T Takstolsnissen skrev:
Om jag förstår dina måttangivelser rätt så borde det bli något sånt här:
[bild]

Stämmer detta?
Inte riktigt, jag misstolkade ett mått, och det är måttet från 3250 från fasad till karm, ska var 2190. fönstrena ska vara centrerade, och den långa delen hamnar då till höger utifrån denna vyn.

Vi har nog kommit fram till en lösning, men tror inte den är så vanlig? bifogar en bild. Vad tror ni om man bygger på detta sätt? Dvs man bygger balkar ut från befintlig fasad till nya.

bhGdqqx.jpg

S Samwest skrev:
Vi har nog kommit fram till en lösning, men tror inte den är så vanlig? bifogar en bild. Vad tror ni om man bygger på detta sätt? Dvs man bygger balkar ut från befintlig fasad till nya.

[bild]
Jag räknade lite snabbt på ett sådant alternativ och det blir väldigt tätt med reglar med limträ alt. Kerto. Som jag nämnde lite längre upp skulle man kunna lägga två par balkar tvärs garaget På vardera sida om nock och då kunna använda konstruktionsvirke som takreglar. Dock skulle jag föreslå att de två balkarna är i stål då limträalternativet gav stora dimensioner.?

• Gilla
Samwest
  • Laddar…
Skulle jag göra detta själv skulle jag göra enl denna princip:

Takstolar enl. snittet
Om det är så ni vill ha takstolen, tänker mest på utsticket och takfotshöjd, även vilken höjd det blir på stomme och önskad öppning på garageporten. H-Balken kommer ju bli ganska ordentlig med den spännvidden.
Ritning av en takstol med måttangivelser, indikerar höjd av stomme, takfotshöjd och öppning för garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen är det stora problemet snöifckan som blir här, det ger ju stora extra snölastera som måste tas hand om.
Vilket medför att vi får dubbla takstolar på ca c/c 600 (snabbt dimensionerat):
Ritning med mått på takstolar för garage, inkluderar detaljer för snötacksbelastning och takfotshöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att inte få så tätt mellan takstolarna så måste man höja takfotshöjden, ganska ordentligt.
Alternativt om det ska till en innervägg eller att man kan lägga in en balk med en pelare i centrum.

• Gilla
Samwest
  • Laddar…
Såhär får det nog bli, även fast jag på något sätt helst hade sluppit bygga en ny innervägg.
5i59nZll.jpg

S Samwest skrev:
Såhär får det nog bli, även fast jag på något sätt helst hade sluppit bygga en ny innervägg.
[bild]
Tänk bara på hur du ska lösa lutningen på ett bra sätt. Det positiva är ju att du får högt i tak.

• Gilla
Samwest
  • Laddar…
T Takstolsnissen skrev:
Tänk bara på hur du ska lösa lutningen på ett bra sätt. Det positiva är ju att du får högt i tak.
Oj, det skulle stå luftningen.

• Gilla
Samwest
  • Laddar…
T Takstolsnissen skrev:
Ja så är det taklutningen bör man få till, men ju mer jag tänker desto mindre vill jag gärna bygga upp en ny bärande innervägg.. Men ser ingen annan lösning just nu.

S Samwest skrev:
Ja så är det taklutningen bör man få till, men ju mer jag tänker desto mindre vill jag gärna bygga upp en ny bärande innervägg.. Men ser ingen annan lösning just nu.
Lösningen med takstolar kändes för dyr eller?

Inlägg #29, Nockbalk i limträ/stål med takreglar av konstruktionsvirke alt limträ/kerto. Bygger lite och luftningen av taket är lätt att få till. Detta hade jag kört på.

• Gilla
Samwest
  • Laddar…
T Takstolsnissen skrev:
Lösningen med takstolar kändes för dyr eller?
Nej inte alls, då limträbalkarna blir galet dyra också. Det var bara att taklutningen blev så låg och nu med den nya principen så har vi fått till taklutningen samt högre inner tak, samt så kan jag använda tegelpannor.

B bossespecial skrev:
Inlägg #29, Nockbalk i limträ/stål med takreglar av konstruktionsvirke alt limträ/kerto. Bygger lite och luftningen av taket är lätt att få till. Detta hade jag kört på.
Ja detta låter bra om det går att få till, men har lekt lite i något dimensioneringsverktyg men får inte till detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.