pacman42 pacman42 skrev:
Jag tolkar det som att det är klippaggregatet som behöver den bredden. Så är det en frontklippare så backar man upp den. Är det en mittklippare så får man helt enkelt räkna på höjderna. Mitt obromsade släp har inte särskilt mycket uppstick från däcken vid sidorna. Stänkskärmarna sitter långt ifrån själva hjulet, så de kan man sänka en del också.
Det är ytterkant drivband som har den bredden.
 
Redigerat:
Den här kärra skulle nog fungera .bredd 1.85 och maxlast 357 på en 750 kilos vagn.Kanske leta efter en begagnad.Lätt att lasta på och av eftersom flaket är tippbart.
 
  • Webbsida visar släpvagnsmodell CP365-LH PRIME från Tiki, med artikelnummer EC0218TI och möjlighet att skicka förfrågan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av tekniska data för en kärra: totalvikt 750 kg, egenvikt 393 kg, maxlast 357 kg, invändig bredd 1.85 m, axeltyp bladfjädring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
V växelventil skrev:
Den här kärra skulle nog fungera .bredd 1.85 och maxlast 357 på en 750 kilos vagn.Kanske leta efter en begagnad.Lätt att lasta på och av eftersom flaket är tippbart.
Tack för tipset!
Jag har hittat flera vagnar som lämpar sig för ändamålet. Bland annat Neptun Uni som verkar vara ett prisvärt släp. Det finns även som 1300kg-variant.
Mitt brydderi var mest kring alla eu-släp med dubbelaxel.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Var finns dessa?


Mycket möjligt. Lite förvånad dock att jag aldrig sett ett hundsläp om de är väldigt vanliga. Eller så har jag sett dem men inte fattat vad jag sett...
Ser såna närapå dagligen, men då bor jag rätt fjällnära med en mack i min by där alla konstiga fordon som ska ut i ödemarken stannar på. Gissar du inte ser nåt sånt här varje dag men i princip gör jag det.
Annars har du 2 större hundar måste du ju i princip ha ett släp för dessa, allt bagageutrymme är ju slut annars

Grått terrängfordon med stora däck och ett rymligt lastutrymme, parkerat på en asfalterad väg med träd i bakgrunden.
 
B
V växelventil skrev:
Ja borde vara någon sådan klippare och är nog bromsad släpkärra som gäller då.Sedan får man tänka på när det gäller obromsad släpkärra att bara för att det är en 750 kilos kärra så är det inte säker att det är 750 kilo som gäller.Hade en kia ceed tidigare och då stod det att obromsad max dragvikt i regestreringsbeviset var 650 kilo men när jag bytte bil till en kia sportage stod det att den fick dra obromsad 750 kilo.Hade ingen tanke på det och var bara en slump att jag tittade i regestreringsbeviset och trodde att min tikkikärra 750 kilo var det som gällde oavsett bilens vikt.
Cheesen Cheesen skrev:
Får bara dra 500kg obromsad vagn med ena bilen.... Bromsad vagn får jag dra 1150kg med samma bil...man får vara uppmärksam på vad som gäller.
Precis, finns många mindre bilar som i reg-beviset inte får dra en 750Kg obromsad släpvagn. Har själv en liten Corolla som extrabil där det max är 450Kg. Dock gäller detta för att få köra 80Km/h, vill du köra upp t.o.m 750Kg så är det 40Km/h som gäller.

Regler för det finns att läsa här https://www.transportstyrelsen.se/s...-for-olika-fordonsslag/slap/slapvagn-husvagn/
Du får köra i högst 80 km/tim med

  • bromsad släp- eller husvagn
  • obromsad släp- eller husvagn (totalvikt
    högst 750 kg)
    a) om totalvikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt eller
    b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt.
högst 40 km/tim med

  • släpvagn med ledad dragstång och påskjutsbroms (t.ex. styrande framaxel)
  • obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg)
    a) om släpvagnen är lastad och totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
    b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Mats-S
pacman42 pacman42 skrev:
Jag gissar att släpkontakterna (jag har gamla modellen) blir så slitna på hyrsläp att de borde bytas ut betydligt oftare.
Oftast fixar man problemet (på den "gamla" modellen) genom att bända isär varje stift med en tunn skruvmejsel. Varje stift består ju av 4 delar, som med tiden går ihop, och då blir det glappkontakt. Enkelt fixat på mindre än en minut, inget byte av kontakten, bara lite "renovering" :)
Det här är den absolut första åtgärden om man ser att man har problem med ljusen på släpet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Eller så låtsas man som att det regnar när man åker till återvinningen...
...är mer än en gång jag har kört till återvinningen med sommardäck när jag har vinterdäck på bilen (vid torrt väglag). Den obromsade kärran har även varit överlastad ibland.

