67 200 läst ·
154 svar
67k läst
154 svar
Det byggs ett flyktingboende 20 meter från vardagsrummet!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Jag upprepar det jag skrev på sidan 6 i tråden:Roland112 skrev:
Vi raderar inlägg som är off topic och inte hjälper TS i sin frågeställning. Inlägg på Byggahus.se ska följa svensk lag och vi som modererar har att följa lagen om yttrandefrihet och den om hets mot folkgrupp. Dessutom vill vi att - oavsett åsikter i integrationsfrågan - alla ska kunna hålla sams och prata om hus, bygge och renovering. Då får man hålla tillbaka lite här i Byggahus forum och prata om integrationsfrågorna hemma istället. Här hjälper vi varandra med huset.
Här är TS frågeställning:
avocadoo skrev:Jag & min man bor tillsammans med vår familj tillfälligt hos en släkting tills dess att vårt eget hus är färdigbyggt.
Den 21 januari fick min släkting ett brev från kommunen i brevlådan med ritningar för 2 byggnader på 345kvm som skulle byggas 35 meter från bostadshuset. Panik! Huset ligger väldigt vackert och är "riktat" mot en allé och flera gamla byggnader av högt kulturvärde. Husets vardagsrum med stora fönster, en altan i söderläge, en balkong på övervåningen är riktat mot det kommande bygget.
Dagen efter att grannyttrandet kom i brevlådan påbörjades markarbetena (respektfullt, i know...)
Vi bjöd hit projektledaren + en person från samhällsbyggnadsnämnden för att vi ville ha mer information, vi önskade insynsskydd osv. I slutet av mötet framkommer plötsligt att de har upptäckt att där paviljongerna skulle byggas så låg en dagvattenledning (som de grävde sönder) och nu ska byggnaderna flyttas 15 meter närmre bostadshuset. Detta utan att de tänker skicka ut nya ritningar eller handlingar och vi kommer inte få göra ett nytt grannyttrande. De har också flyttat infart och parkeringsplats (som kommer byggas längs med hela tomtgränsen). De har sagt att de kommer slutföra markarbetena innan bygglovet är färdigt.
Vi fick grannyttrandet 21:a januari. Den 8:e februari ska yttrandet in och den 11:e februari ska bygglovet upp i nämnden. Och redan i början av mars ska bygget vara färdigställt!
Finns det något vi kan göra?! Har de verkligen rätt att inte skicka ut några handlingar till oss när de flyttar byggnaderna 15 meter?
Värdet och attraktionen på fastigheten sjunker som en sten, utsikten helt förstörd, det kommer bli svårt att använda "framsidan" och uteplatsen (med badtunna) i söderläget.
Vi skulle ha accepterat det ursprungliga läget på bygget (35m från huset) men nu när det blir 20 meter ifrån och rakt utanför vardagsrummet så känns det oöverkomligt och helt oacceptabelt. Ett övergrepp!
Alla tips och råd på vart man kan vända sig uppskattas!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det är rätt enkelt. Här har man tydligt sagt att man inte vill ha politiksnack i detta forum. Då är det rimligt att radera sådant och ge varningar till folk som inte kan låta bli. Det finns maśsor med forum om man vill diskutera politik.Roland112 skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Måste också detta forum förstöras av flyktingdebatten? Räcker det inte med att precis varenda annat forum på hela j-vla internet är infesterat av detta ämne? Folk har det så bra ställt idag och så mycket fritid så de måste springa runt och bli bittra på allt och alla. Hoppas moderatorn låser denna tråd.
Man kan inte äga sin utsikt, vill man ha kvar den bör man se till att äga marken runt sin tomt.
Man kan inte äga sin utsikt, vill man ha kvar den bör man se till att äga marken runt sin tomt.
Det är väl helt naturligt att "hela j-vla internet är infesterat av detta ämne". Sverige är ju i ett läge där det är svårt att överblicka konsekvenserna på bostadsmarknaden, då många människor behöver bostad.Finndjävel skrev:Måste också detta forum förstöras av flyktingdebatten? Räcker det inte med att precis varenda annat forum på hela j-vla internet är infesterat av detta ämne? Folk har det så bra ställt idag och så mycket fritid så de måste springa runt och bli bittra på allt och alla. Hoppas moderatorn låser denna tråd.
