305 051 läst ·
2 331 svar
305k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Fast det är lite mer krävande att backa lastbil med släp än vad det är att backa ett be ekipage
När man tar CE läser man ju iaf lite om lastsäkring och får (förhoppningsvis en respekt för massan när man framför ett fordon).et finns ju så många fordonskombinationer att man inte kan ha en utbildning för varje. Jag har aldrig kört eller kopplat semitrailer, men har ändå behörighet för det. (tog nyligen CE med släpvagn). Kan ju säga att jag kommer vara väääldigt försiktig första gången jag provar,P PappasHammare skrev:Det där med att få något på köpet finns ju fortfarande kvar vilket är klart konstigt.
Man har ju tagit bort automatisk Akort vid B.
CE eller DE borde inte ge automatisk BE.
För vad har en 15meters buss med släp eller 25meters trailerdragar-ekipage likhet med en B-bil med släp mer än allt är fordon.
De kräver rätt olika hantering.
Däremot känns det lite lättare att backa personbil med släp efter att ha backat ett antal timmar med ett 18m ekipage med dubbla leder.
Men jag håller med om att man borde förenkla reglerna för B kort. Helst inget släp alls och en liten uppkörning (som kan göras i samband med B kortet om man vill) för att få köra lätt släp, eller också bara 750kg och BE för resten.3500kg gränsen på totalvikt känns bara som att den finns eftersom det är enkelt att kontrollera.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Är typ samma sak att backa ett semitrailer ekipage som vilken personbil med släp lite längre inte alls som att backa en riktig lastbil med släp
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Vem har sagt något om att just bara backa?
Jag menar att allmänt köra ekipaget.. Ett tungt personbils ekipage är klart mer rörligt och snabbare än ett lastbilsekipage. Tycker nog att man kan behöva få visa att man kan tygla sig i körningen. Hur svårt ska det vara om man anser sig vara så bra att köra ett CE ekipage?
Jag menar att allmänt köra ekipaget.. Ett tungt personbils ekipage är klart mer rörligt och snabbare än ett lastbilsekipage. Tycker nog att man kan behöva få visa att man kan tygla sig i körningen. Hur svårt ska det vara om man anser sig vara så bra att köra ett CE ekipage?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Klara man att framföra en lastbil med släp så är det en barnlek att köra bil med släp buss med släp är exakt samma som personbil fast med ett långt dragfordon
Håller helt och hållet med om det!D Dsl skrev:När man tar CE läser man ju iaf lite om lastsäkring och får (förhoppningsvis en respekt för massan när man framför ett fordon).et finns ju så många fordonskombinationer att man inte kan ha en utbildning för varje. Jag har aldrig kört eller kopplat semitrailer, men har ändå behörighet för det. (tog nyligen CE med släpvagn). Kan ju säga att jag kommer vara väääldigt försiktig första gången jag provar,
Däremot känns det lite lättare att backa personbil med släp efter att ha backat ett antal timmar med ett 18m ekipage med dubbla leder.
Men jag håller med om att man borde förenkla reglerna för B kort. Helst inget släp alls och en liten uppkörning (som kan göras i samband med B kortet om man vill) för att få köra lätt släp, eller också bara 750kg och BE för resten.3500kg gränsen på totalvikt känns bara som att den finns eftersom det är enkelt att kontrollera.
B inget släp.
B+ 750kg med motsvarande B96 uppkörning
BE som idag.
Kombinera det med en mindre uppkörning och kortare uppfräshningsteori vart 5:e år för de behörigheter man vill ha kvar för att visa att man fortfarande kan köra, har tagit till sig nya regler och att man fortfarande har hälsa och synen i behåll. Jag hade GLADELIGEN betalat en tusenlapp vart femte år för denna uppkörning om jag visste att "alla" andra trafikanter också gör den. Alla gamla behörigheter hade således uppdaterats under en 5-årsperiod och alla gamla gratis A-kort, motorfordon 2 osv osv hade städats bort.
