1 004 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Parallell vägg längs takstolar - Bärande?
Hej,
Återigen, en av forumets kanske vanligaste fråga. Tro mig, jag har sökt ihjäl mig på forumet för att finna ett bra svar - utan resultat.
Vi planerar att öppna upp en del av köksväggen i samband med köksrenovering i vårat Hjältevadshus från -68.
Jag bifogar några bilder som kan förtydliga planerat ingrepp.
Bild 1.
Planritning med röd markering som visar del av vägg som behöver rivas.
Visa bilaga 861972
Bild 2.
Foto taget uppe på vinden som förklarar väggens riktning. Köksväggen går alltså mellan takstolarna.
Visa bilaga 861974
Finns det någon/några experter, som med hjälp av den här infon kan dra någon slutsats om köksväggen är bärande eller inte?
Tack på förhand!
Återigen, en av forumets kanske vanligaste fråga. Tro mig, jag har sökt ihjäl mig på forumet för att finna ett bra svar - utan resultat.
Vi planerar att öppna upp en del av köksväggen i samband med köksrenovering i vårat Hjältevadshus från -68.
Jag bifogar några bilder som kan förtydliga planerat ingrepp.
Bild 1.
Planritning med röd markering som visar del av vägg som behöver rivas.
Visa bilaga 861972
Bild 2.
Foto taget uppe på vinden som förklarar väggens riktning. Köksväggen går alltså mellan takstolarna.
Visa bilaga 861974
Finns det någon/några experter, som med hjälp av den här infon kan dra någon slutsats om köksväggen är bärande eller inte?
Tack på förhand!
Tyvärr inte. Jag har begärt utdrag av konstruktionsritning (som jag hoppas dom har) från byggnadsnämnden men ännu inte fått något svar. Jag har bara fasad- och planritningar just nu, tyvärr.K Kane skrev:
Jag var precis upp och fotade (bilden som är bifogad) på vinden och kunde konstatera att väggen går som jag beskriver. Jag har däremot inte lyft på isoleringen för att se ifall det går något bjälklag mellan takstolarna.
Hur gick det med detta? Är i liknande situation
Det visade sig att väggen inte var bärande. Jag anlitade två snickare, med konstruktörsutbildning, där bägge två kunde konstatera att det var ok att riva.
Klicka här för att svara