305 060 läst ·
2 331 svar
305k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 669 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 669 inlägg
Det låter ju olagligt dumt med två axlar på obromsat.S Stubai skrev:
Letar du begagnat så finns det ett SM-Släpet 750kg med nätgrindar och ramp i nyskick till salu….
Har ett sm-släp 1-axlit förstärkt (bromsat) 1500 kilo totalvikt och körde 34 mil med 1100 kilos minigrävare och var lite orolig att det skulle börja kasta men vagnen kastade inget så nöjd med Sm-släpet.F fsn skrev:
Jag letar gärna ett begagnat släp. Jag ska ha det främst till att frakta en gräsklippare som är.153 cm bred, så lastytan behöver va rätt bred vilket verkar vara ett problem bland eu-släpen.F fsn skrev:
Nästa problem med SM-släpet kan jag tänka mig är att det är så långt att åka och hämta
Finns obromsad släp med boggie för hundtransport och andra mindre djur, förstår att det blir behagligare för djuret.S Stubai skrev:
En såpass stor gräsklippare väger ju fort 500kg... Det är väldigt nära maxlast och väldigt mycket mer än vad jag vill dra på ett obromsat släp...S Stubai skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 669 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 669 inlägg
Några 153cm i bredd är det inte. Typmått på sådana släp är 125cm.S Stubai skrev:
Och hur långt det skulle vara beror väl på var du bor.
Behöver man ett flak/sarg på en transport för gräsklippare? Ta bort flaket och montera gallerskenor för hjulen och du är klar. Det är dock viktigt att vikten på släpet inte ändras.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 669 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 669 inlägg
Måste vara väldigt stor gräsklippare med den bredden.Min husqvarna rider 214tc väger 245kilo med klippagregatet och bredd 103cm.Min tikkikärra obromsad 750 kilo så tippar jag bara flaket (lossar framstammen) och enkelt att köra på åkgräsklipparen.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 669 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 669 inlägg
Jag tolkar det som att det är klippaggregatet som behöver den bredden. Så är det en frontklippare så backar man upp den. Är det en mittklippare så får man helt enkelt räkna på höjderna. Mitt obromsade släp har inte särskilt mycket uppstick från däcken vid sidorna. Stänkskärmarna sitter långt ifrån själva hjulet, så de kan man sänka en del också.F fsn skrev:
En i kvarteret har 2 jakthundar, kör med detta släpet. Vet inte varför men vill väl inte ha hundbur i bilen av någon anledning...Alfredo skrev:
https://www.wtmetall.se/hundkarra
Behöver inte vara en så stor zeroturn för att ha så stort klipp däck. Men dom är onekligen väldigt tunga.V växelventil skrev: