F
S Stubai skrev:
Nu när jag sneglat på att utöka släpvagnsparken med ett obromsat kan jag konstatera att det finns flera tvåaxlade som obromsade. Om totalvikten inte får övetstiga 750 kg, varför lägger man då till en axel till?
Det låter ju olagligt dumt med två axlar på obromsat.

Letar du begagnat så finns det ett SM-Släpet 750kg med nätgrindar och ramp i nyskick till salu….
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det låter ju olagligt dumt med två axlar på obromsat.

Letar du begagnat så finns det ett SM-Släpet 750kg med nätgrindar och ramp i nyskick till salu….
Har ett sm-släp 1-axlit förstärkt (bromsat) 1500 kilo totalvikt och körde 34 mil med 1100 kilos minigrävare och var lite orolig att det skulle börja kasta men vagnen kastade inget så nöjd med Sm-släpet.
 
F fsn skrev:
Det låter ju olagligt dumt med två axlar på obromsat.

Letar du begagnat så finns det ett SM-Släpet 750kg med nätgrindar och ramp i nyskick till salu….
Jag letar gärna ett begagnat släp. Jag ska ha det främst till att frakta en gräsklippare som är.153 cm bred, så lastytan behöver va rätt bred vilket verkar vara ett problem bland eu-släpen.
Nästa problem med SM-släpet kan jag tänka mig är att det är så långt att åka och hämta
 
S Stubai skrev:
Nu när jag sneglat på att utöka släpvagnsparken med ett obromsat kan jag konstatera att det finns flera tvåaxlade som obromsade. Om totalvikten inte får övetstiga 750 kg, varför lägger man då till en axel till?
Finns obromsad släp med boggie för hundtransport och andra mindre djur, förstår att det blir behagligare för djuret.
 
Cheesen
S Stubai skrev:
Jag letar gärna ett begagnat släp. Jag ska ha det främst till att frakta en gräsklippare som är.153 cm bred, så lastytan behöver va rätt bred vilket verkar vara ett problem bland eu-släpen.
Nästa problem med SM-släpet kan jag tänka mig är att det är så långt att åka och hämta
En såpass stor gräsklippare väger ju fort 500kg... Det är väldigt nära maxlast och väldigt mycket mer än vad jag vill dra på ett obromsat släp...
 
F
S Stubai skrev:
Jag letar gärna ett begagnat släp. Jag ska ha det främst till att frakta en gräsklippare som är.153 cm bred, så lastytan behöver va rätt bred vilket verkar vara ett problem bland eu-släpen.
Nästa problem med SM-släpet kan jag tänka mig är att det är så långt att åka och hämta
Några 153cm i bredd är det inte. Typmått på sådana släp är 125cm.

Och hur långt det skulle vara beror väl på var du bor.
 
Behöver man ett flak/sarg på en transport för gräsklippare? Ta bort flaket och montera gallerskenor för hjulen och du är klar. Det är dock viktigt att vikten på släpet inte ändras.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Behöver man ett flak/sarg på en transport för gräsklippare? Ta bort flaket och montera gallerskenor för hjulen och du är klar. Det är dock viktigt att vikten på släpet inte ändras.
Merparten av dessa släp har flak mellan hjulen.
 
Cheesen
F fsn skrev:
Några 153cm i bredd är det inte. Typmått på sådana släp är 125cm.

Och hur långt det skulle vara beror väl på var du bor.
Tiki har vagnar som är mycket bredare men då blir lastvikten för låg för en stor gräsklippare...
 
Måste vara väldigt stor gräsklippare med den bredden.Min husqvarna rider 214tc väger 245kilo med klippagregatet och bredd 103cm.Min tikkikärra obromsad 750 kilo så tippar jag bara flaket (lossar framstammen) och enkelt att köra på åkgräsklipparen.
 
G Gurrakrog skrev:
Finns obromsad släp med boggie för hundtransport och andra mindre djur,
Vad har man för hund om man behöver ett släp för att transportera den??? 😱😳
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
Cheesen Cheesen skrev:
Tiki har vagnar som är mycket bredare men då blir lastvikten för låg för en stor gräsklippare...
Ja, det har dom säkert. Jag har en Tiki med. Och jämfört med SM har dom en annan utmärkande egenskap med och det är usel kvalité.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Merparten av dessa släp har flak mellan hjulen.
Jag tolkar det som att det är klippaggregatet som behöver den bredden. Så är det en frontklippare så backar man upp den. Är det en mittklippare så får man helt enkelt räkna på höjderna. Mitt obromsade släp har inte särskilt mycket uppstick från däcken vid sidorna. Stänkskärmarna sitter långt ifrån själva hjulet, så de kan man sänka en del också.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har man för hund om man behöver ett släp för att transportera den??? 😱😳
En i kvarteret har 2 jakthundar, kör med detta släpet. Vet inte varför men vill väl inte ha hundbur i bilen av någon anledning...
https://www.wtmetall.se/hundkarra
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Cheesen
V växelventil skrev:
Måste vara väldigt stor gräsklippare med den bredden.Min husqvarna rider 214tc väger 245kilo med klippagregatet och bredd 103cm.Min tikkikärra obromsad 750 kilo så tippar jag bara flaket (lossar framstammen) och enkelt att köra på åkgräsklipparen.
Behöver inte vara en så stor zeroturn för att ha så stort klipp däck. Men dom är onekligen väldigt tunga.
 
  • Gilla
sundh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.