67 200 läst ·
154 svar
67k läst
154 svar
Det byggs ett flyktingboende 20 meter från vardagsrummet!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fast det är ju inte riktigt så det är, allt och alla är inte lika inför lagen. Om kommuner och beslutsfattare vill så kan dom bara strunta i lagar och regler om man hänvisar till att man gör det för ett "gott ändamål". Ta bara tältlägret i Revingehed i Skåne som exempel, det överklagades och grannarna yttrade sig. Helt plötsligt klubbade man bara genom att det skulle byggas utan att först behandla överklagandena. Man ansåg helt plötsligt att det inte behövdes.Odjuret skrev:
Ett typexempel på att det är olika regler som gäller för olika personer och olika ändamål...vissa saker är "rätt" och står då över allt som gällt tidigare.avocadoo skrev:Det har tidigare sagts att området inte får bebyggas eftersom det har högt kulturvärde. Länsantikvarien har varit inblandad i alla tidigare byggen och på denna tomt som släktingen äger blev det för ett par år sedan avslag på en bygglovsansökan för en större friggebod...
Och ja, det är ett "tillfälligt" bygglov på 5 år.
Finns inget som pekar på att detta blir något tillfälligt. Behoven kommer att vara enorma under oöverskådlig tid framöver. Att politiker säger att något är tidsbegränsat är bara för att blidka oppositionen. Inte ens politikerna kan se in i framtiden och säga att det räcker med ett visst antal år och sen är allt som vanligt igen. Hur många gånger har inte tidigare löften från politikerna brutits och ändrats av nya politiker genom att man tagit nya beslut som kört över de gamla besluten.Anna_H skrev:Man bör kanske ha i åtanke att det här med flyktingförläggningar förhoppningsvis är tillfälliga grejer som försvinner om några år. Att det ska vara färdigbyggt redan i mars antyder ju att det är tillfälliga baracker som ska ställas dit och inte något permanent. Det förklarar isåfall troligen varför de kunnat bortse från det här med kulturområde.
Det kan kanske vara värt att kolla upp detta? Även om jag förstår det trista med den förstörda utsikten, så är det kanske onödigt att bråka allt för mycket om det är något som försvinner inom 2-3 år. Istället kanske lite eftergivenhet kan ge möjlighet att få bygga den där friggan, som en del av ett insynsskydd?
Momsen (oms) skulle också bara vara "tillfällig" då den infördes 1960 som en tillfällig omsättningsskatt på 4,2 procent...56 år och 25% senare har vi facit i hand vad som menas med tillfälligt då det är politiker som lovar något.
Redigerat:
Detta med detaljplan bör ni nog kolla för att det skall byggas enligt den men i övrigt gratulerar jag er. Ni kommer att få fina grannar som kommer att bemöta er med samma värme och kärlek som ni bemöter dem med. Får ni problem någon gång så gå in på boendet och prata om det på ett respektfullt sätt så har ni inga problem.
Det verkar som om ni tycker att flyktingar inte skall finnas i er närhet. Det är många som Sverige tagit emot senaste tiden och alla behöver bo någonstans. Själv bor jag i Malmö med massor av invandrare, här är det inte några 20 meter som gäller. Trots alla invandrare slår fastighetspriserna här nya rekord månad efter månad.
Vad gäller nya bostäder finns väl en regel att man kan klaga om det byggs närmare än 4,5 meter i tomtgränsen. Så vad klagar ni över?
Vad gäller nya bostäder finns väl en regel att man kan klaga om det byggs närmare än 4,5 meter i tomtgränsen. Så vad klagar ni över?
Som jag nämnt tidigare är detta utanför detaljplanerat område.HMS88 skrev:Detta med detaljplan bör ni nog kolla för att det skall byggas enligt den men i övrigt gratulerar jag er. Ni kommer att få fina grannar som kommer att bemöta er med samma värme och kärlek som ni bemöter dem med. Får ni problem någon gång så gå in på boendet och prata om det på ett respektfullt sätt så har ni inga problem.
Mycket oro här, kanske obefogat i delarna om kriminalitet mm.
Men det är ändå intressant hur den svenska sk demokratin fungerar, tycker ni inte?
I många fall känner sig den enskilde helt maktlös mot myndigheter av olika slag.
Som skrivits kan ju en kommun som bestämt sig för något, oavsett skäl, ofta göra nästan precis som den vill.
Lagarna är slippriga och går att runda på flera olika sätt för en myndighet.
Jag har en känsla av att detta är betydligt vanligare hos oss än i andra likvärdiga länder.
Men det är ändå intressant hur den svenska sk demokratin fungerar, tycker ni inte?
I många fall känner sig den enskilde helt maktlös mot myndigheter av olika slag.
Som skrivits kan ju en kommun som bestämt sig för något, oavsett skäl, ofta göra nästan precis som den vill.
Jag har en känsla av att detta är betydligt vanligare hos oss än i andra likvärdiga länder.
