Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Så blir det tyvärr när facket mopsar för mycket.
På vilket sätt har det med facket att göra?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är väl alltid en förutsättning? Att man försöker följa lagar och avtal. Det är oftast när man gåt utanför avtalet eller lagen som problem börjar.
Lägger snabbt till att det även kan bli problem när parter missuppfattat avtalet.
Det är till största delen företaget som ser till sitt eget bästa och tolkar lagar och avtal så det passar dom. Då är det arbetaren som kommer i kläm.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det är till största delen företaget som ser till sitt eget bästa och tolkar lagar och avtal så det passar dom. Då är det arbetaren som kommer i kläm.
Kanske bland mindre bolag? Men bland större bolag kan det vara annorlunda.

Men jag har flera exempel där facket ställer till det för företag med 1-10 anställda. Och det lustiga är att det inte är företaget som blir drabbat utan de anställda .
 
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
Kanske bland mindre bolag? Men bland större bolag kan det vara annorlunda.

Men jag har flera exempel där facket ställer till det för företag med 1-10 anställda. Och det lustiga är att det inte är företaget som blir drabbat utan de anställda .

Haha ja det du INTE har exempel eller svar på är det jag verkligen väntar på :)
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
P
Vi kan iaf tacka EU för att byggnads sk "granskningsavgift" försvann,ganska otroligt att dom kunde gå in och ta 1,5% av alla anställdas lön,även icke medlemmar.
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Kanske bland mindre bolag? Men bland större bolag kan det vara annorlunda.

Men jag har flera exempel där facket ställer till det för företag med 1-10 anställda. Och det lustiga är att det inte är företaget som blir drabbat utan de anställda .
Berätta hur
 
Vi kan nog tacka facket och Socialdemokraterna för att vi har det så bra idag:cool:
 
  • Gilla
frippmeister74 och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Berätta hur

Jag kan ge exempel på det ..

Dom anställda var väldigt nöjda med arbetstider och dygnsvila osv men facket gick in och ändrade på allt till det sämre för som anställda. Hände för drygt 6 månader sen i en bekants bolag.

Det är anmärkningsvärt att dom anställa själva valt hur dom ville jobba...
 
Sittställning Forlowt skrev:
Jag kan ge exempel på det ..

Dom anställda var väldigt nöjda med arbetstider och dygnsvila osv men facket gick in och ändrade på allt till det sämre för som anställda. Hände för drygt 6 månader sen i en bekants bolag.

Det är anmärkningsvärt att dom anställa själva valt hur dom ville jobba...
Kollektivavtalet är tecknat av facket och sedan är det upp till företag och anställda att vara med.
 
Sittställning
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Kollektivavtalet är tecknat av facket och sedan är det upp till företag och anställda att vara med.

Nej eller Jo.. man kan inte välja beroende på vilka företag man i sin tur servar. Det finns många krav. En anställd kan ej välja sitt kollektivavtal så vitt jag vet ?

Så antingen säger man upp större delen av avtalen och då personalen som hade timmarna eller så spelar man deras regler och får sämre tider.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Nej eller Jo.. man kan inte välja beroende på vilka företag man i sin tur servar. Det finns många krav. En anställd kan ej välja sitt kollektivavtal så vitt jag vet ?

Så antingen säger man upp större delen av avtalen och då personalen som hade timmarna eller så spelar man deras regler och får sämre tider.
Varför gick facket emot de anställda?
 
Sittställning
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför gick facket emot de anställda?

För att dom arbetade tider facket inte gillade, trots att det var självvalt.
 
Sittställning Forlowt skrev:
För att dom arbetade tider facket inte gillade, trots att det var självvalt.
Källa
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vem behöver en åklagare om det krisar?
Då tar folk lagen i egna händer
Nä det gör de inte de har bara stor käft
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Sen finns det företag som säger upp personal utan att ha saklig grund till det och skiter helt i vad facket säger
Ja och då ska det kosta, brukade göra det hos oss
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.