Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L Tommy Lövgren skrev:
Dom 43 miljarderna är fördelade på 2,2 miljoner sparare. Står inget i den länk du hänvisar till att det är nån överklass som tjänar miljarder.
Men ju mer pengar man har att placera, ju mer tjänar man på det, eller hur?
Hade man istället bestämt att 43 miljarder skattetryck ska tas bort via momsen så hade det fördelats mycket jämnare bland samhällsskikten, eftersom alla behöver ungefär lika mycket mat och även de som inte kan spara en krona idag skulle få ut något i plånboken. Kanske t o m kunna spara lite.
Skälet att inga röststarka grupper klagar högljutt på momsen är just att den är bra för höginkomsttagare.
Dessa stred hellre för att införa ISK.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
E eleson skrev:
Men ju mer pengar man har att placera, ju mer tjänar man på det, eller hur?
Hade man istället bestämt att 43 miljarder skattetryck ska tas bort via momsen så hade det fördelats mycket jämnare bland samhällsskikten, eftersom alla behöver ungefär lika mycket mat och även de som inte kan spara en krona idag skulle få ut något i plånboken. Kanske t o m kunna spara lite.
Skälet att inga röststarka grupper klagar högljutt på momsen är just att den är bra för höginkomsttagare.
Dessa stred hellre för att införa ISK.
Så är det så klart, men nu skrev sign Unikt namn att överklassen tjänade miljarder, finns inget i den länk hen hänvisar till som styrker det. Det var det jag svarade på, inget annat.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
S
O Olof B skrev:
Vad tror du gemene man prioriterar om det krisar?
El, värme, vatten, en bra bostad, en toalett, dusch mm. mm.
Eller vetskapen om att det finns en åklagare ifall det mot förmodan skulle behövas??
Kom ihåg att han bara är "nästan åklagare" :D

Sen kan vi väl generalisera lite mer, har man slips på sig när man jobbar så har man ett jobb som är fullständigt värdelöst när det krisar och man egentligen inte fyller någon egentlig funktion.
 
  • Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Kom ihåg att han bara är "nästan åklagare" :D

Sen kan vi väl generalisera lite mer, har man slips på sig när man jobbar så har man ett jobb som är fullständigt värdelöst när det krisar och man egentligen inte fyller någon egentlig funktion.
Om man bara är "nästan åklagare" då är man väl bara för klagare? (Jag kunde inte låta bli)
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
O Olof B skrev:
Vad tror du gemene man prioriterar om det krisar?
El, värme, vatten, en bra bostad, en toalett, dusch mm. mm.
Eller vetskapen om att det finns en åklagare ifall det mot förmodan skulle behövas??
Det viktigaste är kylen och värmen. Kalla bira behöver man. Resten kan man lösa. Åklagaren kanske man kan lägga i frysen och tina upp vid behov
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
K kortis skrev:
Skulle tro att ca 10 st klockskojjare hade exakt koll på ackorden. Och hur företaget fick gubbarna att göra mera på kortare tid är inget jag basunerar ut.
:rofl: Du är bara för skön. Har insyn som facklig företrädare men håller företagshemligheten hemlig om hur gubbarna började jobba bättre utan ackord.:rofl:
Har du skrivit på något tystandspliksavtal eller kommer du inte bara på hur det gick till.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag visste inte att tråden handlade om hantverkare som agerar oproffsigt!
Jag trodde tråden handlade om ifall det var rätt eller fel att Ts fått en faktura där det stod rådgivning. Den frågan utagerades redan i inlägg #13.

Sen har tråden levt ett eget liv och handlat om allt mellan himmel och jord. Givetvis har inriktningen varit hantverkare.

Kolla trådstart
 
F forsstugan skrev:
Kolla trådstart
Tack för tipset. Kan tipsa dig om att jag läst alla Ts inlägg. Det kanske du också borde testa?
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
Jag flyttade till hus från bostadsrätt för ca 8 år sedan, har anlitat "hantverkare" en gång för att dränera om runt huset. Visste att det skulle landa runt 100k då jag tog in offert och tittade runt vad jag skulle få för pengarna. Jag valde en välrenommerad firma (Häv och Gräv) då jag ville ha jobbet gjort så bra som möjligt. Tycker det var värt varje öre nu så här i efterhand, klart att det innan kändes i plånboken. Men resultatet bli väldigt väldigt bra. Har fått dränerat, nya brunnar, pumpbrunn och återställning med mera för dessa pengar.

Däremot ska jag nu i år måla om garage, hus och husgrund samt den inglasade verandan. Ett arbete som kommer ta många timmar men jag kommer göra det själv då jag är både väldigt envis att inte anlita hantverkare för minsta lilla och jag har god erfarenhet av att fått vara med i både trädgårdsarbete och fasadarbete tillsammans med min gamle far som var utbildad snickare men som nu inte längre finns i livet. Men du har rätt i att hantverkare är dyra och kan ta bra betalt om man inte kollar upp vad det egentligen gör för pengarna.
 
