Majgårdarna
-8 ute i morse och jag eldade i lördags,
Frugan tyckte det var lite dåligt drag i duschen.
Ner och kollade tankarna.
35 grader ::)

 
shit pommesfritt allså. Elda i lördags, ja det var bara att elda på söndagskvällen för min del. Måste nog skaffa mig en 20 kubikstank och ett monster till vedpanna :)
 
Fast det är milt så går det inte mycket mindre energi av vad jag sett själv o vad folk runt i kring säger.. Det enda som jag kan tänka mej är att det är så fuktigt ute..

I mars månad hade vi en medeltemp på -6,5° då gick det ca 725 kg pellets o nu i nov så va medeltempen +2° o det gick 600 kg pellets.. Nu kommer ja inte ihåg om det va blåsigt o soligt i mars iof... ::)

Har samma pellets då som nu o jag har kontrollerat att brännaren är rätt justerad flera ggr..
 
2an skrev:
Fast det är milt så går det inte mycket mindre energi av vad jag sett själv o vad folk runt i kring säger.. Det enda som jag kan tänka mej är att det är så fuktigt ute..

I mars månad hade vi en medeltemp på -6,5° då gick det ca 725 kg pellets o nu i nov så va medeltempen +2° o det gick 600 kg pellets.. Nu kommer ja inte ihåg om det va blåsigt o soligt i mars iof...  ::)

Har samma pellets då som nu o jag har kontrollerat att brännaren är rätt justerad flera ggr..
Jag noterar samma sak i mitt system. Det gick inte åt mer nu när vi hade den lilla köldknäppen jämfört med när vi har haft 6-9 grader. Jag håller fortfarande på att försöka trimma förbrukningsdelen (reducera flöden och strypa) så det blir jämn värmeavgivning i hela huset och så att jag utnyttjar temperaturdiff maximalt. Jag misstänker att om returtemperaturen åker upp så får man stora "förluster" i det att energin blandas ut på en lägre temperaturnivå (vilket förmodligen händer när man ligger på höst-temperaturer som är just nu). Förmodligen är det också därför som det är så viktigt att balansera flödena i olika delsystem så att returtemperaturen är i stort sett konstant alldeles oavsett förbrukningsnivå/tilloppstemperatur. Eller?
 
Eldningsäsongen börjar ta slut.
En ovanligt mild vinter har gjort att förbrukningen blivit låg.
Jag har uppskattningsvis bränt ca 15 m3.
Hur är det med Er andra?
 
Har man bara plankgolv med lite kartong + plastmatta som golv så får man elda ganska mycket ändå när det är runt nolla på nätterna och det blåser.

Men jag har ju bra ventilation i huset iallafall :)
 
vedeldaren skrev:
Har man bara plankgolv med lite kartong + plastmatta som golv så får man elda ganska mycket ändå när det är runt nolla på nätterna och det blåser.

Men jag har ju bra ventilation i huset iallafall :)
Förbrukningen minskar kanske inte så mycket vid mildare medeltemp om det blåser vid sämre tätat hus.
Värmen blåser bort.

Tycker du att förbrukningen är jämförbar vid låsigt "mildväder" eller vid vindstilla svinkyla?
Vilket förhållande drar mest energi hos dig?
 
Kan man inte svara på frågan så här istället!!

Har det gått åt mindre ved eller ung samma..

Jag har ju inte kört Ved ivinter men det blir det nästa..

Men jag kör ju med pellets.. Och trots att jag bytt alla fönster till enegisparande. Bytten utterdörr samt tilläggs isolerat 40 kvm och lagt ner grov och fin golvvärme så har jag harft likvärdig förburkning som förra kalla vinter. Så detta Råa och dragiga väder kanske inte sänker energiförbrukningen.. i ett gammalt hus.
 
roke skrev:
Förbrukningen minskar kanske inte så mycket vid mildare medeltemp om det blåser vid sämre tätat hus.
Värmen blåser bort.

Tycker du att förbrukningen är jämförbar vid låsigt "mildväder" eller vid vindstilla svinkyla?
Vilket förhållande drar mest energi hos dig?

Jag kan ha -25 och vindstilla och måste elda lika mycket vid 0 gradigt och blåsigt som då.

När jag byggde min verkstad som är lika stor som huset till ytan hade jag bara asfabord som väggar ett tag, men jag tror nog fan det var lättare att hålla varmt där än i huset när det blåste.
 
Rodgeman skrev:
Kan man inte svara på frågan så här istället!!

Har det gått åt mindre ved eller ung samma..

Jag har ju inte kört Ved ivinter men det blir det nästa..

Men jag kör ju med pellets.. Och trots att jag bytt alla fönster till enegisparande. Bytten utterdörr samt tilläggs isolerat 40 kvm och lagt ner grov och fin golvvärme så har jag harft likvärdig förburkning som förra kalla vinter. Så detta Råa och dragiga väder kanske inte sänker energiförbrukningen.. i ett gammalt hus.
Du kanske har ett förmånligare (varmare) inneklimat nu, än innan förbättringarna?
 
vedeldaren skrev:
Jag kan ha -25 och vindstilla och måste elda lika mycket vid 0 gradigt och blåsigt som då.

När jag byggde min verkstad som är lika stor som huset till ytan hade jag bara asfabord som väggar ett tag, men jag tror nog fan det var lättare att hålla varmt där än i huset när det blåste.
blåsten verkar alltså ha en avkylande effekt som i praktiken inte är att föringa.
 
Kanske.. Inte lika dragigt iallfall.. samt att det är mycket tystare.. *ler*
 
Majgårdarna
Det blev lite kvar i min ved bod som rymmer ca 20 kubik.

Det gick åt mycket mer förra vintern
 
Första vintersäsongen, har inget att jämföra men uppskattningsvis har jag eldat upp 20-25 kubik från mitten av oktober -> dagsdato 12 april (snarare 25 än 20).

Eftersom vi flyttade in i november var det inte lätt få tag på ved och den ved jag fick tag på färdigkluven var lite för fuktig som jag blandade ut med ca: 10 kubik torr ved som fanns kvar.


Så uppskattningsvis bör det väl kunna gå åt 40-50 kubik på ett år beroende på hur kall vintern blir, har innetemp runt 22 grader (ja tacka den kära sambon för det =) ).

Vänl,,,
 
Majgårdarna
Gammal tråd men vilken varm Februari det har varit!
Februari 08 tände jag pannan 13 gånger
Februari 07 21 gånger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.