Jag har även haft för tung last med bromsad vagn ett par gånger, exempelvis när bromsarna på barnens bil låg på så mycket att jag var tvungen att hämta den med kärra (så tungt får jag inte dra utan körkort för tungt släp).

Fuskar man någon enstaka gång så åker man troligen inte dit.

Men du kanske syftade på att man skall vara noga vid inköp?
Jag fuskar alltid och till på köpet så är kärran inte besiktigad heller. Det är ett utmärkt argument för att slippa låna ut den... "visst får du låna den men ha i åtanke att den är obesiktigad och att du kan få böter". I fler än 9 av 10 gånger så får jag ha kärran för mig själv.
 
  • Haha
  • Älska
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är inte säker på att jag någonsin dragit ett släp 100 % lagligt. Även om vikter och behörigheter är OK så är det alltid nån d-a lampa som strular...
Brukar vara lagligt en gång vart annat år på väg till bilprovningen.
 
  • Haha
  • Gilla
husägaren TS och 2 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tolkar det som att det är klippaggregatet som behöver den bredden. Så är det en frontklippare så backar man upp den. Är det en mittklippare så får man helt enkelt räkna på höjderna. Mitt obromsade släp har inte särskilt mycket uppstick från däcken vid sidorna. Stänkskärmarna sitter långt ifrån själva hjulet, så de kan man sänka en del också.
Till att börja med så sitter det vanligtvis fasta lemmar på ca 20-25cm så det uppsticket kommer man ju inte ifrån. När jag körde karten de 3km jag har till den lokala banan så byggde jag upp mig ovanför lemmarna, det blev en bra lasthöjd från kartvagnen med. En kart är max 140cm bred.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har man för hund om man behöver ett släp för att transportera den?
Tycker det låter som om många kör tik i släp.
 
  • Haha
  • Gilla
Mats-S och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag fuskar alltid och till på köpet så är kärran inte besiktigad heller. Det är ett utmärkt argument för att slippa låna ut den... "visst får du låna den men ha i åtanke att den är obesiktigad och att du kan få böter". I fler än 9 av 10 gånger så får jag ha kärran för mig själv.
Med tanke på hur sällan man blir stoppad så borde det vara ekonomiskt försvarbart att köra med obesiktat släp.
 
Cheesen
S Stubai skrev:
Med tanke på hur sällan man blir stoppad så borde det vara ekonomiskt försvarbart att köra med obesiktat släp.
Bilprovningen undrade egentligen varför jag bemödade mig med att besikta min vagn då den vart obesiktad i 9 år.... Men det var 9 år som vagnen uteslutande gick mellan stugan och återvinningen 14Km.... Senaste 10 åren har vagnen börjat åka mellan stugan och villan istället och där vill jag inte bli stoppad med obesiktad vagn... Det känns lite jobbigare när det är 25 mil på nästan varenda enkelresa för vagnen... Typiskt nog så börjar Trafikverket tala om att ändra reglerna nu när min vagn närmar sig besiktnings frihet....
 
Cheesen Cheesen skrev:
Bilprovningen undrade egentligen varför jag bemödade mig med att besikta min vagn då den vart obesiktad i 9 år.... Men det var 9 år som vagnen uteslutande gick mellan stugan och återvinningen 14Km.... Senaste 10 åren har vagnen börjat åka mellan stugan och villan istället och där vill jag inte bli stoppad med obesiktad vagn... Det känns lite jobbigare när det är 25 mil på nästan varenda enkelresa för vagnen... Typiskt nog så börjar Trafikverket tala om att ändra reglerna nu när min vagn närmar sig besiktnings frihet....
Jag har en aluvagn från -78 som också väntar på frisedel. Men de lär hinna ändra tills dess så jag får fortsätta besikta.
Men med tanke på att bröderna Franssons gedigna kvalitet är det egentligen inga problem. Min aversion till att besikta beror inte på släpet utan till den orimliga kostnaden.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
S Stubai skrev:
Jag har en aluvagn från -78 som också väntar på frisedel. Men de lär hinna ändra tills dess så jag får fortsätta besikta.
Men med tanke på att bröderna Franssons gedigna kvalitet är det egentligen inga problem. Min aversion till att besikta beror inte på släpet utan till den orimliga kostnaden.
Jo jag tycker inte att timkostnaden för besiktning ska behöva vara över 3000kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.