306 239 läst ·
2 331 svar
306k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
Behöver man arbetsbelysning så lägger man de via "konstant spänning" och en separat brytare på släpet (trådad eller trådlös).Fairlane skrev:
Behöver man ibland extra backljus så lägger man de via backljuset och en separat brytare på släpet (trådad eller trådlös).
Går ju även att koppla arbetslampor från dimbakljusen VIA en brytare så går de ju att tända från bilen, bara att man stänger av när man kör i trafik (och på besiktningen...)Demmpa skrev:
/M
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 963 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 963 inlägg
Det är väl så, även om det nog är vanligt att just använda dimbakljuset kopplat till backljus, om man har en 7-polig kontakt.Demmpa skrev:
Poängen var dock att de inte var tänkta framåt.
En till krets innebär att byta kontakt eller i alla fall öppna den nuvarande och rota runt så nej tack. Just nu är jag glad för varje j*&€a lampa som tänds efter installation. Dim- och backljus är det däremot redan förberett för.
Backljus på dimljuset är ett vanligt förslag för att få backljus och jag har inte reagerat på att det skulle vara olagligt men vid närmare eftertanke är det högst troligen obra. Dimljus ska inte testas på släpet vilket kan förklara varför så många verkar göra det fast jag skippar den lösningen.
Just nu är allt backljus bättre än tidigare men är det trångt och mörkt så är mer ljus ingen nackdel. På en vanlig gata med trafik kan det däremot bli lite bländande. Jag får testa en lampa och se hur väl den funkar och var den ger bäst effekt.
Backljus på dimljuset är ett vanligt förslag för att få backljus och jag har inte reagerat på att det skulle vara olagligt men vid närmare eftertanke är det högst troligen obra. Dimljus ska inte testas på släpet vilket kan förklara varför så många verkar göra det fast jag skippar den lösningen.
Just nu är allt backljus bättre än tidigare men är det trångt och mörkt så är mer ljus ingen nackdel. På en vanlig gata med trafik kan det däremot bli lite bländande. Jag får testa en lampa och se hur väl den funkar och var den ger bäst effekt.
Renoverare
· Borlange
· 130 inlägg
Dock ej tillåtet.F fribygg skrev:
"Efterfordon
Ett efterfordon är ett redskap eller annat som inte är en släpvagn eller ett terrängsläp men som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap eller terrängmotorfordon. Ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods."
Utan att gå in på reggad kärra eller efterfordon så är det en LGF-skylt och då gäller max 30 km/h och på motorväg eller motortrafikled får man inte framföra fordon som inte är konstruerade för minst 40 km/h.F fribygg skrev:
Njae, även exempelvis en fyrhjulig moped (mopedbil) som får gå upp till 45 km/h ska ha LGF-skylt. Se TSFS 2019:132.T Testarn skrev:
LGF-skylten krävs även på fordon som tillåts att köras i 45km/t.T Testarn skrev:
På motorväg och motortrafikled får endast fordon konstruerade för en hastighet på 50km/t och över färdas utan dispens