Både januari o februari har varit varma, Har gjort av med 1200 kg pellets under dessa månader mot normala 1800 kg.. :)

Eftersom det är första säsongen jag eldar med ved tog jag i ordentligt och högg runt 40 kubik...jag har nog mer än hälften kvar :p

Jag är tacksam för den milda vintern, flyttade i September och snäll som jag var lämnade jag kvar halva vedmängden i förra huset...nu är den slut och jag får hanka mig fram på ved kluven i december, skapligt torr men inte är det bra heller.

Men nu är "boa" full med 85 kubik lösved, ger väl i runda slängar 50 travat.

Fast ni kan ge er den på att till nästa år åker priserna på energi upp...pelletsfabrikanterna fick taskig ekonomi i år och kompenserar säkert i höst. Elleverantörerna likadan, oavsett hur mycket eller lite vatten det kommer under sommaren så nog är det anledning att höja, oljan går upp osv.

Skönt det är med ved!!! Fast snart miljöbeskattar de väl mig säkert för att jag har en kamin fr 1808, kakelugnar och köksspisar...säkert värsta miljöboven enligt förståsigpåarna och därmed ska jag beskattas...PUCKON!

www.viksbergsgard.se

Denna säsong har jag eldat upp ca 17 kubik travat fram till nu.
Det är ju lite kvar innan man kan sluta elda så det kanske kommer gå ca 20 kubik totalt.

...i huset jag hyr ut och står för veden i har det hittils gått ca 60m3...hittils!....dax att köpa schuntreglering...och tejpa fönstren :) och isolera!!!

CurreOrrell skrev:
...i huset jag hyr ut och står för veden i har det hittils gått ca 60m3...hittils!....dax att köpa schuntreglering...och tejpa fönstren :) och isolera!!!
60m3, är inte det *mycket*. Har *aldrig* träffat någon som passerar 30m3... Är det att betrakta som sommarbonat ;-) ?

CurreOrrell skrev:
Kanske det är så att hyresgästen säljer vidare 30 kubik utan din vetskap och därmed bor billigt....:)

Huset är på 225m2 per våning (markplan och våning samt ouppvärmd vindsvåning), och ja, jag tycker att det är mycket ved. Tror han har ganska "varmt och skönt" uppe, samt att fönstren inte håller speciellt bra standard. (vad är energivärdet på ett fönster från -47? :P)
Skulle säkert gå mindre ved om JAG eldade, men jag ska försöka lösa saken till nästa vinter. Svårt med en hyresgäst som går ner för att fylla på förugnen varje halvtimme...

Bild på huset:

http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/86404-pelletsbraennare-i-oljekassett-funkar-det.html

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.