Medlem
· västerbotten
· 26 inlägg
Fy vilken mardröm, jag hade flyttat, tyvärr så lär nog huset bli svårsålt,
många potentiella köpare med nån form av självbevarelsedrift lär nog dra öronen åt sig..:/
många potentiella köpare med nån form av självbevarelsedrift lär nog dra öronen åt sig..:/
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Ts verkar bo i Stockholm. Flyttar man till ett område som inte är färdigbyggt i stora städer får man räkna med att utsikten kommer att förändras när nya byggnader uppförs. Är det speciellt flyktingarna som stör dig ts? Hade det varit bättre om man slagit upp en industrihall där istället?
Det verkar som många inte läst tråden från början.
Ts berättar att det är utanför detaljplan och att kommunen sagt i ca 30 år att där får inte byggas något men nu helt plötsligt så vill kommunen bygga själv där och det innan yttrande från grannarna kommit in.
Det är enligt mig ett övergrepp av kommunen.
Att dom hittar dagvatten ledning och flyttar det ännu närmre huset där Ts bor och inte tycker det är problem tyder på att det är bestämmt bland kommunledningen som måste bygga ett flyktingboende.
Mitt råd är att prata med jurist omgående och sen media. Sånt här översittar metoder ska inte kommunen få göra.
Ts berättar att det är utanför detaljplan och att kommunen sagt i ca 30 år att där får inte byggas något men nu helt plötsligt så vill kommunen bygga själv där och det innan yttrande från grannarna kommit in.
Det är enligt mig ett övergrepp av kommunen.
Att dom hittar dagvatten ledning och flyttar det ännu närmre huset där Ts bor och inte tycker det är problem tyder på att det är bestämmt bland kommunledningen som måste bygga ett flyktingboende.
Mitt råd är att prata med jurist omgående och sen media. Sånt här översittar metoder ska inte kommunen få göra.
Njae, det är nog betydligt värre ställt i de allra flesta andra länder. Jag har bott i ett par andra västliga länder som vi svenskar brukar lyfta upp som positiva exempel på hur man borde göra och kan direkt säga att det inte är bättre där. Dock är det sant att kommuner och myndigheter kan komma runt en hel del bestämmelser med hänvisning till samhällsintresset/-nyttan.karlmb skrev:Mycket oro här, kanske obefogat i delarna om kriminalitet mm.
Eftersom vi bor i en demokrati anses kommunen/landstinget/myndigheten, som ju är vald av en majoritet (tja, den diskussionen kan vi väl spara till ett annat tillfälle), representera samhället och därmed ha företräde när det gäller vilka intressen som prioriteras.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Ytterligare ett inlägg med ironi?HMS88 skrev:Detta med detaljplan bör ni nog kolla för att det skall byggas enligt den men i övrigt gratulerar jag er. Ni kommer att få fina grannar som kommer att bemöta er med samma värme och kärlek som ni bemöter dem med. Får ni problem någon gång så gå in på boendet och prata om det på ett respektfullt sätt så har ni inga problem.
Bor granne med skola. Föräldrar parkerar så att de blockerar ("ska bara lämna barnet"). Barnen kastar sten, och vid ett tillfälle saxar på våra hundar, trampar ner blommorna i vår trädgård och krossar våra fönster. Skolledningen lovar åtgärder men inget händer.MathiasS skrev:
Ja det vore bättre denna tråd låses och togs bort och att TS inlägg bara lyfte hur hen ska göra eftersom kommunen inte verkar följa bygglagen. Tror i dagens samhälle att trådar om flyktingar inte går att hålla så alla är nöjda! Släpper man allt fritt kommer folk kränka och hata den andra sidan. Jag känner redan att jag är lite kränkande mot den "andra sidan" i denna tråd med mina inlägg. Alla har ju rätt att tycka som dom vill men jag blir upprörd när man drar alla över en kam.Roland112 skrev:
Det förefaller mig som om kommunen är okänslig, dels för grannar och dels för den infekterade diskussion som garanterat kommer att uppstå - såväl i närområdet som på nätet. "Kommunen ska vara lomhörd för andra åsikter" förefaller vara ledstjärnan i fallet.
Det låter ju mycket märkligt att processen ska drivas igenom på det sätt som beskrivs, det borde finnas en rumsren opposition som kan driva den poltiska frågan i nämnd och kommunfullmäktige. Bortsett från de egna invändningar man måste göra.
Tramsandet om skadegörelse, oroligheter, fördelar/nackdelar med "mångkultur" och mer eller mindre insinuerade fientliga kommentarer bör kanske hållas till nätets skräpsajter tillsammans med det fascistiska tankegods det baseras på.
Det låter ju mycket märkligt att processen ska drivas igenom på det sätt som beskrivs, det borde finnas en rumsren opposition som kan driva den poltiska frågan i nämnd och kommunfullmäktige. Bortsett från de egna invändningar man måste göra.
Tramsandet om skadegörelse, oroligheter, fördelar/nackdelar med "mångkultur" och mer eller mindre insinuerade fientliga kommentarer bör kanske hållas till nätets skräpsajter tillsammans med det fascistiska tankegods det baseras på.