(Och lägg till automatisk konfiskering av fordon när man kör utan korrekt körkort)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 207 inlägg
Nu är det ju det där med att lösa problem som inte behöver lösas. Hur mycket olyckor med släp är det egentligen och hur allvarliga är de?
Jag killgissar att folk som tar släpet till tippen och/eller bygghandeln i praktiken är ett ickeproblem.
Jag killgissar att folk som tar släpet till tippen och/eller bygghandeln i praktiken är ett ickeproblem.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 871 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 871 inlägg
Jag håller med. Och att man klarar en uppkörning betyder ju inte i sig att man är lämplig.Nötegårdsgubben skrev:
Se bara på alla med B-körkort (som jag antar att de har) som inte klarar av att skrapa rutorna innan de åker iväg. Både igår och idag har jag mött en bil (inte samma) där föraren tydligen tyckte att det räckte att skrapa delen framför föraren, resten av framrutan var inte väsentlig tydligen. Jag tror att inte den föraren skulle göra detsamma på en uppkörning och det är nog ungefär samma med släpvagnsförarna.
Några på bygghandeln lastar så illa så de riskerar olyckor, men i de flesta fall går det nog rätt bra. De som kör till tippen har väl mest två problem, att de inte säkrar lasten, dvs grenar och annat ramlar av och att de har svårt att backa in släpet på rätt ställe. Det första kan vara ett problem, men troligen inget som man löser med en uppkörning (kanske bättre om bensinstationerna också hyrde ut ett litet lastnät till gallersläpen) och det andra är inte ett väsentligt problem alls.
En riktigt stor risk när man framför (backar) bil med släp är uppställningsmanövrar på en campingplats.
- Många ovana förare som aldrig kör släpvagn mer än den gången dom tar ut sin kingsize Kabe.
- Falsk trygghet bland barn och föräldrar att det är en "safe ground" där inne på campingen.
Gäller att ha en medhjälpare utanför hela tiden.
- Många ovana förare som aldrig kör släpvagn mer än den gången dom tar ut sin kingsize Kabe.
- Falsk trygghet bland barn och föräldrar att det är en "safe ground" där inne på campingen.
Gäller att ha en medhjälpare utanför hela tiden.
Jag är inte så säker på att det är den stora risken. Även om föraren är ovan och inte ser så är det väldigt låga hastigheter och många runt om som ser. Tror vägen till campingplatsen med överlastad och baktung husvagn är större risk.
I mitt exempel var släpet långt ifrån fullastat så några 1000kg var det inte tal om så det var absolut inga problem, Forden som annars var tanken att använda med en totalvikt på ca 2600 skulle ju heller inte varit lastad så en vägd vikt på det ekipaget skulle knappast överstigit 3000kg men jag förstår lagen ändå, det blir orimligt för polisen att väga varenda ekipage, lättare bara att kolla på regbevisen.Och för sisådär 20-året i rad funderar jag på BE. Börjar bli ont om bilar som får dra 1450(husvagnen) på B-kort när nuvarande Subaru ska bytas ut, den är ändå 14 år gammal.P PatrikJo skrev:
Annars så är Subaru Legacy 2003-2009 hårdvaluta i mina trakter. Samma gäller Audi A4 Quattro från ungefär samma tidsperiod. Relativt lätta ,hög dragvikt, bra 4-hjulsdrift så 1500kg släp får man dra på B-kort. Ofta beroende på att man vill köra hästtranport med 2 håstar.
Känns igen med Legacy från kompisar som har/haft respektive med hästar.V Ville_Vessla skrev:
Jo jag har ju en Legacy och 2 döttrar som kring årsskiftet klarade tävlingslicens för ponnytrav. Dom har ju hållt på i rätt många år även om dom bara är 10 och 12 år men nu börjar man känna att vad som helst i sport hade varit bättre(dyrt). Har aldrig kört en häst på släp(däremot i sulky på banan vilket var skitroligt) men det lär ju bara vara en tidsfråga innan man behöver börja med hästtranporter.nikasp skrev: