälp att utveckla produkten av EU. Jag gjorde en rapport med hela produktbeskrivningen och skickade in den.
Jag vann inte men kom i topp 5. Då jag endast gick första året på gymnasiet la jag idén på hyllan för att damma av det senare.
Vi spolar fram till nutid. Jag fick nyligen upp i mitt nyhetsflöde att en produkt som i princip är identisk med den jag lämnade in på tävlingen. Produkten marknadsförs och säljs. Jag är nästan helt säker på att mitt tävlingsbidrag lämnades in ett decennium innan denna produkt började säljas.
Nu till min fråga:
Som ni säkert förstår hade det varit schysst med lite pengar från detta. Har jag något att stå på? Hur skulle jag gå tillväga i så fall?
Vet att jag antagligen borde kontakta jurist. Men vore bra att ha lite kött på benen innan jag eventuellt slöser mina pengar i onödan.
Om din tekniska lösning spreds till allmänheten t ex via press så gäller inte företagets patent. Det går inte att patentera allmänt spridda tekniska lösningar.
Men du har ingen rätt till denna tekniska lösningen, du patenterade den ju inte.
Men du har ingen rätt till denna tekniska lösningen, du patenterade den ju inte.
Så i praktiken innebär det att deras patent inte gäller? Vilket egentligen inte stoppar dem från att fortsätta sälja produkten.Claes Sörmland skrev:
Vinner jag något på att köra den processen?
Kan inte se att du har något att hämta här.R Rewrap skrev:
Har du inte själv skyddat din uppfinning så har du inget att komma med, utan får finna dig i att någon annan "snor" din uppfinning eller råkar uppfinna samma sak.
Däremot blir ju det nya patentet "ogiltigt" om det går att visa att exakt samma uppfinning var känd redan sedan tidigare. Svårt att se hur du skulle kunna dra nytta av det dock.
Om man kontaktar den som har patentet nu så kan man ju tänka sig att de tycker det är värt något att ha patentet och därför erbjuder TS en ekonomisk ersättning för att inte ogiltigförklara patentet.C cpalm skrev:
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Jag har jobbat en del med patentfrågor.
Nej, du har inget att hämta. Du har inte skyddat idén och därför kan andra uppfinna det en gång till och kommersialisera den.
För att ogiltigförklara ett existerande patent med hänvisning till "prior art", dvs att ide´n var känt tidigare, kräver framförallt en massa pengar för en patentjurist. Sedan räcker det inte med att du hade samma idé tidigare. Idén behöver vara känt inom public domain. Det finns ingen fast definition på det men att ha en teknisk idé publicerad i Sydpatagoniens ICA-tidning skulle nog inte godkännas. Däremot publicering i fackböcker eller vetenskapliga journaler skulle stjälpa nyhetsvärdet vilket är en rekvisit för godkännande av patent.
Det tråkiga är att den lille uppfinnaren nästan aldrig ha någon som helst chans mot större företag. Det är bara att lägga på hyllan. Istället kan man glädja sig åt att någon annan tyckte att idén var så bra att dom investerade pengar.
Nej, du har inget att hämta. Du har inte skyddat idén och därför kan andra uppfinna det en gång till och kommersialisera den.
För att ogiltigförklara ett existerande patent med hänvisning till "prior art", dvs att ide´n var känt tidigare, kräver framförallt en massa pengar för en patentjurist. Sedan räcker det inte med att du hade samma idé tidigare. Idén behöver vara känt inom public domain. Det finns ingen fast definition på det men att ha en teknisk idé publicerad i Sydpatagoniens ICA-tidning skulle nog inte godkännas. Däremot publicering i fackböcker eller vetenskapliga journaler skulle stjälpa nyhetsvärdet vilket är en rekvisit för godkännande av patent.
Det tråkiga är att den lille uppfinnaren nästan aldrig ha någon som helst chans mot större företag. Det är bara att lägga på hyllan. Istället kan man glädja sig åt att någon annan tyckte att idén var så bra att dom investerade pengar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Uppfann GPS:en gjorde han inte, men väl dystem som byggde på bl.a. GPS. Ett bra (eller sorgligt) exempel på någon som ödslat enorma mängder tid på patenttvister är han dock.
Säg inte det, när jag läste till civilingenjör på 80-talet ingick en kurs om juridik där patenträtt ingick, kursledaren berättade att IBM hade som praxis att upptäckter som internt på IBM ansågs 'svåra' att skydda med patent, men man ville hindra andra från att patentera senare, så man publicerade information om upptäckten i en liten oansenlig allmän tidning på den tyska ön Sylt, företrädesvis under vintern, då mycket få turister besöker Sylt. Sen hade man folk på plats som köpte upp alla lösnummer, så informationen var inte så spridd att alla kunde utnyttja den.T Thomas_Blekinge skrev:Jag har jobbat en del med patentfrågor.
Detta innebar att upptäckten var allmänt känd, och kunde inte patenteras.
Om detta är 100% sant går jag inte i god för, dessutom var det före Internet, men juridiskt fungerar det säkert.