9 450 läst ·
37 svar
9k läst
37 svar
Det går inte åt mycket ved.
Jag är tacksam för den milda vintern, flyttade i September och snäll som jag var lämnade jag kvar halva vedmängden i förra huset...nu är den slut och jag får hanka mig fram på ved kluven i december, skapligt torr men inte är det bra heller.
Men nu är "boa" full med 85 kubik lösved, ger väl i runda slängar 50 travat.
Fast ni kan ge er den på att till nästa år åker priserna på energi upp...pelletsfabrikanterna fick taskig ekonomi i år och kompenserar säkert i höst. Elleverantörerna likadan, oavsett hur mycket eller lite vatten det kommer under sommaren så nog är det anledning att höja, oljan går upp osv.
Skönt det är med ved!!! Fast snart miljöbeskattar de väl mig säkert för att jag har en kamin fr 1808, kakelugnar och köksspisar...säkert värsta miljöboven enligt förståsigpåarna och därmed ska jag beskattas...PUCKON!
www.viksbergsgard.se
Men nu är "boa" full med 85 kubik lösved, ger väl i runda slängar 50 travat.
Fast ni kan ge er den på att till nästa år åker priserna på energi upp...pelletsfabrikanterna fick taskig ekonomi i år och kompenserar säkert i höst. Elleverantörerna likadan, oavsett hur mycket eller lite vatten det kommer under sommaren så nog är det anledning att höja, oljan går upp osv.
Skönt det är med ved!!! Fast snart miljöbeskattar de väl mig säkert för att jag har en kamin fr 1808, kakelugnar och köksspisar...säkert värsta miljöboven enligt förståsigpåarna och därmed ska jag beskattas...PUCKON!
www.viksbergsgard.se
...i huset jag hyr ut och står för veden i har det hittils gått ca 60m3...hittils!....dax att köpa schuntreglering...och tejpa fönstren
och isolera!!!
Huset är på 225m2 per våning (markplan och våning samt ouppvärmd vindsvåning), och ja, jag tycker att det är mycket ved. Tror han har ganska "varmt och skönt" uppe, samt att fönstren inte håller speciellt bra standard. (vad är energivärdet på ett fönster från -47?
)
Skulle säkert gå mindre ved om JAG eldade, men jag ska försöka lösa saken till nästa vinter. Svårt med en hyresgäst som går ner för att fylla på förugnen varje halvtimme...
Bild på huset:
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/86404-pelletsbraennare-i-oljekassett-funkar-det.html
Skulle säkert gå mindre ved om JAG eldade, men jag ska försöka lösa saken till nästa vinter. Svårt med en hyresgäst som går ner för att fylla på förugnen varje halvtimme...
Bild på huset:
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/86404-pelletsbraennare-i-oljekassett-funkar-det.html
Klicka här för att svara