10 341 läst ·
40 svar
10k läst
40 svar
Designa takstolar med lång spännvid, en riktig utmaning.
Hej är i takt med att göra en tillbyggnad. Jag sitter här funderar över hur jag ska lösa mitt problem. Har fått ett takstolsförslag designat till mig.
Tillbyggnad ska byggas ut på gavelsida av huset, och där har vi 2 fönster på övervåningen med 3670mm från plåtbläck till golv(betong)
Storleken blir 6.5x10m. Jag får inte till någon ordentligt lutning på taket, är det någon som vet om denna lutning är okej? Är det ens okej med plåttak på detta?
Jag skulle vilja ha minst 14-16 grader. Går det ens att få till på så låg höjd?

Tillbyggnad ska byggas ut på gavelsida av huset, och där har vi 2 fönster på övervåningen med 3670mm från plåtbläck till golv(betong)
Storleken blir 6.5x10m. Jag får inte till någon ordentligt lutning på taket, är det någon som vet om denna lutning är okej? Är det ens okej med plåttak på detta?
Jag skulle vilja ha minst 14-16 grader. Går det ens att få till på så låg höjd?

Hej! Du kan säkert få bättre svar än mitt på denna fråga. Men tänker att jag kör ändå eftersom att det här forumet alltid hjälper mig så bra!
Plåttak går bra på lutningen. Det brukar stå maxlutning på försäljares hemsidor. Så vet du att det du köper klarar lutningen. Men dubbelfalsat Plåttak klarar lägre lutningar än din.
Sen brukar jag kolla på träguiden:
https://www.traguiden.se/konstrukti...el---tabeller/tak/w-takstol-taklutning-14-14/
Hoppas det kan vara till nån hjälp!
Plåttak går bra på lutningen. Det brukar stå maxlutning på försäljares hemsidor. Så vet du att det du köper klarar lutningen. Men dubbelfalsat Plåttak klarar lägre lutningar än din.
https://www.traguiden.se/konstrukti...el---tabeller/tak/w-takstol-taklutning-14-14/
Tack för svaret! Jag försöker hitta en plåt som är tegelimitation men dom kräver tydligen 14`grader dom med!T theresesvensson skrev:Hej! Du kan säkert få bättre svar än mitt på denna fråga. Men tänker att jag kör ändå eftersom att det här forumet alltid hjälper mig så bra!
[länk]
Det är absolut ett alternativ, men det får bli som sista utväg, då jag fått beviljat bygglov med nurvarande tanke. Mätningen var inte exakt när jag skickade in.T Takläggare skrev:
Tack för tipset!
Går alltid att skicka in en ändring ifall du måste göra på annat sätt, på så sätt behöver du inte ansöka om nytt bygglov utan ändra den du skickat in.S Samwest skrev:
Här om dagen satt jag och funderade över en ny lösning på mitt problem, jag kom på denna ide, vad tror ni om detta? På detta sätt får jag upp höjden förbi fönstret. Men är det estetiskt rätt? Lilla taket får bli så bredd så att fönster går att öppna Nocken på lilla taket hamnar precis under det bakre fönstret ungefär. Första tanken är snö, kommer det funka?

Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Åh, jag hade valt takterass om det är najs solförhållanden och passande rum bakom.
Eller valmat tak! så takets högsta punkt är mitt på närmst bef. fasad. Och som sedan sluttar ner åt tre håll. Det tycker jag passar bra med låglutande sadeltak.
Eller valmat tak! så takets högsta punkt är mitt på närmst bef. fasad. Och som sedan sluttar ner åt tre håll. Det tycker jag passar bra med låglutande sadeltak.
Jag får kolla upp om det är möjligt med pulpettak. Men misstänker att den behöver samma höjd. Vi har bara 3670mm till fönsterbläck och garaget blir ca 6500mm brett.Johannes Carlsson skrev:
Hmm, vet inte om jag fattat nåt fel nu eftersom att jag fick en så annorlunda siffra...MEN
Om du först av allt tänkte att takstolarna skulle sitta som i ditt bef hus (samma riktning); men att det inte får bli för högt för att fönstren där på ovanvåningen inte ska täckas över kan det inte bli så här då med lutningen:
Om du först av allt tänkte att takstolarna skulle sitta som i ditt bef hus (samma riktning); men att det inte får bli för högt för att fönstren där på ovanvåningen inte ska täckas över kan det inte bli så här då med lutningen:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Inte tror jag lutningen blir nå större problem på ritningen men det enda som slår mig är väl att underliggaren ser klen ut. I huvudet borde det bli en rejält krallig sådan om man tänker sig att snön blir liggandes på taket. Nu känns det mer som man utgår ifrån att allt alltid glider av direkt och takstolen bär sig själv och tak enbart. Kanske till och med på gränsen.
Men jag är ingen konstruktör ska sägas och inte ser man alla mått fullt ut på ritningen heller.
Men jag är ingen konstruktör ska sägas och inte ser man alla mått fullt ut på ritningen heller.