Unikt namn
L Tommy Lövgren skrev:
Dom 43 miljarderna är fördelade på 2,2 miljoner sparare. Står inget i den länk du hänvisar till att det är nån överklass som tjänar miljarder.
L Tommy Lövgren skrev:
Så är det så klart, men nu skrev sign Unikt namn att överklassen tjänade miljarder, finns inget i den länk hen hänvisar till som styrker det. Det var det jag svarade på, inget annat.
Jag trode det var uppenbart, men visst jag kan utveckla resonemanget.

Är tillgångar i Sverige fördelade jämnt?
Retoriskt fråga, det finns en klick miljardärer, ca 160 000 dollarmiljonärer och ca 1.6miljoner miljonärer och resten som inte har något nämnvärt kapital.

Att 2.2miljoner människor tjänat 40miljarder jämfört med om de skulle använda konton där vinster beskattas på traditionellt vis betyder ju uttryckligen att nästan 8 miljoner människor inte har en enda krona på ett isk. Givetvis är några barn osv men ändå.

Med reservation för att mobilkalkylerandet slagit snett.

160st dollarmiljardärers förmögenhet summeras till >160 dollar miljarder.

161 000st dollar miljonärers förmögenhet summeras till >161 dollar miljarder

1.6miljoner SEK-miljonärers förmögenhet summeras till >160 dollar miljarder.

Förutsatt att de flesta använder ISK, vilket är troligt då det är den absolut bästa sparformer för växande kapital, och att kapitalet växt ungefär lika mycket. (Vilket inte är troligt eftersom ultrarika troligen har heltids personer som förvaltar deras kapital, men ändå).
Så blir det blir det en jämn fördelning av 44miljarder mellan de 3 grupperna.

Men grupp 1 var ju bara 161st och den tredje gruppen 1.6miljoner stycken....
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tack för tipset. Kan tipsa dig om att jag läst alla Ts inlägg. Det kanske du också borde testa?
:thinking:Läs TS alla inlägg en gång till och även dina egna :seenoevil:

end off storry
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag trode det var uppenbart, men visst jag kan utveckla resonemanget.

Är tillgångar i Sverige fördelade jämnt?
Retoriskt fråga, det finns en klick miljardärer, ca 160 000 dollarmiljonärer och ca 1.6miljoner miljonärer och resten som inte har något nämnvärt kapital.

Att 2.2miljoner människor tjänat 40miljarder jämfört med om de skulle använda konton där vinster beskattas på traditionellt vis betyder ju uttryckligen att nästan 8 miljoner människor inte har en enda krona på ett isk. Givetvis är några barn osv men ändå.

Med reservation för att mobilkalkylerandet slagit snett.

160st dollarmiljardärers förmögenhet summeras till >160 dollar miljarder.

161 000st dollar miljonärers förmögenhet summeras till >161 dollar miljarder

1.6miljoner SEK-miljonärers förmögenhet summeras till >160 dollar miljarder.

Förutsatt att de flesta använder ISK, vilket är troligt då det är den absolut bästa sparformer för växande kapital, och att kapitalet växt ungefär lika mycket. (Vilket inte är troligt eftersom ultrarika troligen har heltids personer som förvaltar deras kapital, men ändå).
Så blir det blir det en jämn fördelning av 44miljarder mellan de 3 grupperna.

Men grupp 1 var ju bara 161st och den tredje gruppen 1.6miljoner stycken....
Så du menar alltså att det i Sverige finns 160 dollarmiljardärer som i snitt minskat sin skatt tack vare ISK med drygt 8 miljarder kronor vardera? (1 miljard dollar är drygt 8 miljarder SEK). Det är det du skriver i ditt räkneexempel. Det tvivlar jag starkt på att det har nån verklighetsförankring.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
:rofl: Du är bara för skön. Har insyn som facklig företrädare men håller företagshemligheten hemlig om hur gubbarna började jobba bättre utan ackord.:rofl:
Har du skrivit på något tystandspliksavtal eller kommer du inte bara på hur det gick till.
jisse hur puckad är du. Tror du att jag vill hjälpa alla arbetsgivare som läser här hur ma gör. Likaså hur LAS fungerar och tolkas, det finns många företag som är duktigt pålästa men många som inte är det och inte fan ska man skriva här hur de ur deras perspektiv borde göra. Man ska inte hjälpa arbetsgivare med tolkning av lagar och avtal det har de sina organisationer, fast det finns till och med arbetsgivare som ringer facket om hur de ska göra men de får sällan svar
 
K kortis skrev:
jisse hur puckad är du. Tror du att jag vill hjälpa alla arbetsgivare som läser här hur ma gör. Likaså hur LAS fungerar och tolkas, det finns många företag som är duktigt pålästa men många som inte är det och inte fan ska man skriva här hur de ur deras perspektiv borde göra. Man ska inte hjälpa arbetsgivare med tolkning av lagar och avtal det har de sina organisationer, fast det finns till och med arbetsgivare som ringer facket om hur de ska göra men de får sällan svar
Jaha, är du en sån där fackpamp som tycker att man ska blåsa arbetsgivare, inte vara hjälpsam?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.