Byggahus.se

Det byggs ett flyktingboende 20 meter från vardagsrummet!

Status:
Stängd
  1. P
    Anonym
    Jag tycker synd om TS/släktingen.

Faktum är att all typ av verksamhet som läggs inpå ett bostadsområde påverkar, och vanligen i negativ bemärkelse. Bara en parkeringplats kommer förändra marken och området till det sämre, bygger man sedan lokal där ett stort antal människor skall vistas dygnet runt så kommer det naturligvis att påverka området.

Det ni kan göra är att protestera kommunens arbete, hur det gjorts upp och presenterats för er boende. Att flytta byggnaderna kommer påverka insyn, vilket ni också kan argumentera för. Likväl som att en parkeringsplats kommer påverka både luft och miljö.

Nu är det ju så att i Sverige idag får du inte ha några argument mot invandring för då stämplas du per automatik som rasist och ingen kommer lyssna på ett ord du säger. Så var saklig, lugn, och beskriv argumenten. Och använd dina ord försikigt.
    Lycka till.

• Svara
  2. A
    Medlem Nivå 1

Behöver de skicka ut nytt grannyttrande då när de flyttar byggnaden 15 meter? De har även flyttat en parkeringsplats och ändrat planlösningen i byggnaderna...

3. P
    Anonym
    Ring tidningarna (Inte Aftonbladet för då får du en rasiststämpel på dig och hela området) be dem undersöka vilken makt en kommun har att göra detta. Detta kommer belysa kommunens inblandning i frågan samt människornas demokratiska grund. Det är ju "ni" som röstat in komunalråden. Som gett dem makt att bestämma sådan här.

• Svara
  4. A
    Medlem Nivå 1
    Kommunen menar att "flytta 15 meter är en så pass liten ändring att de nog inte behöver skicka ut nya handlingar till intilliggande fastigheter"

5. A
    Medlem Nivå 1
    Vi blir så otroligt nonchalant bemötta från kommunens sida! Skickat ut brev till 10 politiker i samhällsbyggnadsnämnden. Fått 1 svar.

Mailat flera gånger och ringt och lämnat meddelanden till bygglovschefen - inget svar.

När jag ringer bygglovsenheten säger de bara "vi vet ingenting, ingenting är bestämt ännu, vi har inget ansvar för det här" "Vi ber chefen ringa upp, men hon är väldigt upptagen..."

Inget är klart - ändå så ska det igenom i byggnadsnämnden på torsdag... Och ingen information får vi!

6. M
    Medlem · Nivå 7
    Helt otroligt! Håller verkligen tummarna!

7. A
    Medlem Nivå 1
    Jag tycker att det är viktigt för ämnet. Min släkting bor här för att h*n inte vill ha några grannar nära intill och har inte haft det under de senaste 30 åren. Nu handlar om 30? 40? 50? (vi har ej fått någon info!) grannar i en byggnad på 350kvm. Inte om en familj. Eller två familjer. Och inte om ett företag där de som arbetar åker hem till natten. Det handlar om mer fordonstrafik, 6 parkeringsplatser precis utanför, ev. en lekplats, människor som grillar, spelar boll, leker, röker, umgås.

Det handlar INTE om vem eller vilka, utan det faktumet att någon faktiskt bor här sedan tidigare, betalat skatt i 40 år i den här kommunen och nu blir totalt överkörd och inte har något alls att säga till om. Man har inte ens respekten att vänta med markarbetena tills yttrandena är inne.

Sedan går det inte att förneka att detta innebär det en ökad säkerhetsrisk samt en sänkning av värdet på fastigheten.

8. H
    Medlem Nivå 9
    Utan att läst allt i tråden, har ni pratat med någon jurist? Advokatjouren och Villaägarna om man är medlem har man gratis rådgivning.

• Laddar…
  9. R
    Medlem Nivå 5
    Yttrandefrihet i allmänhet och YGL och TF i synnerhet handlar inte om rätten att framföra vilka åsikter man vill på privata webbsidor. Yttrandefrihet är ett förbud för staten (det allmänna) att stoppa åsikter. Ägare av en webbsidor, tidningar, eller anslagstavlor har rätt att välja vad som ska publiceras på dessa utan att behöva motivera detta.

