140 658 läst ·
926 svar
141k läst
926 svar
Det är ni som göder hantverkarna!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Sänkta löner gör att fler kan komma i arbete, fler i arbete som betalar skatt gör att man kan sänka skatterna mer än man sänker lönerna. Det ger mer kvar i plånboken. Alla utom fackpamparna blir nöjda.Grizzlybjörnen123 skrev:
E eleson skrev:
Jag visste inte att tråden handlade om hantverkare som agerar oproffsigt!E eleson skrev:
Jag trodde tråden handlade om ifall det var rätt eller fel att Ts fått en faktura där det stod rådgivning. Den frågan utagerades redan i inlägg #13.
Sen har tråden levt ett eget liv och handlat om allt mellan himmel och jord. Givetvis har inriktningen varit hantverkare.
Den där ekvationen var något som kommunisterna envist hävdade skulle gå ihop sig. Idag är kommunisterna ett ganska utdöende släkte. Men tanken är god.N Nisken skrev:
Jag skulle inte heller ha klagat. Måste väl vara drömmen för de flesta att hitta hantverkare som bjuder på det mesta.D Danieln84 skrev:Det enda på fakturorna utöver arbetet var materialet jag köpte genom en av dem. De andra två fakturorna hade bara arbete.
Inga hyresfakturor, ställning hade de själva och det kostade inget extra. Övriga fakturor som t ex takstolar med leverans, betongbil mm gick direkt till mig.
Det mesta materialet köpte jag på egen hand då en bekant har byggvaruhandel, men han hade inte grundmålad panel i rätt bredd och längd hemma när det var dags att spika panel.
Utöver panel och lockläkt blev det diverse annat som behövdes samtidigt som köptes där för att slippa köra till två ställen, totalt material för ca 30k.
Håller med om att det verkar vara en dålig affärsidé, men jag klagade inte. Eller Jo, när jag granskade de medskickade fakturorna såg jag att han debiterat ett par tusen för lite för materialet så då fick jag ringa och påpeka det. När jag ringde och sa att jag fått fakturan svarade han lite avvaktande, han trodde nog att jag hade synpunkter åt andra hållet![]()
Men affärsidén? Njae. Jag får lite rysningar i kroppen faktiskt.
Fast det här är väl något av en utopi.N Nisken skrev:
Det absolut enda som är realistiskt är att lönerna för de som redan tjänar dåligt sänks ytterligare. Alla som tjänar ok till bra fortsätter att göra det och klyftorna växer. En ny underklass tar form.
De som tjänar mest har mest inflytande i skattepolitiken och kommer givetvis se till att de gynnas mest.
Se bara hur vanligt folk käbblar om någon hundralapp i jobbskatteavdrag medan överklassen tjänar miljarder på isk jämfört med traditionella värdepapperskonton och slopandet av värnskatten.
Det finns ingen brist av pengar, det är bara att de fördelas i huvudsak till de som redan har massor.
Ville man minska klyftorna skulle kapital beskattas högre än inkomst. Inte tvärt om...
Dom som tjänar miljarder är lätträknade, men det finns många som tjänar miljonerUnikt namn skrev:
Fast det här är väl något av en utopi.
Det absolut enda som är realistiskt är att lönerna för de som redan tjänar dåligt sänks ytterligare. Alla som tjänar ok till bra fortsätter att göra det och klyftorna växer. En ny underklass tar form.
De som tjänar mest har mest inflytande i skattepolitiken och kommer givetvis se till att de gynnas mest.
Se bara hur vanligt folk käbblar om någon hundralapp i jobbskatteavdrag medan överklassen tjänar miljarder på isk jämfört med traditionella värdepapperskonton och slopandet av värnskatten.
Det finns ingen brist av pengar, det är bara att de fördelas i huvudsak till de som redan har massor.
Ville man minska klyftorna skulle kapital beskattas högre än inkomst. Inte tvärt om...
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sparformen-isk-har-gett-ett-skattebortfall-pa-42-miljarderL Tommy Lövgren skrev:
Det var hur dessa 42miljarder fördelas jag syftade på. Men givetvis har småspararna fått sina brödsmulor...
Vad är det jag ska förklara? Läs innantill, utan ackord gick det åt färre mantimmar/projekt.Krille-72 skrev:
Ex en bil byggdes med färre mantimmar utan ackord än med ackord.
Och jag hade direkt insyn som facklig företrädare
Ända vettiga förklaringen måste då bli att ackorden var så fruktansvärt dåliga så arbetarna lusade sig extra mycket. När ackorden togs bort kände sig arbetarna manade att minska en aning på lösningen för att göra skäl för sin lön.K kortis skrev:
Har du en annan förklaring så lyssnar jag gärna. Normalt är det väldigt tydligt att folk kämpar hårdare när det finns möjlighet att tjäna mera pengar.
Men är möjligheten dålig eller usel så kan det istället bli en försämring i prestation.
Skulle tro att ca 10 st klockskojjare hade exakt koll på ackorden. Och hur företaget fick gubbarna att göra mera på kortare tid är inget jag basunerar ut.Krille-72 skrev:
Ända vettiga förklaringen måste då bli att ackorden var så fruktansvärt dåliga så arbetarna lusade sig extra mycket. När ackorden togs bort kände sig arbetarna manade att minska en aning på lösningen för att göra skäl för sin lön.
Har du en annan förklaring så lyssnar jag gärna. Normalt är det väldigt tydligt att folk kämpar hårdare när det finns möjlighet att tjäna mera pengar.
Men är möjligheten dålig eller usel så kan det istället bli en försämring i prestation.
Vad tror du gemene man prioriterar om det krisar?Krille-72 skrev:
Ursch och fy bubblan. Hur kan du som inte kan ett skit ha 42000 brutto? Medans jag som nästan är åklagare tjänar betydligt mindre.
Du har inga skulder skriver du! Av rättviseperspektiv ska du ta över mina skulder? Vore inte mer än rätt.
Vart är samhället egentligen på väg när sådana som du tjänar mer än sådana som mig? Du spottar indirekt på alla intellektuella i samhället utan att kanske själv vara medveten.
Men du är väl stereotypen för en man som Ts beskriver. Vit med spänd buk som luktar fis.
slår vad om att du inte ens bär slips när du jobbar...
El, värme, vatten, en bra bostad, en toalett, dusch mm. mm.
Eller vetskapen om att det finns en åklagare ifall det mot förmodan skulle behövas??