305 060 läst ·
2 331 svar
305k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
Jag fick ett infall och kopplade på farsans 48 år gamla släpvagn som stått ute oanvänd de senaste 15 åren för ett tag sedan. När all belysning visade sig fungera fick jag ett litet infall och nu står den med ett nytt golv och besiktigad för all framtid 

Men, det är en grej jag söker hjälp med och det är backspärren. På dragstången sitter det en knopp, stor som dragstångsknoppen ungefär, med en sladd på. Jag förstår det som att den ska vara kopplad till backljuset, och när du lägger i backen åker det ner en liten pinne och blockerar påskjutsbromsen från att tryckas ihop. Den funkar inte, är det någon som kan hjälpa mig med vad det kan vara för fel? Jag provade skruva av knoppen och satte sladden på pluspolen på bilen, men inget hände.
Men, det är en grej jag söker hjälp med och det är backspärren. På dragstången sitter det en knopp, stor som dragstångsknoppen ungefär, med en sladd på. Jag förstår det som att den ska vara kopplad till backljuset, och när du lägger i backen åker det ner en liten pinne och blockerar påskjutsbromsen från att tryckas ihop. Den funkar inte, är det någon som kan hjälpa mig med vad det kan vara för fel? Jag provade skruva av knoppen och satte sladden på pluspolen på bilen, men inget hände.
Hur fungerar det?Tokslut skrev:
Min lösning med ”knoppen” är i samma blå färg som resten av vagnen. Kabeln som går från den till kontakten är i samma skick som kablarna på resten av vagnen, så jag tror inte det är något eftermonterat.
De är är kanske första modellen av automatisering?E Erikor skrev:
Jag har aldrig sett en manuell backspärr vad jag kan minnas, inte heller din variant
Min fars gamla Kabe husvagn från -76 hade en arm som man kunde ”låsa” i infällt läge när man behövde längre sträckor eller när det lite lite uppför. Gjorde man inte det eller glömde bort det så blev det tvärstopp för minsta lilla sten eller om försökte backa i uppförsbacke.
Nu har jag funderat i flera år men nu blir det ett sånt här: https://trailercenter.se/produkt/slapvagn-variant-715-f1/
Ca 14000, var helt inne på ett Brenderup/Fogelsta FS1425 men pratade med en bra o-säljig säljare som övertygade mig att det var det bästa i den prisklassen och klart steg upp från Brenderup som de sålt som Fogelsta många år. Blir lemhöjd 27 cm och 60 cm nätgrindar då jag stör mig till döds på att inte kunna nå något i lastutrymmet från sidorna med höga grindar.
Ca 14000, var helt inne på ett Brenderup/Fogelsta FS1425 men pratade med en bra o-säljig säljare som övertygade mig att det var det bästa i den prisklassen och klart steg upp från Brenderup som de sålt som Fogelsta många år. Blir lemhöjd 27 cm och 60 cm nätgrindar då jag stör mig till döds på att inte kunna nå något i lastutrymmet från sidorna med höga grindar.
Är nätgrindar verkligen nåt att ha? Mitt släp har visserligen bara öglor på utsidan så jag kan inte spänna fast nånting om grindarna är på plats men även om har har öglor på flaket kommer man ju ändå inte åt dessa om man slängt diverse skräp eller grenar och kan därmed lasta mindre än ett utan.
På små släp kan ju nätgrindar göra det enklare att last mer av lätta prylar.
På ett stort släp ser jag ingen poäng med grindar - ris osv spänner man bara ner med spännband och eller lastnät. Möjligen om man kör tyngre styckegods, typ vedkubbar, så kan grindar vara en fördel även på ett större släp, då det kan vara svårt att surra fast dessa.
På ett stort släp ser jag ingen poäng med grindar - ris osv spänner man bara ner med spännband och eller lastnät. Möjligen om man kör tyngre styckegods, typ vedkubbar, så kan grindar vara en fördel även på ett större släp, då det kan vara svårt att surra fast dessa.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Jag kör ett mindre släp, dvs obromsat 750 kg släp och jag har nätgrindar, kapell, lastnät och olika varianter av spännband. Allt används, vid olika tillfällen. Skräp som skall till tippen innebär grindar och lastnät, regnar det åker kapellet på, vill jag inte skylta med innehåll, åker kapellet på etc. Grindarnalyfter jag av på 2 minuter om det behövs. Kapellet tar kanske 5 minuter att dra av och några minuter till att sätta dit.
Grindar är såklart överlägset om man lastar stora volymer med ris, bråte, ved eller flyttkartonger tex. Spelar ingen rollom man har stort/litet släp grindar ökar såklart volymen rejält. Öppet släp är bra för stora tunga maskiner etc.
Sådärja. Fjantiga hjul men ser annars bättre ut än Brenderup/Fogelsta och framförallt snäppet större lastyta. Tror det var 138x255. Köpte ett lite dyrare billigt lås Från Bauhaus (599 kr mot godkända som kostar typ 1900) så man slipper fippla och ta in lösa delar i bilen. Nu bara två nycklar i kupén.
Och ja, man måste ha nätgrindar om man har villa och/eller torp med trädgård. Bara att mosa ner massor med grenar mm. Även om man ska köpa ved som jag tar till hösten. Köpte dock lite lägre grindar, 60 cm +27 cm lämmar, istället för 80 cm. Så störande när man inte alls når över framifrån och från sidorna.
En annan smart grej var lastöglor på flaket som hålls nere med fjäder när de inte används. Har stört mig på såna där som man snubblar på och sticker upp.
Och ja, man måste ha nätgrindar om man har villa och/eller torp med trädgård. Bara att mosa ner massor med grenar mm. Även om man ska köpa ved som jag tar till hösten. Köpte dock lite lägre grindar, 60 cm +27 cm lämmar, istället för 80 cm. Så störande när man inte alls når över framifrån och från sidorna.
En annan smart grej var lastöglor på flaket som hålls nere med fjäder när de inte används. Har stört mig på såna där som man snubblar på och sticker upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: