9 451 läst ·
37 svar
9k läst
37 svar
Det går inte åt mycket ved.
Fast det är milt så går det inte mycket mindre energi av vad jag sett själv o vad folk runt i kring säger.. Det enda som jag kan tänka mej är att det är så fuktigt ute..
I mars månad hade vi en medeltemp på -6,5° då gick det ca 725 kg pellets o nu i nov så va medeltempen +2° o det gick 600 kg pellets.. Nu kommer ja inte ihåg om det va blåsigt o soligt i mars iof... :
Har samma pellets då som nu o jag har kontrollerat att brännaren är rätt justerad flera ggr..
I mars månad hade vi en medeltemp på -6,5° då gick det ca 725 kg pellets o nu i nov så va medeltempen +2° o det gick 600 kg pellets.. Nu kommer ja inte ihåg om det va blåsigt o soligt i mars iof... :
Har samma pellets då som nu o jag har kontrollerat att brännaren är rätt justerad flera ggr..
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Jag noterar samma sak i mitt system. Det gick inte åt mer nu när vi hade den lilla köldknäppen jämfört med när vi har haft 6-9 grader. Jag håller fortfarande på att försöka trimma förbrukningsdelen (reducera flöden och strypa) så det blir jämn värmeavgivning i hela huset och så att jag utnyttjar temperaturdiff maximalt. Jag misstänker att om returtemperaturen åker upp så får man stora "förluster" i det att energin blandas ut på en lägre temperaturnivå (vilket förmodligen händer när man ligger på höst-temperaturer som är just nu). Förmodligen är det också därför som det är så viktigt att balansera flödena i olika delsystem så att returtemperaturen är i stort sett konstant alldeles oavsett förbrukningsnivå/tilloppstemperatur. Eller?2an skrev:Fast det är milt så går det inte mycket mindre energi av vad jag sett själv o vad folk runt i kring säger.. Det enda som jag kan tänka mej är att det är så fuktigt ute..
I mars månad hade vi en medeltemp på -6,5° då gick det ca 725 kg pellets o nu i nov så va medeltempen +2° o det gick 600 kg pellets.. Nu kommer ja inte ihåg om det va blåsigt o soligt i mars iof... :
Har samma pellets då som nu o jag har kontrollerat att brännaren är rätt justerad flera ggr..
Har man bara plankgolv med lite kartong + plastmatta som golv så får man elda ganska mycket ändå när det är runt nolla på nätterna och det blåser.
Men jag har ju bra ventilation i huset iallafall
Men jag har ju bra ventilation i huset iallafall
Förbrukningen minskar kanske inte så mycket vid mildare medeltemp om det blåser vid sämre tätat hus.vedeldaren skrev:
Värmen blåser bort.
Tycker du att förbrukningen är jämförbar vid låsigt "mildväder" eller vid vindstilla svinkyla?
Vilket förhållande drar mest energi hos dig?
Kan man inte svara på frågan så här istället!!
Har det gått åt mindre ved eller ung samma..
Jag har ju inte kört Ved ivinter men det blir det nästa..
Men jag kör ju med pellets.. Och trots att jag bytt alla fönster till enegisparande. Bytten utterdörr samt tilläggs isolerat 40 kvm och lagt ner grov och fin golvvärme så har jag harft likvärdig förburkning som förra kalla vinter. Så detta Råa och dragiga väder kanske inte sänker energiförbrukningen.. i ett gammalt hus.
Har det gått åt mindre ved eller ung samma..
Jag har ju inte kört Ved ivinter men det blir det nästa..
Men jag kör ju med pellets.. Och trots att jag bytt alla fönster till enegisparande. Bytten utterdörr samt tilläggs isolerat 40 kvm och lagt ner grov och fin golvvärme så har jag harft likvärdig förburkning som förra kalla vinter. Så detta Råa och dragiga väder kanske inte sänker energiförbrukningen.. i ett gammalt hus.
roke skrev:
Jag kan ha -25 och vindstilla och måste elda lika mycket vid 0 gradigt och blåsigt som då.
När jag byggde min verkstad som är lika stor som huset till ytan hade jag bara asfabord som väggar ett tag, men jag tror nog fan det var lättare att hålla varmt där än i huset när det blåste.
Du kanske har ett förmånligare (varmare) inneklimat nu, än innan förbättringarna?Rodgeman skrev:Kan man inte svara på frågan så här istället!!
Har det gått åt mindre ved eller ung samma..
Jag har ju inte kört Ved ivinter men det blir det nästa..
Men jag kör ju med pellets.. Och trots att jag bytt alla fönster till enegisparande. Bytten utterdörr samt tilläggs isolerat 40 kvm och lagt ner grov och fin golvvärme så har jag harft likvärdig förburkning som förra kalla vinter. Så detta Råa och dragiga väder kanske inte sänker energiförbrukningen.. i ett gammalt hus.
blåsten verkar alltså ha en avkylande effekt som i praktiken inte är att föringa.vedeldaren skrev:
Första vintersäsongen, har inget att jämföra men uppskattningsvis har jag eldat upp 20-25 kubik från mitten av oktober -> dagsdato 12 april (snarare 25 än 20).
Eftersom vi flyttade in i november var det inte lätt få tag på ved och den ved jag fick tag på färdigkluven var lite för fuktig som jag blandade ut med ca: 10 kubik torr ved som fanns kvar.
Så uppskattningsvis bör det väl kunna gå åt 40-50 kubik på ett år beroende på hur kall vintern blir, har innetemp runt 22 grader (ja tacka den kära sambon för det =) ).
Vänl,,,
Eftersom vi flyttade in i november var det inte lätt få tag på ved och den ved jag fick tag på färdigkluven var lite för fuktig som jag blandade ut med ca: 10 kubik torr ved som fanns kvar.
Så uppskattningsvis bör det väl kunna gå åt 40-50 kubik på ett år beroende på hur kall vintern blir, har innetemp runt 22 grader (ja tacka den kära sambon för det =) ).
Vänl,,,