Cheesen Cheesen skrev:
Jo jag tycker inte att timkostnaden för besiktning ska behöva vara över 3000kr
Samma här! De är till och med dyrare än tandläkarna/tandhygienisterna och dessutom i ett skrå som inte kräver särskilt mycket av utföraren.
Ibland undrar jag vad som krävs för att få besikta fordon?
Lite off topic kanske, men eftersom jag redan har en verkstad, besiktningsstationerna runt omkring där jag bor är ofta fullbokade så skulle jag inte ha några problem med att besikta bilar och släp på förmiddagarna och göra kväll vid lunch.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Cheesen Cheesen skrev:
Typiskt nog så börjar Trafikverket tala om att ändra reglerna
Vad är det för ändringar som är på G?
 
Jag har en 50 årig släpvagn och jag tycker att det är bra att den tvingas in i besiktningssvängen igen, om några vagnar ska vara där.

Att en bil blir veteranfordon och kan undgå besiktning kan jag tycka är ok givet att man har en veteranförsäkring och förbinder sig att köra max x mil/år. Men ett gammalt släp? Det tar man väl närmast sämre hand om än ett nytt. Att tvingas besiktiga det varannat år eller så tycker jag är rimligt. I alla fall inte mer orimligt än för ett 40 år gammalt släp.
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Är det någon som har testat med komposittrall som underlag i släpvagnen?

Den är lite tjock, men det går ju att fasa ur lite där den skall ligga på balkar. Annars finns det kantlister att köpa som är solida och 1 cm tjocka som man skull kunna använda som trall också (knappast lika tåliga för belastning dock, så jag tror mer på rillad komposittrall som jag drar fast med små vagnsbultar. Jag använder dessutom lite stumpar som tvärgående reglar under för att förstärka tänker jag.

Nya vattenfasta plyfor till flaket kostar ju nästan lika mycket som ett nytt obromsat släp.

När jag ändå håller på tänker jag bygga ett enkelt kapell också, det är lite för ofta som jag behöver hyra/låna släp för småsaker som lika gärna skulle åka på mitt flak, om det bara hade haft tak. Så jag tänker mig att dra fast rör i sidorna som jag ställer ned armeringsjärn som jag trätt VP-rör över (för att slippa rosten). Sedan böjer jag dessa till en tunnel och lägger en lastbilspresenning över. Denna limmar jag sedan efter tillklippning och sätter öglor med stroppar i. Det borde gå att göra rätt billigt tänker jag...

Nu är släpet ett projekt för i vår - tidigast (har alldeles för många saker igång samtidigt just nu) .
 
pacman42 pacman42 skrev:
Är det någon som har testat med komposittrall som underlag i släpvagnen?

Den är lite tjock, men det går ju att fasa ur lite där den skall ligga på balkar. Annars finns det kantlister att köpa som är solida och 1 cm tjocka som man skull kunna använda som trall också (knappast lika tåliga för belastning dock, så jag tror mer på rillad komposittrall som jag drar fast med små vagnsbultar. Jag använder dessutom lite stumpar som tvärgående reglar under för att förstärka tänker jag.

Nya vattenfasta plyfor till flaket kostar ju nästan lika mycket som ett nytt obromsat släp.

När jag ändå håller på tänker jag bygga ett enkelt kapell också, det är lite för ofta som jag behöver hyra/låna släp för småsaker som lika gärna skulle åka på mitt flak, om det bara hade haft tak. Så jag tänker mig att dra fast rör i sidorna som jag ställer ned armeringsjärn som jag trätt VP-rör över (för att slippa rosten). Sedan böjer jag dessa till en tunnel och lägger en lastbilspresenning över. Denna limmar jag sedan efter tillklippning och sätter öglor med stroppar i. Det borde gå att göra rätt billigt tänker jag...

Nu är släpet ett projekt för i vår - tidigast (har alldeles för många saker igång samtidigt just nu) .
På marketplsce har jag nyligen sett släpplyfa till helt normala priser, se om du kan hitta det….
 
pacman42 pacman42 skrev:
Är det någon som har testat med komposittrall som underlag i släpvagnen?

Den är lite tjock, men det går ju att fasa ur lite där den skall ligga på balkar. Annars finns det kantlister att köpa som är solida och 1 cm tjocka som man skull kunna använda som trall också (knappast lika tåliga för belastning dock, så jag tror mer på rillad komposittrall som jag drar fast med små vagnsbultar. Jag använder dessutom lite stumpar som tvärgående reglar under för att förstärka tänker jag.

Nya vattenfasta plyfor till flaket kostar ju nästan lika mycket som ett nytt obromsat släp.

När jag ändå håller på tänker jag bygga ett enkelt kapell också, det är lite för ofta som jag behöver hyra/låna släp för småsaker som lika gärna skulle åka på mitt flak, om det bara hade haft tak. Så jag tänker mig att dra fast rör i sidorna som jag ställer ned armeringsjärn som jag trätt VP-rör över (för att slippa rosten). Sedan böjer jag dessa till en tunnel och lägger en lastbilspresenning över. Denna limmar jag sedan efter tillklippning och sätter öglor med stroppar i. Det borde gå att göra rätt billigt tänker jag...