Det hade varigt ytterst märkligt om människor varit förbjudna att yppa sina farhågor runt sitt område och boende. Framförallt med tanke på att många sitter med hög belåning och oroar sig för prisfall.
Som jag ser det är det två frågeställningar;
1. Kan myndigheterna flytta byggnaden 15 meter?
2. Sänker den nya byggnaden värdet på TS släktings bostad?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det handlar inte om skygglappar eller censur. Det handlar om att ta diskussionen på rätt ställe. Byggahus vill inte ha debatten här och det får man respektera oavsett vad man tycker. Vill man diskutera politik så finns flashback mfl sajter.
Jag begriper inte att vuxna människor har så svårt att förstå så enkel sak. Här är vi gäster och får respektera byggahus regler på samma sätt som vi vill att invandrare respekterar Sveriges regler. I den här tråden är det de invandringskritiska som gör det man klagar på invandrarna, nämligen vägrar att acceptera de regler som finns. Då brukar förslaget vara "Dra härifrån om det inte passar"...
I nästa tråd blir det de som är för invandringen som bryter mot reglerna och det är lika illa.
Vi får helt enkelt försöka inse att folk har olika åsikt i migrationsfrågor och diskutera det på annan plats.
Jag begriper inte att vuxna människor har så svårt att förstå så enkel sak. Här är vi gäster och får respektera byggahus regler på samma sätt som vi vill att invandrare respekterar Sveriges regler. I den här tråden är det de invandringskritiska som gör det man klagar på invandrarna, nämligen vägrar att acceptera de regler som finns. Då brukar förslaget vara "Dra härifrån om det inte passar"...
I nästa tråd blir det de som är för invandringen som bryter mot reglerna och det är lika illa.
Vi får helt enkelt försöka inse att folk har olika åsikt i migrationsfrågor och diskutera det på annan plats.
Klart att det är ett hett ämne. Många som kommer att få samma situation som TS har fått. Kommunen hittar lediga platser där man snabbt kan uppföra olika typer av byggnader. Då det ska gå snabbt så kommer kommunen att hoppa över lagar och förordningar så mycket de kan. Det är nog en hel del husägare som kommer att få erfara detta. Problemet är hur man ska hantera kommunen. I TS fall så kunde de enkelt acceptera TS förslag om avståndet som de har accepterat. En annan sak som kanske skulle kollas mer noggrant. Detta är ett typ av boende för kanske några hundra personer. Har kommunen tänkt på infrastrukturen runt detta. Hur är det med skolor, har de kapacitet mm.rickardg skrev:
Redigerat:
Jag tror inte att bygget går obemärkt förbi i tidningen. Dessa byggen brukar få rätt så mycket uppmärksamhet. Och kommunen räknar nog med att bygglovet kommer att överklagas till högsta instans.matsgran skrev:
Kommunen sitter lite i en rävsax eftersom alla nya asylsökande behöver tak över huvudet, och det är bråttom för att de redan är här.
Jag förstår att de vill bygga på egen mark och utanför detaljplanerat område eftersom det borde vara enklare för bygglovsprocessen.
Angående husvärdet tror jag att asylboenden blir vanligare och vanligare de närmaste åren, och nu i början är folk lite ovan och rädd för det, men efter ett tag borde det vara normallt at man har ett boende i byn, och då borde priserna normaliseras igen.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Nej, det kan du inte. Däremot om kommunen köper upp din fastighet så kan de bygga ut de på höjd, bredd och längd, utan att ta hänsyn till avstånd till tomtgräns osv. SÅLÄNGE ändamålet är asylmottagande.Robot Lawnmower skrev:
Det är bra Marlen att du håller efter oss då vi svävar ut för mycket.
Har själv fått inlägg raderat.
Vi bör hålla oss till frågan och hur TS släkting ska göra.
Tack för att du finns och håller efter denna sajt.
Har själv fått inlägg raderat.
Vi bör hålla oss till frågan och hur TS släkting ska göra.
Tack för att du finns och håller efter denna sajt.
Medlem
· Västernorrland
· 4 inlägg
Olyckligt att TS formulerade rubriken med ordet "flyktingboende" som helt fått tråden att spåra ur, kom igen till vad den egentligen handlar om, nämligen bygglovet!
