140 658 läst ·
926 svar
141k läst
926 svar
Det är ni som göder hantverkarna!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är till största delen företaget som ser till sitt eget bästa och tolkar lagar och avtal så det passar dom. Då är det arbetaren som kommer i kläm.Krille-72 skrev:
Kanske bland mindre bolag? Men bland större bolag kan det vara annorlunda.Grizzlybjörnen123 skrev:
Men jag har flera exempel där facket ställer till det för företag med 1-10 anställda. Och det lustiga är att det inte är företaget som blir drabbat utan de anställda .
Krille-72 skrev:
Haha ja det du INTE har exempel eller svar på är det jag verkligen väntar på
Vi kan nog tacka facket och Socialdemokraterna för att vi har det så bra idag
Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag kan ge exempel på det ..
Dom anställda var väldigt nöjda med arbetstider och dygnsvila osv men facket gick in och ändrade på allt till det sämre för som anställda. Hände för drygt 6 månader sen i en bekants bolag.
Det är anmärkningsvärt att dom anställa själva valt hur dom ville jobba...
Kollektivavtalet är tecknat av facket och sedan är det upp till företag och anställda att vara med.Forlowt skrev:
Grizzlybjörnen123 skrev:
Nej eller Jo.. man kan inte välja beroende på vilka företag man i sin tur servar. Det finns många krav. En anställd kan ej välja sitt kollektivavtal så vitt jag vet ?
Så antingen säger man upp större delen av avtalen och då personalen som hade timmarna eller så spelar man deras regler och får sämre tider.
Varför gick facket emot de anställda?Forlowt skrev:
Nej eller Jo.. man kan inte välja beroende på vilka företag man i sin tur servar. Det finns många krav. En anställd kan ej välja sitt kollektivavtal så vitt jag vet ?
Så antingen säger man upp större delen av avtalen och då personalen som hade timmarna eller så spelar man deras regler och får sämre tider.