Nu är släpet ett projekt för i vår - tidigast (har alldeles för många saker igång samtidigt just nu) .
Komposittrall var en god tanke. Som plåtslagare har jag enbart nyttjat plåt när någon botten börjat bli för sliten.
Till de ändamål jag använder mina vagnar har det fungerat utmärkt, förutom viss risk för halka vintertid.
När du nämner komposittrall så tänkte jag i liknande banor tidigare idag när jag beställde körmattor från Danmark. De är gjorda i återvunnen plast och imiterar durkaluminium till utseendet. De finns i olika tjocklekar och de största formatet jag hittade då var 1500x3000.
Jag tänker att även de skulle fungera bra som släpvagnsbotten.
 
  • Gilla
Taxture och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
På marketplsce har jag nyligen sett släpplyfa till helt normala priser, se om du kan hitta det….
I Upplands Väsby (lite långt härifrån), men jag skulle behöva betala 1750 för en skiva som passar mitt släp (men det är jättebilligt jämförelsevis iofs). Då är komposittrall billigare (och enklare att hantera också).
 
pacman42 pacman42 skrev:
I Upplands Väsby (lite långt härifrån), men jag skulle behöva betala 1750 för en skiva som passar mitt släp (men det är jättebilligt jämförelsevis iofs). Då är komposittrall billigare (och enklare att hantera också).
Till mitt släp, 320x182 ungefär, så har jag bara hittat priser runt 5500-6000, så om detta är bra grejer så är det ett kap. Men inte om man bor 40mil bort förstås.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Är det någon som har testat med komposittrall som underlag i släpvagnen?

Den är lite tjock, men det går ju att fasa ur lite där den skall ligga på balkar. Annars finns det kantlister att köpa som är solida och 1 cm tjocka som man skull kunna använda som trall också (knappast lika tåliga för belastning dock, så jag tror mer på rillad komposittrall som jag drar fast med små vagnsbultar. Jag använder dessutom lite stumpar som tvärgående reglar under för att förstärka tänker jag.

Nya vattenfasta plyfor till flaket kostar ju nästan lika mycket som ett nytt obromsat släp.

När jag ändå håller på tänker jag bygga ett enkelt kapell också, det är lite för ofta som jag behöver hyra/låna släp för småsaker som lika gärna skulle åka på mitt flak, om det bara hade haft tak. Så jag tänker mig att dra fast rör i sidorna som jag ställer ned armeringsjärn som jag trätt VP-rör över (för att slippa rosten). Sedan böjer jag dessa till en tunnel och lägger en lastbilspresenning över. Denna limmar jag sedan efter tillklippning och sätter öglor med stroppar i. Det borde gå att göra rätt billigt tänker jag...

Nu är släpet ett projekt för i vår - tidigast (har alldeles för många saker igång samtidigt just nu) .
Pratade med en bekant direkt efter semestern som skrotade ut 2x4m 5-bar alu som han haft som gnistskydd inomhus i en lite för tjusig verkstad. Han byggde om och det gick på skroten med motiveringen "man kan ju inte spara på allt". Hann kräkas i munnen två gånger innan jag slog i marken när jag hörde det, benan bara vek sig. Det hade blivit både nya skärmar och durk på släpet om jag varit där en eller två veckor tidigare.
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
I Upplands Väsby (lite långt härifrån), men jag skulle behöva betala 1750 för en skiva som passar mitt släp (men det är jättebilligt jämförelsevis iofs). Då är komposittrall billigare (och enklare att hantera också).
Vem är det som säljer det i Upplands Väsby och vad skall du ha för mått? Nackdelen med komposittrallen är väl att det ser så jävla hemmagjort ut och det är antagligen inte lika tåligt som en oljad plyfa.
 
F fsn skrev:
Vem är det som säljer det i Upplands Väsby och vad skall du ha för mått? Nackdelen med komposittrallen är väl att det ser så jävla hemmagjort ut och det är antagligen inte lika tåligt som en oljad plyfa.
Det var ett företag (kollade inte på namnet då det låg på fel kust).

Mitt släp är 260 långt och 125 brett, så de billiga plyforna som är 240 långa fungerar inte
 
galento
Jag lade in vanlig trall i hästkärran 28x120 och tycker det har funkat bra.
Kör inga hästar utan andra saker bl.a
tyngre mc . Inga problem med golvet vid bes heller.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Det var ett företag (kollade inte på namnet då det låg på fel kust).

Mitt släp är 260 långt och 125 brett, så de billiga plyforna som är 240 långa fungerar inte
Samma mått för mig. Har varit inne på olika lösningar, tex skarva längst in. Även varit inne på att rita ihop, och svetsa en skruvbar stålbalk längst in som skulle varmgalvas men har tappat kontakterna på både stål och varmgalv så det skulle bli för dyrt.

Det som återstår för hel skiva jag kan hitta är Hornbachs slitskyddsplywood.

https://www.hornbach.se/p/slitskyddsplywood-12x1525x3660mm/6551442/

https://www.hornbach.se/p/slitskyddsplywood-12x1525x3050mm/6551440/

https://www.hornbach.se/p/slitskyddsplywood-15x1525x3050mm/6551443/
 
galento galento skrev:
Jag lade in vanlig trall i hästkärran 28x120 och tycker det har funkat bra.
Kör inga hästar utan andra saker bl.a
tyngre mc . Inga problem med golvet vid bes heller.
Jag har varit inne på det också. Men då måste jag verkligen bygga kapell också då det inte finns tak där den står.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.