Det var länge sedan jag läste så mycket dravel utanför Flashback. Generaliseringar och fördomar i en salig blandning.
Om sakfrågan i denna tråd, jag kallar TS för du.
1) Vi känner bara till din _uppfattning_, och den kan vara felaktig eftersom saker kan missförstås. Vi känner inte till kommunens version.
2) Om det är så att kommunen trixar och genar i kurvorna, så är enda sättet att komma åt det att själv INTE göra det, att känna till lagar och regler och vara saklig och korrekt.
3) Rådfråga en fastighetsjurist i en timme eller två.
4) Begär ut alla handlingar om den aktuella fastigheten (tomt-beteckningen) ur diaret. Då ser du om dina skrivelser registrerats och du kan läsa vad kommunen har angivit i ärendet. Om dina skrivelser inte registrerats ska du lämna dem personligen på kommunalhuset eller skicka som REK med mottagningsbevis.
5) Överklaga bygglovet till Länsstyrelsen. Begär inhibition, dvs att kommunen förbjuds att bygga innan Länsstyrelsen har behandlat ärendet. Det bör inte vara omöjligt om du kan visa att kommunen förfarit felaktigt.
6) Man kan ha åsikter om vad som påverkar värdet på en fastighet. Det finns dock inga möjligheter att stoppa ett bygglov pga förväntad påverkan på värdet på grannarnas fastigheter.
7) Om du så mycket som andas fördomar om flyktingar och invandring i din argumentation så kommer du sannolikt att få mycket svårare att få rätt.
8) Rättshaverister får sällan rätt eftersom de tjatar sönder sina argument.
Om sakfrågan i denna tråd, jag kallar TS för du.
1) Vi känner bara till din _uppfattning_, och den kan vara felaktig eftersom saker kan missförstås. Vi känner inte till kommunens version.
2) Om det är så att kommunen trixar och genar i kurvorna, så är enda sättet att komma åt det att själv INTE göra det, att känna till lagar och regler och vara saklig och korrekt.
3) Rådfråga en fastighetsjurist i en timme eller två.
4) Begär ut alla handlingar om den aktuella fastigheten (tomt-beteckningen) ur diaret. Då ser du om dina skrivelser registrerats och du kan läsa vad kommunen har angivit i ärendet. Om dina skrivelser inte registrerats ska du lämna dem personligen på kommunalhuset eller skicka som REK med mottagningsbevis.
5) Överklaga bygglovet till Länsstyrelsen. Begär inhibition, dvs att kommunen förbjuds att bygga innan Länsstyrelsen har behandlat ärendet. Det bör inte vara omöjligt om du kan visa att kommunen förfarit felaktigt.
6) Man kan ha åsikter om vad som påverkar värdet på en fastighet. Det finns dock inga möjligheter att stoppa ett bygglov pga förväntad påverkan på värdet på grannarnas fastigheter.
7) Om du så mycket som andas fördomar om flyktingar och invandring i din argumentation så kommer du sannolikt att få mycket svårare att få rätt.
8) Rättshaverister får sällan rätt eftersom de tjatar sönder sina argument.
Det är ju lite skillnad på ett område med hus runtomkring och ett, som i TS fall verkar ligga, avsides i ett naturskönt område. Målgruppen är helt olika för ett hus i villaförorten och ett som ligger på landsbygden.sysmali skrev:Ledsen för upprepning, men många fortsätter att skriva att fastighetspriserna "alltid sjunker". Det är inte korrekt.
Jag bor 50 meter från ett boende för ensamkommande barn i en relativt välmående förort till Stockholm. Husen runtomkring säljs och köps som vanligt. Enligt mig så har ingen värdeminskning skett här. Inte heller har brotten ökat i området.
Det hus tråden handlar om verkar vara ett hus som man väljer att bo i för att ha lugn och ro, nära till naturen och få vara ifred. Är man spekulant på ett hus i tätorten bryr man sig oftast inte om störningar på samma sätt; bussar, grannar inpå knuten, barn som leker, trafik, dörrförsäljare etc etc.
I TS fall minskar givetvis köplusten avsevärt för potentiella spekulanter som letar efter det som huset tidigare erbjöd, men som bygget till stor del tar bort. För de som vill bo i tätort är huset lika ointressant som tidigare på grund av läget.