Jag har en stor uppskattning för att BH håller infekterade ämnen som inte har med forumets syfte att göra borta. Bara ta bort allt, oavsett "åsikt", och låt dom som nu måste diskutera detta göra det någon annan stans. Det finns gott om fora för dylikt.

Eftersom flyktingboenden är en väldigt infekterad ärendetyp så kör helt säkert kommunen så nära reglernas gräns som dom vågar, just för att det inte ska överklagas i flera år. Om markarbetena redan är klara, vilket det låter som, så är er möjlighet att stoppa byggnaden i praktiken obefintliga. Om det hade varit någon annan typ av byggnad hade kommunen säkert varit villig att diskutera placering och göra processen mer normalt. Mitt råd är att pressa kommunen till att bygga insynsskydd och om möjligt skriftligen lova att permanent bygglov inte kommer sökas.

10. B
    Medlem Nivå 1
    Ja, absolut. Om du överklagar ändringen kommer den aldrig att gå igenom av Länsstyrelsen m fl.

11. K
    Medlem Nivå 8
    Va? Jo som jag skrev tidigare tycker jag att kommunen alltid ska följa reglerna men när de gör det så anser jag inte vi ska protestera oavsett vad som byggs där. Kan låta hårt, men jag är jävligt trött på snacket att vi ska självklart hjälpa folk men inte nära mig och med min hjälp! Sedan vet jag inte på vilket sätt ett flyktingboende kan eller ger TS psykologiska konsekvenser visst kan man fundera hur det kommer bli men att bli "hispig" hoppas jag verkligen TS slipper. Sen det ekonomiska, där säger de flesta i denna tråd att TS kommer förlora pengar på detta bygge, visst kan det ske men till hundra procent vet vi ju faktiskt inte. Sedan är det så att jag kan förstå att man som granne tycker det är jobbigt när det byggs något bredvid sitt hus. Men om man är rädd för att saker ska byggas varför inte köpa granntomten innan eller köpa hus där granntomterna redan är bebyggda med saker som man önskar ha som granne. Dessutom är TS inte ens berörd i lagens mening eftersom det är en bekant som tycks äga huset!

12. Fairlane
    Medlem · Nivå 11
    Roland112, läs vad TS skriver.

Om du eller jag inte vill ha ett flyktingboende bredvid oss eller om det är ok för oss har inte med saken att göra. TS har flera gånger förtydligat att det är ok om den ursprungliga platsen hålls. 20 meter eller 35 meter spelar väl ingen roll?

13. M
    Medlem Nivå 2
    Förutom en garanterad värdeminskning pga utsikt/insikt, solförsämringar etc så finns det en säkerhetsfråga kommunen bör ta ansvar för. Det handlar ju både om risken för "attentat" från såna som ogillar invandrare samt att de som kommer bo där kan ha genomgått väldigt traumatiska saker eller kanske rent av få utvisningsbeslut och kan därför må väligt dåligt.

• Laddar…
  14. B
    Medlem Nivå 1
  15. H
    Medlem · Nivå 12
    Det är riktigt tråkigt med kommuners "styre"

Tycker det är fel att kommuner ska få besluta om egna byggen när det är de som själva fattar besluten.
    Där hade det varit bra om nästa instans varit tvungna att godkänna komunens egna ärenden.

Vi har även sett flera fall i sverige när kommunens tjänstemän missbrukar sin ställning och ger konstiga bygglov till sej själva släktingar och vänner. Och "kör över oss vanliga"

Tänkvärt är att kommunerna tjänar pengar på högt flyktingmottagande, i allafall de två första åren.
    Så de har stort ekonomiskt intresse. Och långsiktig ekonomisk planering finns förmodligen inte i någon kommun idag. De sittande räknar kallt att ändå bli omvalda, och tyvärr blir de oftast det.

Att protestera eller överklaga ett beslut är iaf, vad man har rätt att göra,
    Samt kräva svar, media är inte så hjälpsamma i denna asylfråga tyvärr, har det varit en fabrik eller liknande då hade media varit mer hjälpsamma tyvärr.
    Som tidigare skrivit så vill jag inte bo direkt brevid en fabrik, skola, större affär eller asylboende. Skulle inte ens titta på ett sådant hus.

Regler ska följas även om kommunen behandlar sina egna ärenden.!!!